אחרי 5 סבבים

כמה נייר וכמה כסף בזבזה ישראל על הבחירות? | מעניין

הבחירות עברו, עכשיו אפשר לדבר על מה שבאמת חשוב: כמה כסף שפכנו על הבחירות? כמה שוקל כל נייר וכמה נייר בזבזנו? • ארי טננבוים עם כל מה שמעניין על הבחירות בלי מילה פוליטיקה (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
קלפיות זרוקות כדף שאין לו קורא לאחר הבחירות (צילום: חיים גולדברג - כיכר השבת)

כיוון שפוליטיקה אינה מעניינת את כותב השורות, אבל נושאי מגזין אקטואליים מדברים ועוד איך, יצאתי לבדוק כמה עלתה לנו מערכת הבחירות האחרונה, כמה נייר בזבזנו עליה ועוד אי אלו נתונים מעניינים על הבחירות.

לא משנה מי נכנס לממשלה – משנה ועוד איך כמה יצא עליה.

בעיתון או בדיגיטל?

כל בית אב מקבל לביתו בהערכה גסה כ-900 גרם של חומר פרסומי מדי שבוע לתיבת הדואר. בשנים האחרונות הדיגיטל תופס מקום נרחב בחיינו ואכן אנו צורכים הרבה מפרסומות שלנו בו, אבל עדיין, ממשיכים להישלח אלינו מאות אלפי דפים בשנה. מאות יערות שנכרתים, גדלים שוב ונכרתים.

גם בבחירות האחרונות השקיעו המפלגות בפרסום בדיגיטל. ראינו את זה באתר שלנו ובכל השאר המדיות הקיימות. המפגלות טרחו ושמו תקציב נכבד על פרסום בדיגיטל, אפילו בקבוצות וואצטסאפ מגזריות.

ובכל זאת, כאמור, התבזבז לו הרבה נייר. הרבה מדי, יש לומר.

כמה עלו לנו הבחירות?

תקציב הבחירות שאושר על ידי וועדת הכספים עמד על 538,000,000 ₪ למימון הבחירות.

מתוך הסכום הזה, כ-153 מיליון שקלים הלכו לתשלומי שכר לעובדים ביום הבחירות. כל השאר הלך לניהול המערכה הכולל הדפסת חומרים, לוגיסטיקה ועוד.

ועדת הבחירות המרכזית העסיקה באופן ישיר כ-1,100 עובדים ביום הבחירות. הם היו בלמעלה מ-12,600 קלפיות ועבדו בהם יותר מ-60,000 איש בתפקידים שונים.

אה, רגע. יום שבתון במשק שווה ערך לנזק של כמיליארד וחצי שקל למדינה. זה קורה אצלינו במדינה בממוצע אחת לשנתיים ושלוש חודשים

כמה נייר בזבזנו על הבחירות?

שימו לב מה קורה כאן. כיוון שכל מפלגה צריכה להדפיס מספר פתקים כמספר בעלי זכות הבחירה – שמא פתאום כולם יחליטו להצביע לה, אז צריך שיהיו מספיק פתקים – אז כל פלגה הדפיסה למעלה מ-6,788,804 פתקים, כמספר בעלי זכות הבחירה נכון לשעת כתיבת השורות. מדובר בארבעים מפלגות!

מדובר בכ-250,000,000 פתקים ועוד לא דיברנו על הפתקים הלבנים שיש כאלה שחשוב להם לקום בבוקר הבחירות רק כדי להגיד – אנחנו לא אומרים כלום. שלא לדבר על טעויות הדפסה שעלולות להוביל להדפסת ענק נוספת של פתקים.

מעניין לדעת: פתק הצבעה הינו בגודל 7 על 10 ס"מ. משקלו 60 גרם למטר רבוע, כאשר משקל כל פתק הינו 0.42 גרם. תראו איזה השפעה יש למשהו קטן כל כך...

מדובר במשקל כולל של למעלה ממאה טון!

ברחבי הארץ היו 222 קלפיות (מקומות קלפי, בפועל היו אלפי חדרים בהם היו קלפיות), מה שאומר בהערכה גסה (לפי כמות המצבעים הסבירה שהייתה) שלכל קלפי נכנסו כשמונה ק"ג.

מעניין לדעת:

אגב, ישנם אספני פתקי הצבעה. זה התחביב שלהם. הם אוספים פתקים עוד מקום המדינה עם כל המפלגות שהיו מאז ועד היום.

בבתי הסוהר ובבתי מעצר היו כ-55 קלפיות ובנציגויות ישראל בחו"ל היו כמאה קלפיות.

כמה נייר הוציאו המפלגות על פרסומות?

אם נעריך כמו שכתבנו בתחילה, שכל משפחה מקבל חומר פרסומי במשקל 900 גרם, הרי שאזור הבחירות מדובר בכאלפיים טון נייר. בהערכה גסה של חברות הנייר מדובר בכשבעה עשרה עצים לטון.

האם אנחנו היחידים שיש אצלם בחירות כל שנתיים?

זהו, שלא. בעשור וחצי האחרונים התקיימו שתי מערכות בחירות לפרלמנט בתוך כשנתיים במדינות: ארגנטינה, אוסטריה, קנדה, יוון, יפן, איטליה, הולנד, פולין וספרד.

כנראה גם הם נהנים מהקונספט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר