היסטוריה ואקטואליה

כשבעל התניא פסל את התפילין - במחשבה בלבד

דיון מעניין נערך בין גאוני בית בריסק על המחלוקת שבין רבי ברוך ממז'בוז' לבעל התניא, ומתברר כי הבית הלוי כינה את מהרי"ל דיסקין "משיח ה'" ויש שסברו שר"ב ממז'בוז' הניח תפילין כשרות, אולם בעל התניא פסל אותם במחשבתו (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: David Cohen/Flash90)

פרק ל"ז: כפי שהובא בפרקים קודמים, היה מתח בדרכי ה"עבודה" ו"החסידות", בין רבוה"ק כ"ק אדמו"ר הזקן בעל התניא, והגה"ק רבי ברוך ממז'בוז'.

הפרקים האחרונים >>

ישנם מספר מקורות חסידים שתיארו את הפגישה בין בעל התניא, לבין רבי ברוך, שבמהלכה ניסו ליישב הצדיקים את המחלוקת ביניהם, ובכתבות הקודמות חשפנו את הדו שיח שהתנהל באותה פגישה.

בכתבה זו נחשוף דיון מעניין של גאוני בית בריסק למחלוקת זו בין רבי ברוך לבעל התניא.

בספר[1] "זכרונות מהרה"ג ר' שלמה אדלשטיין שליט"א" עמ' נז (אחיו של ר"י פוניבז' נשיא מועצג"ת של דגה"ת הגר"ג) הובא המעשה הבא.

הבית הלוי - הגאון יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק סיפר שכאשר כתב מכתב למהרי"ל דיסקין, ידו רעדה ביותר, ולקח לו שבועיים עד שהצליח לשלוח אותו אליו. עוד הובא שהבית הלוי כינה את המהרי"ל דיסקין בתואר "משיח ה'", כיון ש"רעדה ידו מלכתוב עליו תוארי כבוד".

עוד סיפר הרב אדלשטיין שהוא שמע מהגרי"ד סולובייצ'יק (בן של מרן הגרי"ז) שאירע והגיעו מספר אנשים לביתו של הבית הלוי, וביניהם היה הגה"צ רבי שלום מנשה, והתגלגל הסיפור אודות נכד הבעש"ט הר"ר ברוך ממז'בוז זצ"ל לבין הרש"ז בעל התניא זצ"ל, שאמר לו רבי ברוך "הלא אני מניח התפילין של זקני הבעש"ט", והשיב לו הרש"ז "התפילין שלך פסולות". או אז פתחו את התפילין, ונתברר שחסרה אות אחת בפרשיות, וכך לכאורה הוברר שח"ו רבי ברוך ממז'בוז' לא הניח תפילין, אלא הסביר הגרי"ד סולובייצ'יק שהתפילין היו כשרות, אלא שהרש"ז בעל התניא פסל אותם במחשבתו.

זיכרונות הרב אדלשטיין ממשיכים: כשנכתב "הסיפור עורר פליאה שהרש"ז בעל התניא הכיר בראיית עיניים שהתפילין פסולות, וספרו שגם מהרי"ל דיסקין כשהיה נכנס לבית הכנסת היה מבחין על התפילין אם כשרות הן או פסולות".

הסיפור המבהיל ממשיך שברגע שספרו זאת נכנס הבית הלוי לחדר, ואמר שלא יתכן שבעל התניא פסל תפילין בראיה, ואמנם מה שסופר פה שמהרי"ל דיסקין היה מבחין על תפילין האם הן כשרות, או פסולות, אין זה ממעלותיו של מהרי"ל דיסקין, שכן גם "אנחנו ידענו זאת בהיותנו ילדים בחיידר"(!).

כששמע את משפט זה הרב שלום מנשה (שהבית הלוי בתור ילד, הבחין בראיה על תפילין האם הם פסולות או כשרות), החל רועד ולהזדעזע וכשראה זאת הבית הלוי, אמר לו "מה לך נפחד אם רצונך אלמד אותך".

• • •

נמצאנו למדים מזיכרונות אלו, מספר דברים חשובים.

א. הבית הלוי כינה את מהרי"ל דיסקין "משיח ה'".

ב. מספר ת"ח תלמידי גאוני בריסק, ישבו ודנו במחלוקת בין הצדיקים בעל התניא, ור"ב ממזבוז'.

ג. אותם ת"ח סברו שר"ב ממז'בוז' הניח תפילין כשרות, אולם בעל התניא פסל אותם במחשבתו.

ד. לא רק המהרי"ל דיסקין ידע להבחין בראיה על תפילין האם הינם פסולות, אלא אף הבית הלוי ידע זאת בילדותו.

ה. הבית הלוי סבר שלא יתכן שבעל התניא הבחין בתפילין בראיה האם הינם פסולות.

ו. ליטאים מידי פעם צריכים להזכיר לעצמם שהם גם "בעלי מופתים".

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם:

את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים. אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שני הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

[1] טרם הודפס, אולם הצלחתי להניח את ידי על מספר סיפורים מבהילים ביותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר