אל תנסו בבית

השמות, הסוגים והממציא; איך מכינים חומרי נפץ?

גל הטרור שהתעורר לו עם פיצוץ שני מטעני חבלה בירושלים, מביא את ארי טננבוים לבדוק סוגים של חומרי נפץ ומטעני חבלה, ומתברר שישנם עשרות כאלה • וגם: איך נמנעו פיגועי מטענים בעשור האחרון? (מגזין כיכר)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
חומר נפץ ביתי (צילום: שאטרסטוק)

חומר נפץ, בגדול, הינו חומר העובר תהליך מחפץ מוצק לנוזל שהופך לגז ואז - לאחר הצתה - הוא מתפוצץ.

>> למגזין המלא <<

ישנם חומרי נפץ העשויים מאבק שריפה – שהוא חומר דליק. את הטילים לפעמים מכינים עם החומר הזה. יש חומר נפץ 'מרסק' – כזה שפולט הרבה חומר והוא משמש בעיקר למטרות הריסה.

חומר נפץ קלאסי עשוי להתפוצץ בשל מכה חזקה, הצתה או גירוי חזק לחום גבוה. ישנם חומרי נפץ שכדי להפעיל אותם צריך להפעיל חומר נפץ קטן על מנת שחומר הנפץ הגדול יתפוצץ בעוצמה רבה.

ממציא הדינמיט הינו אלפרד נובל אשר עשה זאת למטרות טובות כגון סכר נהרות, הסרת מכשולים, לקצץ הרים ועוד. בהמשך הוא ראה שההמצאה שלו יצאה מפרופורציה והוא נכנס לדיכאון שממנו לא החלים במשך כל ימי חייו.

כ"תיקון" על המעשה הוא ייסד את קרן פרס נובל המפורסם.

ישנם כל מיני סוגי מטעני חבלה. ההקשר הראשון שעולה לנו לצערנו לראש הינם מטעני חבלה בפיגועים. אך יש מטעני חבלה שנועדו להריסת מבנה נטוש או רכבים. אלו הידועים שבהם:

מטען גחון: זהו מטען ששמים בתחתית הרכב או הטנק. עצם העובדה שתחתית הרכב חשופה יותר משאר הרכב עוזר לפיצוץ לקבל אפקט גדול יותר. גודל של מטען כזה יכול להיות מאות קילוגרמים של פצצה ולעיתים יכול להיות שמדובר רק בקילוגרמים בודדים.

מטען חבלה ממעבדה ביתית (צילום: דוברות מחז דרום, משטרת ישראל)

מטען רסס: זהו מטען שבנוסף לחומרי הנפץ שבו מכניסים אליו מתכות, מסמרים, ברגים, כדורים, שמטרתם לפגוע בנוסף לנזק של המטען.

מטען צינור: מדובר במטען שסגור היטב בשתי צדדיו וברגע שהוא מתחמם מספיק הוא יוצר פיצוץ עז שעשוי להעיף דברים לגובה.

מלכודת פתאים: זהו מטען סמוי שכאשר מושכים חוט שלו (או פותחים דלת שמושכת את החוט או את הדק המטען) הוא מתפוצץ. נוהגים להשתמש בו בלחימה בשטח בנוי.

חוברת הדרכה של החמאס איך ליצור חומר נפץ ביתי - נמצא על ידי צה"ל במהלך מבצע צבאי בעזה בשנת (צילום: דובר צה"ל)

לבנת חבלה: משתמשים בו בעיקר בצבא לפתיחת דלתות וכדומה. מדובר בחומר נפץ בגודל לבנה והיא ממוקדת מטרה.

לבנת חבלה הפכה לנפוצה בארץ בעשרים שנה אחרונות בעיקר בקרב כנופיות הפשע. במקום להזמין רוצח שכיר שעולה למעלה ממאה חמישים אלף שקל בכדי להביא לחיסולו של יריב טריטוריה – לבנת חבלה יכולה להגיע גג למחיר של חמש עד עשר אלף שקל. שיטה קלה ופשוטה יותר לגרימת נזק.

מעניין לדעת: חומר נפץ מסייע לכריות אוויר להתנפח במהירות האפשרית ולהגן על נוסעי הרכב. החומר הזה עשוי לרוב מחנקן ולעתים גם פחמן דו חמצני בצורה מבוקרת שמנפחת את הכריות.

ישנם עשרות סוגים, כאמור, של חומרי נפץ. כאלה שמעורבבים עם חומרים כימיים וכאלה פשוטים. לכל חומר נפץ דרך עשייה שונה. יהיו כאלה מורכבים ומסובכים לייצור – עם רמת סכנה גבוה למייצר, ויהיו כאלה שקלים להכנה.

חומרי הנפץ אותם מכינים טרוריסטים מתועבים למען פיגועים חלילה, הינם חומרי נפץ פשוטים שנעשים לרוב במעבדה ביתית. בשנים האחרונות פעל צה"ל לסיכול כל מעבדה ביתית שכזו ובכך נמנעו – בחסדי ה' – עשרות פיגועי מטעני נפץ, זאת לצד עבודה מודיעינית של השב"כ שאיתר מראש מחבלים פוטנציאליים ומנע מהם לצאת ולפגע.

הליך עשיית חומרי נפץ בצורה שכזו מועדת לסכנה, פשוט וברור שאין להתעסק עם חומרי נפץ בבית. הם עלולים להתפוצץ במהירות ועשויים לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר