סיפור למוצ"ש

כשהבעל שם טוב סיפר לרב בחלום: הקצב מעל בתפקידו

מעשה שהיה שוחט בעיר אחד, שהיה קל דעת מאוד ושיכור. הבעל שם טוב פנה בחלום לרב העיר והורה לו לבדוק אחר מעשיו של השוחט | סיפור חסידי למוצאי השבת (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
קצב | אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מי גילה את שהקצב מעל בתפקידו?

מעשה שהיה שוחט בעיר אחד, שהיה קל דעת מאוד ושיכור.

וסיפר המשגיח, שפעם אחת קרא לו רב דק"ק פולנאה לאחר תפילת שחרית, והכניסו לחדר.

ואמר לו הרב: ראיתי את הבעל שם טוב הקדוש (בחלום), והוא חזר לפני כמה פעמים בעניין השוחט, ואין אני יכול לפרש איך היה הדיבור (הבעל שם טוב הקדוש, ביקש בחלום, שבדוק את השוחט, איך רבי יעקב יוסף מפולאנה, לא ידע לתאר, איך ובאיזה אופן יבדוק ויגלה את מעשי השוחט).

והבעל שם טוב הקדוש, דיבר לרבי יעקב יוסף לגבי הקצבים הנכרים, ואעפ"י כן, בעיקר הקפיד על השוחט.

ורבי יעקב יוסף אמר למשגיח, להשגיח לתפוס את השוחט באיזה דבר.

וכן היה, מכיוון שהרב ז"ל היה נזהר מאוד מלקפח פרנסת אדם, מחמת זה, השוחט נותר בתפקידו כל הזמן.

וסיפר המשגיח, שבסוף תפס את השוחט שנהג שלא כדין, והרב ציווה להושיב בית דין שיגבה עדות מהקצב, ואם הדבר נכון עפ"י דין תורה – להעביר אותו מתפקידו, והקצב העיד בדבר - והעבירו אותו.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

תורתו של הבעל שם טוב הקדוש אומרת תורה אחת בשתי נוסחאות:

אלוקות זה הכל, והכל זה אלוקות.

נוכחות הקב"ה ממלא את מציאות כל העולמות העליונות והתחתונים, כפי שכתוב: "מלא כל הארץ כבודו", והמקור לדבר בתיקוני הזוהר הקדוש: "לית אתר פנוי מניה" (קכב, ע"ב).

ולכן, עיקר עבודת האדם והקושי הוא, לצייר ולהרגיש באמת ובתמים את מציאות ה' יתברך שממלא בלי שום ספק את כל העולמות העליונים והתחתונים.

הדבר נמשל, לחבר שעומד לדבר עם חברו: האם יש לאדם ספק שחברו נמצא כאן איתו ברגע זה? ממש לא! כך האדם צריך להרגיש בצורה וודאית את מציאות ה', כי ה' יתברך נמצא עם האדם בכל מצב, מקום וזמן.

השפעת נוכחות ה' על חיינו: כל יהודי, אף אם התרחק מהקב"ה, יכול לחוש את הקשר הפנימי של נוכחות ה' ואהבת ה' אליו, בכל מיני אירועים ומקרים של חייו, כי אהבת ה' לכל אחד מבניו, אינה תלויה בשום דבר וסיבה.

כשהאדם מרגיש את אהבת ה' והשגחתו עליו, יש לו רצון פנימי להיות דבוק בה' יתברך, כפי שאמר דוד המלך: "ואני קרבת אלוקים לי טוב".

הקב"ה נמצא גם במקום הטומאה: כל העולם מלא אלוקות, כי "מלוא כל הארץ כבודו" והשאלה המתבקשת: האם הקב"ה נמצא גם במקום טומאה?

אכן כן, הקב"ה נמצא גם במקומות הכי נמוכים ואפלים, כמו שמובא בירושלמי: "אם יאמר לך אדם איה אלוקים, תאמר לו בכרך גדול שברומי".

הקב"ה נמצא במקום טומאה, אבל, הוא נמצא שם בהסתר, יש כמו מסך שמבדיל ועושה הסתרה בין הקב"ה לאדם, וגם זה נובע מאהבת ה' לבניו, וזה עבור שהאדם יתאמץ וישבור את המסך שמבדיל בינו לבין האדם.

הסרת המחיצות – קרבת אלוקים: כאשר האדם מסיר את החומות והמחיצות שחוצצות בינו לבין הקב"ה, ע"י מאמץ ורצון לגלות את ה' יתברך, הוא מצליח לעמוד בניסיונות שהקב"ה מעמיד את האדם, ומפיל את החומות החוצצות, וכך הוא מתקרב לה', וזוכה להרגיש את מתיקות קרבת אלוקים, ואז, אין שום מחיצות בין האדם לקב"ה.

עפ"י תורת הבעל שם טוב הקדוש, עבודת האדם היא להתחבר ולחוש את הנקודה הנשמתית האלוקית ששוכנת בתוכו, כי היא הנקודה שמאירה נפש כל יהודי, והיא מקור האור והשמחה האמיתיים לכל אדם ואדם.

'חלק אלוק ממעל' שאינו בטל לעולם: בכל יהודי יש 'חלק אלוק ממעל' שאינו בטל או משתנה, גם אם האדם חוטא, מכיוון: "ישראל שחטא אעפ"כ ישראל הוא" יהודי נשאר יהודי בכל מצב, כי אף אחד, ושום דבר לא יכול לקחת מיהודי את נקודת העצם שממנו נברא, את שורשו ומהותו העיקרי שהוא: 'חלק אלוק ממעל' ולכן, כל יהודי יכול לחזור להתחבר למקורו לשורשו, ואין שום דבר שימנע זאת.

"נפשי איויתיך" – מפרש הזוהר הקדוש (אחרי דף ס"ז ע"א) שאם ישראל אומרים לקב"ה, למה אנו כל כך רוצים לדבק בך? למה כל יהודי איויתיך? מפני - שאתה נפשי! אין דבר יותר מתוק מלדעת, שנפש כל יהודי רק מייחלת ומצפה לדבק בקב"ה, על אף שלפעמיים, הוא לא יודע זאת בידיעה ברורה.

יהי רצון שכל אחד מבית ישראל יזכה לשפע טובה וברכה, מתוך חיבור לה' יתברך אושר ושמחה, בשורות טובות, רפואה וישועות לכל בית ישראל, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר