מגזין כיכר

"שב על קיאו": למה לבזבז למאזינים את הזמן? // טור ביקורת

'המבקר' של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור ביקורת נוקב על תופעת הקאברים המוזיקליים בימי החנוכה | האם יש בכלל קאבר נכון? ולמה היוצרים בוחרים בדרך הקלה והמיותרת? (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ימי החנוכה בעיצומם ולא מעט אייטמים מוזיקליים, אבל אני חייב לציין שאני מאוכזב מאד מהיבול המוזיקלי. כמעט ולא יצאו שירים חדשים ומקוריים ראויים לציון והתחושה שלי היא של מחזור מאוס של קאברים חוזרים ונשנים לאותם השירים הקבועים. אם כבר בחרתם לעשות קאבר לפחות תעשו אותו "שלכם", עם טעם אישי שלכם, ביצוע שונה לגמרי, כזה שיהיה ברור שרוחכם נמצאת בו ולא רק הרצון להוציא משהו בחנוכה, כזה שיעבור ליד האוזניים במקרה הטוב, במקום שנשמע מוזיקה אחרת איכותית הרבה יותר.

>> למגזין המלא <<

קאבר יכול להיות תענוג גדול אם הוא מבריק, אם הוא כזה שמגלה לנו את השיר מחדש וגורם לנו לדמיין לכמה שניות שאנו לא מכירים אותו או לא מקשרים בינו לבין הביצוע המקורי. קאברים כאלה הם מועטים ולרוב אנו מאזינים ל"שב על קיאו"...

מתוך ערימות הקאברים שיצאו החנוכה הזה בחרתי להביא לכם שתי דוגמאות משובחות יותר, האחת היא מחרוזת ישי ריבו של הזמר יענקי היל. מדובר בהפקה איכותית של אלי קליין ואיצי ברי שעטפו מחדש את מיטב הלהיטים של ישי ריבו בביצוע מחודש וראוי. היל זמר נהדר בעל קול טוב ויכולת ביצוע מרשימה. הוא מצליח לקחת את הלהיטים המוכרים אל המגרש הביתי שלו ועושה להם כבוד.

מנהליו של היל הודיעו כי בתקופה הקרובה הוא יבצע מחרוזות של אמנים נוספים על פי בקשת הקהל. רעיון נחמד מאד ובטח אם מדובר בביצוע ברמת המחרוזת הראשונה, אם כי לא ברור לי למה זמר מוכשר כל כך לא יכול לבצע חומרים מקוריים משלו ולא רק לנסות לרכב על תהילת אחרים.

קאבר נוסף שתפס את אוזניי הוא "מעוז צור" שמבצעים מוטי ויזל וילד הפלא בנצי קלצקין. הלחן הוא של ר' דוד הופשטטר והוא בוצע במקור על ידי שלמה כהן ואלי לאופר לפני כמה שנים. הביצוע המחודש של ויזל וקלצקין מרגש ויפיפה. תמיד אני מופתע מחדש משירתו של קלצקין, ביצוע בוגר ונקי שגם זמרים מבוגרים היו שמחים לבצע. באופן מפתיע או בעצם בכלל לא, מי שאחראי גם פה על העיבוד המוזיקלי הם הצמד אלי קליין ואיצי ברי.

אם כבר אתם בעניין האזינו גם למחרוזת של שולם למר לשירי החנוכה ולמוישי ריינר ונותי ליברמן שיצרו מחרוזת ייחודית המשלבת מוזיקה חסידית וישראלית. אמנם מדובר במחרוזת וביצוע מעט בוסריים אבל הרעיון נחמד ומקורי למרות שמדובר בקאברים.

בהזדמנות זו אספר שוב על אלבום הקאברים הרביעי שלי... השבוע קיבלו גולשי 'כיכר השבת' את "פסנתר בנט" - אלבום המחווה שלי למלחין החסידי הוותיק, ר' חיים בנט. אלבום פסנתר אינסטרומנטלי הכולל עשרה משיריו הנודעים ביותר של המלחין הנהדר הזה. זכיתי לגדול על שיריו המיוחדים והיה זה תענוג ייחודי לתת את הפרשנות המוזיקלית שלי לשירים האהובים והמוכרים. אתם מוזמנים להוריד אותו ולהאזין לו וכולי תקווה שתיהנו ממנו כפי שנהניתם משלושת האלבומים הקודמים בסדרה.

להורדת האלבום "פסנתר בנט" - לחצו כאן

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים השבוע:

במקום הראשון: ישי לפידות ו'החברים של ישי' עם הסינגל "הילדים הללו"

במקום השני: ישי ריבו והאחים סלומון בביצוע באנגלית ובעברית ללהיט "לשוב הביתה"

במקום השלישי: איציק דדיה עם הסינגל החדש שלו "סופה"

  • להערות, הארות ומתכונים ללטקס ללא תפוחי אדמה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר