פיגוע המטענים בירושלים

תיעוד: כך נראה המחבל - ברגע שנעצר בידי הימ"מ | פרטים חדשים

שישה ימים אחרי פיגוע המטענים הכפול בירושלים, פשטו לוחמי הימ"מ על המפעל במישור אדומים - ועצרו את המחבל אסלאם פרוח, בן 26 ממזרח ירושלים שביצע את הפיגוע ומיהר לחזור לשגרה | פרוח, הופתע מהמעצר, הוא תכנן את הבריחה היטב ולא חשב שכל כך מהר יעלו עליו | כך הוא נראה ברגע המעצר (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
המחבל אסלאם פרוח ברגע המעצר (צילום: ללא קרדיט)

פיגוע המטענים בירושלים: בבוקר שאחרי הפיגוע ביציאה מהעיר ובצומת רמות, שגבה את חייהם של בחור הישיבה אריה שצ'ופק הי"ד וטדסה טשומה הי"ד, תושב פסגת זאב, המחבל אסלאם פרוח חזרה לעבודה - כרגיל.

מפרטים חדשים מהחקירה עולה כי המחבל, בן ה-26 ממזרח ירושלים, תכנן היטב את הבריחה ואת שיבוש הפרטים מאחורי הפיגוע, לפרטי פרטים - כך שהוא לא דמיין שיצליחו לעלות על עקבותיו ולכן הרשה לעצמו לחזור לשגרה.

שישה ימים אחרי הפיגוע, כוח ימ"מ יחד עם השב"כ, פשט על המפעל במישור אדומים שבו עבד המחבל - ועצר אותו. כעת, אנו מפרסמים את התמונות שצולמו ממש ברגעי המעצר, כאשר ההלם הראשוני עוד היה על פניו, שכן הוא התקשה להאמין שהצליחו לקשור אותו אל הפיגוע.

ההלם על פניו של המחבל, ברגע המעצר (ללא קרדיט)

אמש חשפנו ב'כיכר השבת' לראשונה את התיעוד המלא מרגעי הצמדת מטען החבלה ליד תחנת האוטובוס.

צועד בין השיחים, מצמיד ליד תחנת האוטובוס ובורח • רגעי הנחת מטען הנפץ בירושלים

בתיעוד הבלעדי נראה המחבל כשהוא נוסע על גבי אופנוע בין השיחים מאחורי תחנת האוטובוס בכניסה לירושלים. בשלב מסוים הוא יורד מהאופנוע ומתקרב לעבר התחנה כאשר המטען בידו. הוא מצמיד אותו מאחורי השיחים ובורח.

אתמול, הובא המחבל, אסלאם פרוח, לבית המשפט לדיון בעניינו. הוגשה נגדו הצהרת תובע ומעצרו הוארך. בעוד שלושה ימים יוגש נגדו כתב אישום על הפיגועים שביצע. זמן קצר קודם לכן אישר בית המשפט, לבקשת 'כיכר השבת', לפרסם את עובדת מעצרו של המחבל ואת פרטי פיענוח חקירת הפיגוע, שהתרחש בחודש שעבר.

המחבל ברגע המעצר (ללא קרדיט)
המחבל ברגע המעצר (ללא קרדיט)

כזכור, לפני יותר מחודש התרחש פיצוץ חזק של מטען חבלה באזור צומת הכניסה לירושלים בסמוך לתחנת אוטובוס. כוחות משטרה גדולים הוזעקו למקום ובמקביל לטיפול בזירה זו, בסביבות השעה 07:35 ארע פיצוץ מטען חבלה נוסף בצמוד לתחנת אוטובוס בצומת רמות שבירושלים. כוחות משטרה והצלה רבים בפיקוד מפקד מחוז ירושלים הגיעו למקום ופעלו להצלת חיים ופינוי נפגעים מהזירה.

במקביל, חבלני המשטרה טיפלו בזירות המטענים, וכוחות משטרה רבים החלו בסריקות ואיסוף ממצאים וראיות. בימים שלאחר הפיגוע נאספו ע"י חוקרי שב"כ וימ"ר ירושלים בסיוע כוחות צה"ל, ממצאים וראיות במטרה להתחקות אחר זהות המחבל.

מספר ימים לאחר הפיגוע אותרו בשטח פתוח בשטחי יו"ש סמוך לתצפית אוג, פריטים חשודים מוסתרים בשטח, בהם: קטנוע שעפ"י החשד שימש את המחבל לביצוע הפיגוע והנחת המטענים, 5 מטעני צינור, בגדים שונים ששימשו את המחבל לפני במהלך ולאחר הפיגוע, קסדה ועוד.

הסריקות של כוחות המשטרה ומג"ב אחר חשודים במרחב מיד לאחר הפיגוע (צילום: דוברות המשטרה)

במשטרה ובשב"כ הבינו, כי המחבל הגיע עם קטנוע, הניח את המטען ונמלט לאזור נחל אוג שבמדבר יהודה. ביום שישי שאחרי הפיגוע, נכנסה יחידה של הצבא המכירה היטב את השטח והיא הובילה את הסריקות אחרי המחבל, באותו יום שישי נמצא הקטנוע עמו המחבל ביצע את הפיגוע. ביום שלאחר מכן, נמצאו הבגדים והקסדה של המחבל ובזירה נוספת נמצאו חמישה מטענים בתוך בור שנחפר על ידי המחבל.

הבעלים של הקטנוע שאותר, היה יהודי ממרכז הארץ, שכנראה הפרטים נגנבו ממנו ועברו לחנות קטנועים בכפר עקב שם מתגורר המחבל. לאחר שהתקבל המידע על כפר עקב, החוקרים הצליחו לעלות על זהותו של המחבל, תושב המקום בעל תעודת זהות כחולה. המחבל נעצר במקום עבודתו במפעל להנדסת מכונות במישור אדומים, כאשר לחוקרים התברר שלאחר הפיגוע, הוא חזר לשגרת יומו.

הבור שהמחבל חפר (צילום: דוברות המשטרה)
הפריטים שהמחבל הסתיר (צילום: דוברות המשטרה)

המחבל, כך עלה בחקירה למד באינטרנט איך להכין מטענים והכין 8 קילו חומר נפץ, לצורך זה הוא הקים מעבדה קטנה ושם הכין את המטענים, המחבל גם השיג נשק והכין לו משתיק קול, לקטנוע הוא טישטש את הזהות והחליף לו את לוחית הרישוי וכן טשטש את מספר השלדה של האופנוע.

המחבל למד מה הן השעות העמוסות בתחנות בכניסה לעיר ובצומת רמות ולפי זה תכנן את הפיגוע והפעיל את המטענים באמצעות הטלפון הנייד שברשותו, הוא הכין מטען גדול יותר ותכנן להניח אותו ולפוצץ אותו בזמן שכוחות ההצלה בזירת הפיגוע, בחסדי שמיים הייתה תקלה והמטען לא עבד.

בחקירה שלו הוא שיתף פעולה עם החוקרים, אבא של המחבל, הוא יליד רמאללה ואימו ילידת מזרח ירושלים, בחקירה שלו הוא לא הביע צער על המעשים.

האופנוע שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)
הנשק שנתפס (צילום: דוברות המשטרה)

מחקירת השב"כ וימ"ר ירושלים עולה כי החשוד, שפעל תחת אידיאולגיה סלפית-ג'האדיסטית המזדהה עם ארגון הטרור של המדינה האסלאמית (דאעש) ביצע פיגועים אלה לבדו, לאחר שתכנן את הוצאתם לפועל במשך זמן, לשם פגיעה באזרחים ישראלים בירושלים.

במסגרת החקירה עלה שהעצור צרך תכני טרור ובין היתר כאמור מצפייה בהם למד אודות יצור חומרי נפץ וביצע ניסויים בבור אותו חפר בשטח פתוח באיזור בנימין, שם גם ייצר את מטעני הנפץ. בבור שאותר ופוצץ, הוסתרו חומרי גלם ליצור מטענים נוספים וכן נתפס ברשות המפגע, נשק מסוג קרלו. במהלך המרדף אחריו, נתפס מטען נוסף מוכן להפעלה. מהחקירה עולה שפרוח התכוון לבצע באמצעותם פיגועים נוספים.

המחבל בבית המשפט, אתמול (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במסגרת החקירה נעצרו חשודים נוספים אולם התברר בחקירה כי אינם מעורבים בפיגוע זה. אחד מהחשודים הללו, נעצר על ידי בלשי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים ובחקירתו התברר כי תכנן לבדו וללא קשר לפיגוע המטענים, לבצע פיגוע נוסף באזור התחנה המרכזית בירושלים. החשוד היה בשלבי תכנון ראשוניים ומעצרו סיכל את כוונותיו. מעצרו הוארך ובימים הקרובים צפוי גם נגדו כתב אישום.

"שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל ימשיכו לפעול לסיכול כל ניסיון של ארגוני ופעילי טרור לקדם פעילות טרור כנגד מדינת ישראל ואזרחיה", נמסר מדוברות משטרה ושב"כ.

יצוין, כי ל'כיכר השבת' נודע, כי לסיפור פריצת המצלמות של הגוף הביטחוני הגדול בכניסה לירושלים - אין קשר למחבלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר