השכן של הכת, בריאיון

הצצה נדירה לקהילת 'האמיש': העצמאות, המחלוקות והטלפון הכשר

המחלוקת בין הפלגים ב'יהדות התורה' על הסלולר הכשר, הובילה את ישראל שפירא לשיחה מרתקת עם שכנם של בני כת האמיש - קהילה נוצרית פרוטסטנטית שמרנית שמתבדלת מאורח החיים המערבי | איך הם מצליחים לשמור על עצמאותם? כיצד הגיבו לסלולר הכשר מישראל? והאם שונאים אותם - כמו את החרדים? | מרתק (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חברי כת האמיש (צילום: Edi Israel/Flash90)

טרם נחתם ההסכם הקואליציוני הסופי בין הסיעות החרדיות האשכנזיות לסיעת הליכוד, נחשף ב'כיכר השבת' הפילוג הפנימי בין 'אגודת ישראל' ל'דגל התורה' בדבר החובה של חברות הסלולר לתחזק אנטנות ישנות, שתעלה מיליונים בשנה (שכמובן תגולגלנה על הצרכנים).

>> למגזין המלא <<

'אגודה' דרשה שחברות הסלולר ימשיכו לתחזק אנטנות שמיועדות למכשירי דור ראשון מיושנים, לעומת 'דגל' שהורידה תנאי זה מהרשימה, שכן זולת חלקים מעטים מהציבור החרדי שעדhין רוכש מכשירים עתיקים, הציבור הכללי מחזיק מכשירים דור 3, ו-4, ואף חלקים גדולים מהציבור החרדי משתמשים בכאלו מכשירים (בגרסה הכשרה), אלא שהם עולים מאות שקלים יותר מהמכשירים המיושנים.

דיון זה עורר אותי לשוחח עם ר' ראובן, איתו למדתי בישיבה גדולה. כיום הוא מתגורר בארה"ב בשכנות לקהילת האַמִישׁ, קהילה נוצרית פרוטסטנטית שמרנית שכחלק מהתבדלותה היא מתבדלת מאורח החיים המערבי ומכל דבר שעלול לפגוע בעצמאותה.

חברי קבוצת האמיש בלבושם הדומה לציבור החרדי ביציאה מהמפגש השבועי (צילום: ר' ראובן)

• • •

"האמת היא שאין מה לדמות בין כת האַמִישׁ לקהילה החרדית", פותח ר' ראובן את השיחה. "הם בסך הכל דומים לשכנים הגויים של אבותינו באירופה לפני מאתיים שנה, הם עדינים יותר אודות לכללי הכת שדוגלת בענווה ואי אלימות".

'אגודה' ו'דגל' נחלקות בנושא הסלולר. האם גם אצל האמיש ישנם מחלוקות?

"פחות מחלוקות ויותר פילוגים. האמיש שמונה מעל 300 אלף איש, מפולגת לקהילות קטנות שכל אחת מהן מונה עשרות משפחות, לכל קהילה כללים משלה ורמת אדיקות שונה. לדוגמא: עם שכניי האמישים אני מתקשר בטלפון לעומת אמיש מקהילה לא רחוקה שהשאיר לי כתובת למשלוח מכתב, כיון שאצלם אין כזה דבר טלפון.

"בדרך כלל קהילה מתחלקת כשהיא גדולה מידי, ולעיתים בגלל חילוקי דעות על כללים מסוימים, מה שיחלק את הקהילה לתמיד אבל זה לא יצור מחלוקת מתמשכת כי אין הנהגה משותפת, פוליטיקה ועסקנים, אז החיים פשוט ממשיכים ולא חייבים להסכים...".

ביתן טלפון מחוץ לבית לחלק מחברי האמיש שמתנזרים מטלפון בביתם (צילום: ר' ראובן)

איך כת האמיש מצליחה לשמור על עצמאות מול המדינה?

"הסוד טמון בכך שהם לא מנסים להשפיע, אלא אך ורק מבקשים עצמאות לחיות את חייהם על פי אמונתם. ראשי קהילות האמיש משתפים פעולה האחד עם השני אך ורק כדי לחיות את חייהם בלא השפעות חיצוניות, בדומה לשתדלנות היהודית באירופה בדורות עברו, הם יפנו לרשויות על מנת לבקש עצמאות אבל בלי להתערב בפוליטיקה המקומית או הארצית ומבלי לדרוש תקציבים.

"לדוגמא: כחלק מאגרות מקומיות הם ישלמו כמו כל אזרח תשלום חודשי על חינוך ממלכתי על אף שיש להם בית ספר פרטי משלהם. כבעלי מקצוע מוצלחים ויצרנים הם משלמים מיסים כדת וכדין, מקבלים החזרי מס אבל נמנעים מקצבאות ילדים, זקנה ופנסיה.

(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)
(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)
(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)
(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)

"לפני מספר שנים התגלעו חילוקי דעות בין הרשויות לאנשי קהילות האמיש במספר מחוזות, בעניין רישום הילדים לבתי ספר ממלכתיים. כמה מזקני העדה הגיעו לפגישה שקטה עם הנשיא בבית הלבן ופתרו את העניין תוך שעה קצרה.

"אז אין טענות מהותיות על התנהלות הקהילה והשפעתה על כלכלת המדינה או זהותה הדתית. הטענות היחידות הן על האטת התנועה בכביש והגללים שהסוסים משאירים אחריהם לאורך הדרך...".

התמונות של האמישים רוכבים בסוס ועגלה, חבושים בכובע וחליפה מעוטרים בזקן ארוך, מעניקה לצופים את התחושה של כפרים נידחים בגליציה מז'יבוז' אי שם לפני מאות שנים. ..

"אכן, צורת החיים שלהם דומה לעולם היהודים במרמורש, סיגעט, גליציה, במרוקו ותימן, ובכל אותם כפרים עתיקים בהם אבותינו עבדו בחקלאות עוד לפני עידן ההשכלה והמהפכה התעשייתית".

(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)
(צילום: Aharon Krohn/Flash90)
(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)

תוכל לשתף אותנו קצת בסגנון החיים של בני האמיש?

"האמיש חיים באזורי הכפר, אורח החיים עצמאי לחלוטין ללא שימוש בתשתיות של המדינה, הם לא משתמשים בחשמל מחברת חשמל, אלא בפתרונות אחרים. המקרר, התנור והתאורה בדרך כלל יפעלו על גז. בבתי המלאכה הם משתמשים בגנרטורים. חשמל סולארי זה פתרון מניח את הדעת, אבל זה לא משקף את כולם, אלא רק את הקבוצות הליברליות יותר. הקבוצות השמרניות יותר לא ישתמשו כלל בחשמל, אלא רק בגז. את הבית הם מחממים בקמין עצים, וכמובן שאת העצים הם יאספו ביערות סביב הבית. הם לא נוהגים ברכב אלא נעים בסוס ועגלה אבל אין להם מניעה להשתמש בשירות מוניות.

"יש להם חשבונות בנק, וכרטיסי אשראי. לרובם יש מספר ביטוח לאומי, חלק גדול מהם מחזיק טלפון קווי, וחלק מצומצם לצורכי פרנסה יחזיקו טלפון קבלנים נייד".

טלפון אלחוטי נייד לצורכי פרנסה של חבר בכת האמיש (צילום: ר' ראובן)

סוגיית הטלפון הסלולרי הכשר היא בראש הכותרות במדינת ישראל...

"תצחק, אני עובד הרבה עם בעלי מקצוע מקהילת האמיש, ונחשפתי לטלפון המסורבל שאיתו הם מסתובבים, סיפרתי להם על הסלולרי הכשר והם הביעו התעניינות גדולה. הזמנתי מספר מכשירים כשרים בני דור שלישי. מתוך כל חברות התקשורת רק חברה אחת הסכימה לתת לנו קווים, המכשירים עבדו עד שחזרנו איתם לכפר שם כבר לא מתחזקים את האנטנות הישנות...".

איך חכמי הכת הסכימו להכניס את ה"קידמה" הזו לביתם?!

"דיברתי עם כמה מראשי הכת, וסיפרתי להם על סוגיית הטלפונים הכשרים בארץ ישראל והם הסכימו לבדוק את האפשרות אבל בשום פנים ואופן שזה לא יהיה מכשיר מתקפל, הניסיון להסביר להם שזה כבר לא נחשב למכשיר חדשני לא צלח.

(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)
(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)
(צילום: Doron Horowitz/FLASH90)

"ההבדל הגדול הוא שקהילת האמיש תשתמש באמצעים זמינים ללא דרישות מהרשויות, הטלפון שבו הם משתמשים כעת יוכל להמשיך לפעול בכל רשת סלולרית מכל דור. זהו טלפון אלחוטי ביתי פשוט שהבסיס בתוך המזוודה הקטנה מחובר לנתב אלחוטי מתקדם דור 4. הצעתי להם לכאורה את הפתרונות החדשניים של הציבור החרדי בארץ אבל אולי בשלב מסוים יהיו חרדים בארץ שכדי להמשיך לצרוך טלפון כשר הם יעברו להשתמש בפתרונות של הקהילה האמישית...".

(צילום: Aharon Krohn/Flash90)
(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

האם יש שנאה בקהל האמריקאי כנגד כת האמיש, כפי שיש בארץ כנגד הציבור החרדי?

"קהילת האמיש בארה"ב לא מגיעה לחצי אחוז מאוכלוסיית המדינה, לעומת החרדים במדינת ישראל שכבר מהווים כ-13 אחוז מאזרחיה, ובמערכת החינוך באחוזים יותר גדולים. אז אם היהדות החרדית לפני שבעים שנה לא שָׂשָׂה להיות חלק מהקמת מדינה, בעוד 70 שנה ככל הנראה היא תאלץ לנהל את המדינה הזאת בעצמה... וזה מלחיץ, לא רק את החרדי שיצטרך להתמודד עם ניהול מדינה וצבא אלא גם את המיעוט החילוני שיצטרך לחיות במדינת הלכה – זה יוצר מערכת יחסים שגורמת לשתי הצדדים לנסות ולהשפיע אחד על חייו של השני.

(צילום: Edi Israel/Flash90)
(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

"במבט לאחור, לו יצויר שהציבור החרדי לא היה לוקח חלק פעיל מבחינה פוליטית, ופותר בעיות נקודתיות כמו שיהודים פתרו בגלות וכמו קהילת האמיש, ואני מדגיש שלא כמו החרדים באמריקה אלא כמו קהילות האמיש, יתכן ומצד אחד הציבור החרדי היה מקבל עצמאות מושלמת בקיום אורח חיים יהודי ומצד שני הציבור החילוני לא היה מרגיש מאוים.

"אם הציבור החרדי לא היה לוקח חלק בהנהגת המדינה והיו נוקטים אך ורק בשתדלנות, יתכן והציבור החרדי היה מקבל את הכבוד וההערכה שלו זוכים בני האמיש בארצות הברית ללא ניסיונות מהותיים לשנות את אורח חייהם, אולי בדומה למספר קהילות חרדיות ברחבי העולם שאינם חלק מההנהגה ומחוזרים על ידי כל המפלגות".

תודה רבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר