ארטילריה כבידה

הקרבות בבחמוט: מבנה בית הכנסת ההיסטורי ניזוק מהפצצה רוסית

בית הכנסת העתיק וההיסטורי בעיר שהפכה לאחרונה לחזית העיקרית במלחמה באוקראינה נחרב בהפצצה מהאוויר: "ספק אם ישוקם" (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
בית הכנסת לאחר הפגיעה (צילום: לפי סעיף 27א)

המבנה ההיסטורי של בית הכנסת בעיר בחמוט שבדונבאס, שהפכה בחודשיים האחרונים לחזית העיקרית במלחמה באוקראינה, ניזוק בהפצצה רוסית. מדובר במבנה בן כ-150 שנה ששימש את הקהילה היהודית עד שנת 192, אז הולאם בידי השלטון הקומוניסטי כחלק ממאבקו בדת.

המבנה עבר מאז ידיים ונעשה בו שימוש מסחרי, אבל הקהילה היהודית המקומית הקטנה הרבתה לבקר בו והוא מוכר כמבנה יהודי היסטורי גם בקרב תושביה הלא יהודיים של בחמוט.

בחמוט, שכאמור נמצאת בחודשיים האחרונים במוקד הקרבות בין האוקראינים לרוסים, ממוקמת במחוז דונייצק שבירתו הנושאת את שמו נמצאת בידיים בדלניות כבר מאז 2014.

עד לפני מלחמת העולם השנייה, כל תושב רביעי בעיר היה יהודי ובעיר פעלו שני בתי כנסת שהגדול שבהם הוא זה שניזוק בהפצצות. מלחמת העולם הכחידה את הקהילה בעיר ובשנים האחרונות, עד לפרוץ המלחמה באוקראינה מנו יהודי בחמוט רק כ-50 נפש, מתוך פחות מ-80 אלף תושבים.

יהודים בבחמוט

ב"פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" אומרים כי רוב היהודים הצליחו לצאת את העיר לפני תחילת הקרבות ועם
הנותרים אבד הקשר ומצבם לא ברור. כ-60 אחוז מהתשתיות בעיר נהרסו וכן מספר רב של מבנים.

"הייתה לנו קהילה קטנטנה, אבל חזקה ומאוחדת", אמר ויטלי דוברוב, נשיא הקהילה היהודית בבחמוט, ששמרה על גחלת החיים היהודיים בסיוע שהיא קיבלה מ"הפדרציה". לדברי דוברוב, "זה כל כך כואב לראות העיר שלנו הופכת להריסות. בעוד שכמעט כל חברי הקהילה פונו מוקדם יותר, כמה משפחות החליטו להישאר, למרבה הצער, לא הצלחנו ליצור איתם קשר לאחרונה, אנו מתפללים לשלומם כל יום".

הרב מאיר סטמבלר, יו"ר הפדרציה ושליח חב"ד אומר כי כמה בתי כנסת ניזוקו במזרח המדינה מההפצצות הרוסיות. "קהילות באזור דונבאס ניזוקו באופן קשה מאוד מהמלחמה, עד שספק אם יהיה אפשר לשקם אותן אבל אנחנו עושים ככל יכולתנו לעזור לאחינו גם באזורי הקרבות".

לפני המלחמה ובסיוע 'המרכז לענייני חינוך' של חב"ד היושב בניו-יורק, הפעילה "הפדרציה" משאית גדולה שכונתה "טנק מבצעים": בחורי ישיבה חסידי חב"ד, שחלקם הגיעו לאוקראינה במיוחד עבור כך, סבבו פעמיים בשנה ברחבי המדינה, ערכו ביקורי בית והעניקו סיוע לקהילות יהודיות קטנות כמו בחמוט, שבהן אין רב או בית כנסת קבוע. הפעילות הקהילתית האחרונה בבחמוט התקיימה בחנוכה של השנה שעברה, זמן קצר קודם פרוץ המלחמה וזה התיעוד האחרון מאירוע של הקהילה היהודית המקומית הקטנה, שהתפרקה כמעט לחלוטין בגלל המלחמה.

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר