דגלי פלסטין הורדו

עימותים בין מפגינים למשטרה בסיום המחאה בתל אביב • שר האוצר סמוטריץ': "העם איתנו"

עשרות אלפים הפגינו הערב במספר מוקדים נגד המשלה והרפורמה המשפטית שעליה הכריז לוין • שופטת העליון בדימוס נאמה: "נחצו כל הגבולות, דמוקרטיה אינה רק רצון הרוב" • בסיום המחאה ניסו מפגינים לפרוץ מחסום והתעמתו עם שוטרים • סמוטריץ': "העם איתנו" (בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
ההפגנה בתל אביב, הערב (צילומים: חיים גולדברג, כיכר השבת)

מוצ"ש מחאתי: רבבות בני אדם הפגינו הערב (מוצאי שבת) בתל אביב נגד ממשלת נתניהו החדשה ובעיקר נגד הרפורמה המשפטית שעליה הכריז שר המשפטים יריב לוין. גם בירושלים, בחיפה וליד ביתו של לוין במודיעין הפגינו כמה אלפים.

כוחות משטרה גדולים הוצבו בתל אביב מבעוד מועד ורחובות רבים נסגרו לפני ההפגנה לתנועות כלי רכב. מארגני הפגנת השמאל הודיעו כי על הבמה לא ינאמו פוליטיקאים מכהנים ולא נציגים של תנועה מסוימת או ארגון מסוים.

בסיום ההפגנה ניסו כמה מאות מוחים לחסום את נתיבי איילון. המפגינים הגיעו אל מחלף השלום וניסו לרדת לכביש. שוטרים הציבו מחסום וניסו למנוע מהם את הירידה. מפגינים החלו לקרוא לשוטרים: "תורידו את המדים, תצטרפו למפגינים". בתוך זמן קצר התפתחו עימותים בין שוטרים למפגינים.

שופטת בית המשפט העליון בדימוס השופטת אילה פרוקצ'יה נאמה בהפגנה ואמרה: "משהו עמוק מאוד נשבר באמנה החברתית שלנו, בכללי המסגרת המוסכמים לאורך כל שנותיה של המדינה. אנחנו בפתח עידן חדש שיש בו הגדרה חדשה של דמוקרטיה - לא דמוקרטיה ערכית אלא דמוקרטיה קטועה הנשענת כולה על "רצון הבוחר", שאינה נותנת עוד כל משקל לערכי יסוד דמוקרטים אחרים".

העימותים עם המשטרה בסיום המחאה

לדבריה, "לא נוכל להשלים כחברה ליברלית עם הרס היסודות הערכיים של השיטה שלנו. נילחם בכל האמצעים החוקיים שבידנו כדי לחסום את הנסיגה המסחררת " שנות אור" אחרונית בתפיסה יחסי השלטון והאזרח. ניאבק כפרטים, כקבוצות וכציבור רחב על דמותה הערכית של הארץ שלנו".

במהלך ההפגנה התחילו לרדת גשמים ורבים מהמפגינים עמדו תחת מטריות. לפי הדיווח ב-Ynet, מפקד מחוז תל אביב ערך סיור מקדים באזור ההפגנה ואמר לשוטרים כי "עלינו להיות מאוד רגישים ומאוד סבלניים. המטרה היחידה שלנו היא לטפל באנשים הפועלים בוונדלים או באלימות. אנחנו לא מתעסקים בדברים שהם זוטות".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, האחראי על המשטרה, עדכן הערב כי הוא מקבל תדרוכים על ההפגנה בתל אביב, אולם מקדיש את מרבית תשומת ליבו לאירועי הפשיעה בדרום ומשפחות הפשע שמנהלות קרבות. "השר בן גביר נמצא בדיון על הרצח שאירע בדרום אצל משפחת אל-הואשלה ודן בהכנסת שב"כ למעורבות מול משפחות הפשע", נמסר מעוצמה יהודית בסמוך לשעת ההלוויה.

התגובות בימין

רבים בימין וגורמים בממשלת נתניהו התייחסו להפגנה, והגיבו כי היא לא תעצור את הרפורמה המסתמנת. שר האוצר בצלאל סמוטריץ צייץ בטוויטר כי "העם איתנו" וכינה את התקשורת, שמפרסמת על ההפגנה בצורה משמעותית, "מנותקת".

סמוטריץ כתב: "בשנה של ממשלת השמאל הקודמת הפגנו שוב ושוב. מעולם התקשורת המנותקת לא עשתה לנו בילד-אפ של שבוע, לא פרצה בשידורים חיים, בקושי אזכרה ביובש את קיומן של ההפגנות לאחר מעשה ובהערכת חסר מכוונת. למרות זאת הפלנו את הממשלה וניצחנו את הבחירות. העם איתנו! ומכוחו נבצע את הרפורמה במערכת המשפט".

כיכר הבימה בתל אביב
ההמונים בהפגנה

השר למורשת, עמיחי אליהו מעוצמה יהודית, פרסם הערב תמונה ובה דגל פלסטין בהפגנה. הוא כתב: "תפגינו, אבל למה להניף דגלי אש"ף? תורידו להם אותם. אתם במדינת ישראל!".

גנץ הגיע מאובטח

בלט בהיעדרותו בהפגנה ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיע להפגנה, מלווה באבטחה כבידה.

ביום שישי קרא גנץ לתומכיו להגיע ולהפגין. "מחר חבריי למחנה הממלכתי ואני נצא להפגין מול התוכנית להפיכה משטרית. אני קורא לכל הציבור הישראלי, משמאל ומימין להגיע ולהפגין למען השמירה על הדמוקרטיה הישראלית", אמר גנץ.

לדבריו, "השמעת הקול בעת הזו היא חובה אזרחית ממעלה ראשונה ולא מרי אזרחי כפי שמנסים לטעון מי שמבקש לדכא את ההפגנה".

גנץ הוסיף: "אני קורא לכל המפגינים לנהוג באחריות, ולהימנע מהסתה ואלימות. אני סומך על משטרת ישראל שתנהג בצורה ראויה – ותאפשר את חופש ההפגנה. כולנו צריכים להישמע להנחיות מחר בכיכר – אומרים כן לתיקון בהסכמה רחבה, ולא להרס ופילוג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר