כמה זה עולה לנו

עזבו את המס על החשמליות; למה אנחנו משלמים פי 2? • צפו

אנחנו יקרים בעשרות אחוזים יותר מיפן, קוריאה, ארצות הברית וסקנדינביה • כולם מדברים על עליית המס על הרכבים החשמליים אבל 90% מהרכבים הם על דלק ועליהם אנחנו משלים פי 2 • על מה המס ועד כמה הוא מופרך ומקומם? • צפו (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |

אם במקרה אתם יבואני רכב, כנראה שסיבות לעליית מחירים זה הדבר האחרון שחסר לכם. בתור התחלה היה לנו את מגיפת הקורונה ואז משבר השבבים ואז אוקראינה ואז עליית מחירי הגלם והיד עוד נטויה. שלל אירועים שמה לעשות- מאלצים את חברות הרכב לגבות יותר כסף על הרכבים שהם מייצרים. אנו אמורים לחיות עם זה בשלום כי מלחמות, משברים ומגיפות הם מצבים זמניים שאמורים לחלוף יחד עם יוקר המחיה שהגיע איתם. מה שלחלוטין אי אפשר לומר על מס הרכב בישראל.

נקדים ונאמר שאת הדגש נשים הפעם על מס רכבי הבנזין. למה לא הצטרפנו לטרנד שמעלה לשיח הציבורי את מס רכבי החשמל שעלה ל 20% (מהלך הזוי בפני עצמו)? מכיוון שנכון לכתיבת שורות אלו, תשעים אחוז מכם נוהגים ברכב שלוגם סוג כזה או אחר של דלק. אז להלן המספרים שנוגעים אליכם.

83% מס קניה פלוס מע"מ. או במילים אחרות, מחיר הרכב בחו"ל כפול שתיים, זה כמה שעולה התענוג. והעובדה שהמס הזה קיים מ-2009, הרבה לפני שלמישהו נפל האסימון שמנוע בנזין זה מזהם- סותם את הגולל על התירוץ הלא משכנע 'זה כדי לעודד אותך לרכוש רכב ירוק'.

במשרד התחבורה הכינו נאום מושקע בהרבה. ככה:

"מס קניה על רכב בישראל מיועד לשרת מספר מטרות, מלבד הפן הפיסקלי המובן מאליו: ויסות ביקושים לרכב באמצעות הפנמת העלויות החיצוניות שנוצרות מהשימוש ברכב. רכב מהווה מוצר בעל מגוון רחב ביותר של עלויות חיצוניות, הכוללות גודש תנועה (אובדן זמן), זיהום אויר, תאונות, רעש, שימוש בקרקע לכבישים וחניונים, עלויות של מערכת בקרה ואכיפה, פגיעה בסביבה הטבעית ועוד.

"בשנים האחרונות קצב הגידול ברמת המינוע עולה על הגידול בתשתיות, וישראל מהווה אחת המדינות הצפופות ביותר במונחים של כמות כלי הרכב לקילומטר כביש. מטרה נוספת של מסי קניה על רכב היא הכוונת יבוא כלי הרכב לתחומים בעלי נזקים חיצוניים מופחתים, בפרט בתחום זיהום האוויר והתאונות. כמו כן, המרכיב האחוזי של מס הקניה ובמיוחד "מס יוקרה" המוטל על כלי רכב שמחירם עולה על 300,000 ש"ח, פועלים כאמצעי להחלקת הפערים החברתיים". עד כאן.

אז מה? לא תשלמו כפול בשביל דמוקרטיה, עידוד התחרות ושיווין חברתי?

לפני שתעסיקו את עצמכם בשאלה מרוממת זו שימו לב לנתונים הבאים:

ביפן וקוריאה מס הרכישה נע בין 0 ל 5 אחוז. תלוי בסוג הרכב. בארה"ב המיסוי המחמיר ביותר יגרד את ה 10% מלמטה. בסקנדינביה הטווח מגוון יותר ובכל מקרה לא עובר את ה 50%.

המכנה המשותף למדינות שאותן בדקנו? כולן דמוקרטיות, שוחרות שיוויון, יודעות 'קצת' יותר מאיתנו על תחרותיות במשק ולקינוח, אחוז הרכבים החשמליים שם גבוה בהרבה מאצלנו ולמרות כל האמור לעיל הצליחו, ודי בקלות להצמיד מיסוי שפוי והגיוני לרכבים שהן מוכרות.

לסיכום: אין דבר העומד בפני הרצון. ומכאן הפניה לרשות המיסים - עם ובלי קשר לכניסתו של הרכב החשמלי לחיינו, אין שום דרך להצדיק מאה אחוזי מס. עליה של כמה אלפי שקלים בגלל משבר חולף זה בסדר. לשלם על רכב אחד מחיר של שניים? פחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר