היסטוריה ואקטואליה

האם הגרי"ז לא ירד לעומק שיטתו של אביו הגר"ח מבריסק?

רבי אבא מרדכי ברמן החשיב את עצמו כמייצג דרך הגר"ח מבריסק, אך דרך לימודו הייתה שונה מדרכו של בנו של הגר"ח, הגרי"ז. הוא סבר שהגרי"ז לא ירד לעומק שיטתו של אביו (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגרי"ז והגר"ח (צילום: ללא קרדיט, ויקיפדיה, מאת לא ידוע - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, נחלת הכלל)

פרק ט"ז: על דרך הוורט הובא ב"ספר מספרים" זכרונות מתלמידיו של הגאון רבי יצחק הוטנר (עמוד 123): "כשבני הישיבה היו תופסים הדרך הבריסקאי והיו מרבים ללמוד תורת בריסק היה אומר בדרך הלצה שהתורה לא נתנה בהר גריזי"ם".

הפרקים הקודמים >>

וורט זה מאת רבי יצחק הוטנר נותן לנו צוהר נדיר להבין שישנם שביקרו את שיטת לימודו של מרן הגרי"ז מבריסק בנו של הגר"ח, בנו של הבית הלוי ראשי ישיבת וולוז'ין לדורותיהם.

בעניין זה שוחחתי עם הרב נחמיה מלינוביץ בנו של הרב חיים זאב תלמיד מובהק של הגאון רבי אַבָּא מָרְדְּכַי בֶּרְמָן, ועוד מספר תלמידיו המובהקים מהם שמעתי מספר סיפורים מכלי ראשון החשובים לסוגיה דידן.

רבי אַבָּא מָרְדְּכַי בֶּרְמָן (חי ופעל בין השנים תרע"ט – תשס"ה), וכיהן כראש ישיבת "עיון התלמוד" שמם של סדרת ספריו "עיון התלמוד" על מסכתות הש"ס.

מתברר שדרך הלימוד של רבי אבא מרדכי ברמן שהחשיב את עצמו כמייצג דרך הגר"ח מבריסק, הייתה שונה מדרכו של בנו של הגר"ח, הגרי"ז. רבי אבא ברמן סבר שהגרי"ז לא ירד לעומק שיטתו של אביו.

בספריו של רבי אבא ברמן מוזכר הגרי"ז מאות פעמים, ותמיד כשרבי אבא חולק עליו ולא מסכים עמהם.

אחד מתלמידי רבי אבא מסביר לי שרבי אבא ניסה להבין את העמקות שבדברי הגר"ח, ורצה להבין מהתחלה, לא כשיטת בנו הגרי"ז.

באופן כללי רבי אבא ברמן היה דמות מרתקת, הוא היה בקיא בשפות רבות כולל סינית (הוא הלך לצפות בדיוני בית משפט בסין כשהיה בשנחאי) והיה גאון במתמטיקה.

אחד מתלמידיו סיפר שבבחרותו הלך לבקר את רבי אבא ושאל אותו אם נכון שהמשגיח רבי יחזקאל לוינשטיין היה מקבל מסרים בחלום הלילה ועל פי זה הוא ניווט את תכנית ההצלה של מיר?.

נענה רבי אבא, אני אספר לך סיפור אמיתי על רבי חצקל: "פעם בתו חלתה ברגלה, רבי חצקל לא רצה לקרוא לרופא כי אמר שיש להתאזר במידת הבטחון, מה היה בסוף? כרתו לה את הרגל".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר