תחקיר מטריד

המהלך שמנסה לחסום את ההתיישבות החרדית בבית שמש נחשף. מי מכר את העיר?

אלפי יחידות דיור משווקות מידי שנה בעיר המתחדשת במרכז הארץ. רבים ציפו שבית שמש תהווה פתרון למצוקת הדיור במגזר. אולם מישהו מעוניין לשנות את התב"ע בשכונות החרדיות • סגן ראש העיר: "מסע השמצה של אינטרסנטים" | תחקיר (חרדים, חדשות)

איצלה כץ | כיכר השבת |
עיריית בית שמש (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

אין זה סוד, כי הדבר הבוער ביותר בסדר היום הפרטי והציבורי במגזר החרדי הוא מצוקת הדיור הנוראה. בשביל לשבר את האוזן, (או העין, במקרה שלנו באתר) נניח כאן קצת נתונים: בכל שנה מתחתנים במגזר החרדי כ-10,000 זוגות. בלי עין רעה. כן ירבו. בשביל לענות על המצוקה צריך בכל שנה 10,000 התחלות בניה, רק בשביל לעצור את האוברדרפט ההולך וגדל. וזה עוד בלי לפתור את המצוקה של הזוגות שכבר התחתנו בשנים האחרונות.

המשמעות של הנתונים היא - בניית עיר חדשה בסדר גודל של מודיעין עילית או אלעד בכל שנה! נראה בלתי הגיוני. ובצדק. עכשיו, תוכלו להבין את גודל הפספוס. בשנים האחרונות החלה תנופת בניה בעיר בית שמש בסדר גודל כמעט חסר תקדים. עשרות אלפי דיור נבנו בעיר המתחדשת בתוך שנים ספורות.

העיר המעורבת, שלאחר סנסציה בבחירות לראשות העירייה שכללה שני סבבים בשל פסילת מספר קלפיות, ובסופם נבחר ראש עיר חרדי (משה אבוטובול. כיום חבר כנסת מטעם ש"ס) ונראה היה כי אחרי בלותינו נזכה לעדנה, החליפה את ראשות העיר לטובת ראש עיר מהמגזר הדתי לאומי. תחושת ההחמצה היתה גדולה, במיוחד לאור העובדה שבחירתה לא היתה מתאפשרת ללא הצבעה שקטה של בוחרים חרדים שמטעמים כאלה ואחרים ביכרו את ראשת העיר עליזה בלוך.

אלפי יחידות דיור בשנה - לא לחרדים! (צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90)

כמעט 5 שנים חלפו מאז בחירתה לראשות העיר וממדי האסון (כך מגדירים זאת מומחי דיור במגזר החרדי) הולכים ומתבררים. מעיר שסיפקה את עתודות הבניה הרבות ביותר למגזר החרדי, הפכה בית שמש לעתודת בניה של הציבור ה'אנגלו-סקסי' והדתי לאומי, תוך שהיא מהווה כר פורה למשקיעים בעיקר מחו"ל שכל מה שמעניין אותם זה כסף.

גם אותנו מעניין כסף, וכך מתנגשים האינטרסים. בית שמש תרמה רבות לעליית מחירי הדיור בארץ. זינוק של מאות אלפי שקלים במחירי הדירות בתוך זמן קצר וללא כל פרופורציה לעליית המחירים בשאר הארץ הדליקו הרבה נורות אדומות. מה קרה? איך זינקו כך המחירים? ננסה לעשות לכם סדר.

ניקח לדוגמה את שכונת 'רמת אברהם'. השכונה שמכונה בפי כל 'גולובנציץ' ע"ש הבעלים המקוריים של הקרקעות, תוכננה עבור המגזר החרדי. בניית השכונה התעכבה שנים רבות בגלל החשש לקברי קדמונים במקום. מחלוקת הלכתית בנושא פילגה את 'העדה החרדית', כאשר הגאב"ד הגרי"ט ויס זצ"ל סבר כי אין לרכוש דירות במקום בשל הטענות ש'חיטטו שם שכבי', סבר לעומתו ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך כי אין כל חשש לקברי קדמונים בשכונה.

נחזור לעניינינו, שכונת רמת אברהם התאכלסה בשעה טובה בכ-1,000 משפחות חרדיות כשעוד היד נטויה. אולם, מי שמעיין בתכניות התב"ע לשכונה, יגלה להפתעתו כי על אף שהתב"ע (תכנית בניה עירונית) בשכונת רמת אברהם מתאימה למגזר החרדי וכוללת הקמת בניינים בגבהים של עד 7 קומות, משווקי הדירות בפרויקטים רבים העתידים להבנות כהרחבת השכונה החרדית, משווקים את הדירות לציבור ה'אנגלו-סקסי' והדתי לאומי במוצהר, תוך שהם מציגים הדמייות של בניינים רבי קומות בגבהים של בין 12 ל-15 קומות בכל בניין כפי שנחשוף כאן לראשונה!

יו"ר ועדת תכנון ובניה חתום על בניה רוויה ברמת אברהם

למה זה מציק לנו? פשוט מאוד. שכונת רמת אברהם, (אשר שמה שונה על ידי ראש העיר עליזה בלוך ל"רמתיים" כאשר החלק המאוכלס כיום על ידי חרדים מוגדר כ-"רמתיים A") מיועדת להתרחב באלפי יחידות דיור. בין 10,000 ל-20,000 יחידות דיור. סדר גודל של עיר. שיווק הפרויקטים לציבור הדתי לאומי, מלבד העובדה כי יש בכוחו לשנות את צביון העיר לנצח ולהשאיר את החרדים כמיעוט עם השפעה, פוגע בעצם קיומו בפתרון מיידי למצוקת הדיור ההולכת ומתעצמת!

אולם, התוצאה הישירה של השיווק המסיבי לציבור המשקיעים מחו"ל, היא זינוק במחירים. אותם משווקים, שמעוניינים למקסם את הרווחים מהקרקעות, פונים למגזר הדתי לאומי וה'אנגלו-סקסי' ומשווקים להם דירות במחירים של 26,000 ש"ח למטר, ובכך, על אף שהתב"ע עוד לא שונתה והמגדלים טרם הוקמו, זינקו המחירים בבית שמש בצורה אגרסיבית. כי לחרדים, כך מסתבר, פחות משתלם לבנות ופחות משתלם למכור.

מישהו לא רוצה את החרדים בבית שמש. שיווק פרויקט בשכונת רמת אברהם

נדמה כי ישנם גורמים שנוח להם שפתרונות הדיור החרדים יסתכמו בכסייפה ומערב קרית גת. את בית שמש הם רוצים "מגוונת"... נדגיש, כי כבר כיום בית שמש היא עיר רב-גונית וקיימים בה שכונות ענק חרדיות לצד קהילות מהציבור הדתי לאומי וריכוזים חילוניים.

תושבים רבים בעיר טוענים כי באם לא יתעשתו ויעצרו את שיווק הפרויקטים ברמתיים למגזר הלא חרדי, בית שמש תיקח בהליכה את התואר "הפספוס החרדי הגדול בכל הזמנים", תואר שמי שנושאת אותו בגאון כיום היא העיר חריש שבצפון השרון.

זינוק דרמטי במחרים. שיווק מאסיבי למשקיעים מחו"ל

תגובת יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, סגן ראש העיר שמעון גולדברג: "הדברים אינם נכונים. בניגוד מוחלט לנאמר ובהמשך למסע השמצה של גורמים אינטרנסטיים, הוועדה המקומית לא אישרה תוכניות לבניינים שאינם תואמים את צביון השכונה.

"בארבע השנים האחרונות שווקו ונמכרו לציבור החרדי בבית שמש למעלה מעשרת אלפים יחידות דיור, לשם ההמחשה כמעט כמו פעמיים העיר ביתר עילית כולה. בית שמש מובילה בתכנון, שיווק ובינוי דירות למגזר החרדי. הישגי הוועדה המקומית בראשותי בקדנציה החולפת מדברים בעד עצמם".

לדברי גולדברג, "יודגש, כי שיווק הדירות בפרויקט, המפרט הטכני והתכנון אינם מדירים כלל את הציבור החרדי אלא בדיוק ההיפך.

"בעניין הפרויקט המוזכר בכתבה, מדובר על אישור להיתר חפירה בלבד שאין משמעו היתר בנייה בפועל לבניינים עצמם. בסופו של דבר לא יהיו יותר מעשר קומות מעל הכניסה לבניין וזאת בהתאם למדיניות הוועדה".

מטעם ראש העיר הגב' עליזה בלוך לא התקבלה כל תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר