מפחדת מהלידה? הדולה תעזור לך להרגע

לידה הוא תהליך טבעי, מרגש וגם מפחיד. נשים רבות חוששות מהבאות. כדאי שתדעי שדולה יכולה לסייע לך להתגבר על הפחד והכאב במהלך הלידה * כל מה שרצית לדעת על הדולה שלך (הריון ולידה)

רותי קרני הורוביץ | כיכר השבת |
לידה היא אירוע משמעותי, אם לא המשמעותי ביותר בחיי האישה. הספרות הפסיכולוגית מתארת באופן עקבי את חווית הלידה כאירוע שהוא בעל השפעה קריטית על עיצוב הדימוי העצמי של נשים ויחסיהן עם בני משפחה אחרים. באופן מפתיע, המחקר לא מצא קשר בין כאב ובין דירוג חווית הלידה כטובה או לא. שביעות רצון גבוהה מהלידה, נמצאה כקשורה באופן מובהק ביותר עם הטיפול הרגשי שהתקבל במהלכה. וכאן נכנסת הדולה לתמונה.

דולה היא מילה שמקורה ביוונית, והמתארת אשה אשר התמחתה בלימודי תמיכה בלידה. הדולה מלווה את היולדת ליווי אישי, רגשי ופיזי, מסור ורציף לאורך תהליך הלידה ומסייעת בשיפורו. הדולה משתמשת באמצעים פיזיים דוגמת מגע, עיסוי ותנועה להקלה על כאבים, וכן באמצעים רגשיים כגון אמפתיה, עידוד רגיש, קשיבוּת (מיינדפולנס), דמיון מודרך, שימוש נכון במילים ובכלים נוספים הנסמכים על הבנה עמוקה של תהליך הלידה וטבעו, ועל ההבנה שכל לידה היא אישית וייחודית לאם ולתינוק השותפים בה.

בעידן המודרני, בו נשים יולדות בבתי חולים, הצורך במלווה אישית בלידה עולה. למערכות הבריאות אין לא משאבי הזמן וכוח האדם הנדרשים כדי לאפשר ליווי רציף של יולדת, שהוכח במחקרים כמשפר מאד את התוצאות המי ילדותיות. נתונים מילדותיים טובים יותר כגון שיעורי ניתוחים קיסריים ושימוש במכשירים בלידה (מלקחיים, ואקום) מופחתים בעשרות אחוזים, דרישה נמוכה במובהק לשימוש במשככי כאבים, חיבור מוצלח יותר בין האמא לתינוק, והפחתת שיעורי דיכאון לאחר לידה והצלחה בהנקה ממושכת ונוספים, נצפו בנשים אשר זכו לתמיכה רציפה ואישית בלידה.

הדולה מתמצאת בעולמות הלידה השונים – בעולם האשפוזי וכן באתיקה המקצועית, וכן במודלים שונים של תפישות לידה: הרפואי, הפיזיולוגי, החברתי ונוספים. הדולה מסייעת ליולדת בעיקר בשלב הראשון של הלידה ובתחילת השלב האקטיבי בהם היא זקוקה במיוחד לתמיכה ייחודית לתהליך הלידה, מתן מידע (גם לצוות ביה"ח – דולה עשויה לתווך מידע קריטי למיילדת לדוגמא: שימוש בתרופות) ועוד.
ž
במהלך התקופה שלפני הלידה הדולה עוזרת למשפחה להתכונן ללידה באמצעות תמיכה רגשית, סיוע בחיבור תכנית לידה, מתן מידע לגבי אפשרויות בחירה שונות במצבים שונים בלידה, בהפניה למשאבים ולמקורות נוספים של מידע ומיומנויות, ובלימוד טכניקות שונות העשויות לתמוך בחווית לידה טובה יותר המניחה יסודות איתנים יותר למשפחה ולקהילה.

הכותבת היא רותי קרני הורוביץ היא מדריכה להכנה ללידה מוסמכת, דולה מוסמכת, רכזת התכנית להכשרת דולות בינר, אקטיביסטית לידה ומנהלת ביה"ס להכשרת דולות ומדריכות להכנה ללידה אמנות הלידה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית