הרפורמה המשפטית

ח"כ שמחה רוטמן נגד הנשיאה חיות: "לא רוצה הידברות; זה ניסיון חמור"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות דורשת, כך לפי הפרסומים, לעצור את דיוני ועדת החוקה - כתנאי להידברות על הרפורמה המשפטית | יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן הגיב בחריפות: "הדיון בוועדה הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה; הניסיון לחסום את הליכי החקיקה חמור מאוד והניסיון לברוח מהידברות חמור" (חדשות)

יוני גבאי | כיכר השבת |
דברי ח"כ רוטמן בוועדה, הבוקר (צילום: ערוץ כנסת | תמונה ראשית: Olivier Fitoussi/Flash90)

"נשיאת העליון לא באמת רוצה הידברות", כך טען הבוקר (רביעי) יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, בתגובה לפרסומים על התנאים שהציבה נשיאת העליון אסתר חיות להידברות על הרפורמה המשפטית.

אמש, פרסם אביעד גליקמן ב'חדשות 13' כי התנאי של הנשיאה חיות להיכנס להידברות על הרפורמה במערכת המשפט היא הקפאה מיידית של הליך החקיקה בכנסת 0 על ידי שר המשפטים יריב לוין.

לפי הדיווח, במהלך השבועות האחרונים נשיא המדינה יצחק הרצוג מנסה לתווך בין הנשיאה חיות לבין השר לוין וראש הממשלה נתניהו. חיות הסכימה להידברות אך בתנאי שהליך החקיקה והההליך שלוין מקדם בממשלה - יוקפא. נתניהו ולוין סירבו וההליך נקלע למבוי סתום.

הבוקר, בפתח דיון נוסף של הוועדה ברפורמה, אמר היו"ר ח"כ רוטמן כי "לפי פרסומים נשיא המדינה ניסה לייצר תיווך או חיבור, ונשיאת בימ"ש העליון אמרה שרק אם הדיונים בוועדת החוקה ייעצרו היא תהיה מוכנה לדבר. ראיתי את הדברים בצער רב כי הדיון בוועדה הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית ומי שמבקש לעצור אותו כתנאי להידברות לא באמת רוצה הידברות.

"אם הייתי אומר שאני עוצר את הרפורמה כל עוד ביהמ"ש יעצור את דיוניו, לא יפסול חוקים או מינויים, לא ידון בסוגיות של מדיניות, הקפאת מצב עד שנדבר, היו אומרים בצדק שאני מתערב בעצמאות השיפוטית ופוגע בהפרדת הרשויות. הניסיון להתערבות בהליכי חקיקה בכנסת ע"י נשיאת העליון הוא פגיעה חמורה בהפרדת הרשויות, הכנסת כולה קואליציה ואופוזיציה הייתה צריכה לומר שזה מעשה שלא ייעשה.

"הנשיאה הוזמנה והגיעה בעבר לוועדת החוקה לדיונים על מערכת המשפט, היא יכולה לומר את דברה וזה לדעתי המקום הנכון. הניסיון לחסום את הליכי החקיקה חמור מאוד והניסיון לברוח מהידברות חמור".

רוטמן המשיך ואמר כי "שנים רבות עלו הצעות ע"י שרים קודמים, ח"כים וגורמים בחברה האזרחית לרפורמות והתגובה של בימ"ש עליון הייתה שלא צריך לעשות כל שינוי ו"מי שמרים ידו על בימ"ש אגדע את ידו", ציטוט של שופט בדימוס. כשדובר על בימ"ש לחוקה נאמר שאת הג'וק צריך להרוג כשהוא קטן.

"לומר שכל זמן שאין הליך אנחנו לא מדברים ועכשיו כשיש הליך תעצרו ואז נדבר? את התרגיל הזה אזרחי ישראל מבינים. למרות כל ההתנהלות הזו נשיאת בימ"ש עליון הוזמנה לוועדה ונפנה לא את כל הזמן הדרוש לה, נקשיב לה רוב קשב, זו הדרך לכבד את הפרדת הרשויות. דרישה מצידה לעצור את דיוני הוועדה היא לא דרישה המתאימה למדינה דמוקרטית ואני קורא לה לחזור בה ממנה".

"בנימה אישית", הוסיף ח"כ רוטמן, "שנים רבות אני עוסק בשינויים במערכת המשפט, על רוב הצ"ח שהכנתי בתנועה למשילות ודמוקרטיה חתמו קואליציה ואופוזיציה. ב-2015 היה משבר גדול ביחסי בימ"ש עליון והכנסת על רקע הביטולים החוזרים של חוקי המסתננים בין היתר. אחד הח"כים דיבר על D9 והשופט בדימוס אהרן ברק דיבר על טנקים. התחייבתי אז לעצור את היום שבו טנקים ו-D9 יילחמו ברחובות. יש אנשים המעוניינים בשיח האלים, בכיתות יורים וטנקים, לזה לא אתן יד, אבל כל מי שרוצה לבוא ולדון כדי למנוע את זה אושיט את ידי. ההידברות נעשית בוועדה ומחוצה לה ואין מקום לכל הפייק מסביב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר