תגובה על תגובה

לֹא יְאֻמַּן, כָּכָה לִכְתֹּב עַל אֶחָד מִגְּדוֹלֵי הָרִאשׁוֹנִים? | ישראל שפירא מזדעק

מאמרו המעמיק של ישראל שפירא על הנס שבקריעת ים סוף, גרר מאמר תגובה ובעקבותיו הוא שב ומזדעק בטור תגובה: "הַאִם אֲנִי צָרִיךְ לְנַקֵּד אֶת הַמַּאֲמָרִים שֶׁלִּי לְהָמוֹן הָעָם כְּדֵי שֶׁיָּבִינוּ?!" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

"קליקבייט" הוא מושג שעיתונאים רבים מכירים, ובתרגום חופשי לעברית הוא "פיתיון לחיצות". פעמים שישנם כותבים ברשתות החברתיות הרוצים להגדיל את הצפיות, ולכך הם מסתמכים על כותרת סנסציונית המעוררת עניין, על חשבון רמת איכות או דיוק נמוכה, וכך אלפי גולשים נכנסים למאמר, בעקבות הכותרת המסקרנת.

כך ביום חמישי האחרון הועלה לאתר 'כיכר השבת' מאמר מאת הרבנית ורד שאלתיאל, הנושא את הכותרת: "קריעת ים סוף זה לא נס? | מאמר תגובה לישראל שפירא".

טרם נגיב לנכתב בגוף הכתבה ננסה להבין מי בעקבות מאמרי חשב שקריעת ים סוף הוא לא נס?! הַאִם אֲנִי צָרִיךְ לְנַקֵּד אֶת הַמַּאֲמָרִים שֶׁלִּי לְהָמוֹן הָעָם כְּדֵי שֶׁיָּבִינוּ?! - במאמרי נטען שלכולי עלמא מדובר בנס אדיר, שבדיוק בשעה שבני ישראל חצו את הים, הים נבקע לשניים, וכדברי רבנו בחי בן אשר אבן חלואה מגאוני ישראל בסראגוסה שבספרד, שכתב בחומש שמות (יד כז), שקריעת ים סוף מוגדרת כ"ניסים אותות ומופתים" ובמהלך ששת ימי בראשית הקב"ה הכניסם לטבע, כפי שהרבנית ורד שאליתיאל בעצמה כתבה במאמרה "טבע יוצא בגימטריא – אלוקים!", וברור שהכל מכוחו של קודשא בריך הוא, וּמִי שֶׁחָשַׁב אַחֶרֶת בְּעִקְבוֹת הַנֶּאֱמָר בַּכַּתָּבָה שֶׁלִּי, מֻזְמָן לַעֲבֹד עַל עַצְמוֹ בְּנוֹשֵׂא שֶׁל הֲבָנַת הַנִּקְרָא.

ביאור על התורה לרבינו בחיי, מהדורת ויניצייה, ש"ד (אוצר החכמה)

אני אוהב מאמרי תגובה, אולם אלו אמורים להגיב למקורות אותם אני מצטט, ולא כנגד כותב השורות. כותב השורות בסך הכל מצטט את דברי רבותינו ז"ל, ותו לא. תפקידו הוא להנגיש ולהדגיש דברי תורה שבדרך כלל ציבור גולשי 'כיכר השבת' לא מודעים אליהם, ובכך יתגדל ויתקדש שמו יתברך בעולמנו.

בְּרַם, עַל כְּבוֹד הַתּוֹרָה שֶׁל רַבֵּנוּ בְּחַיַּי, לֹא נִתָּן לִמְחוֹל, וּכְנֶגֶד דְּבָרֶיהָ שֶׁל וֶרֶד שְׁאַלְתִּיאֵל שֶׁכָּתְבָה:

"רק עמלק העז לבא לבני ישראל, ולהכניס לליבם: ספק במציאות האלוקית!"

"עמלק הסביר את דבריו כדרך הפילוסופים, ואמר שמדובר בתופעת טבע נדירה, ובתזמון מדויק... עמלק היה – הזוי ומטורף! ולא נורמלי – ממש!"

"הכופר – יכפר! והמאמין – יאמין! גם אז וגם היום - היו ויהיו כופרים... מה שהיה הוא שיהיה... 'עמלק' גאווה וחוצפה, בלי - טעם ודעת! מטרתו - להגדיל כבודו, ולהקטין – כבוד שמים!".

לֹא יְאֻמַּן כִּי יְסֻפַּר, כָּכָה לִכְתֹּב עַל אֶחָד מִגְּדוֹלֵי הָרִאשׁוֹנִים, שֶׁרַבִּים הָלְכוּ בְּעִקְבוֹתָיו?!

אנו נסנגר על הרבנית ורד שאלתיאל, שלא ידעה שלא רק רבנו בחיי צעד בגישה זו שנס קריעת ים סוף הסתתר בתוך הטבע, אלא אף תקיפה דקמאי הרמב"ן ז"ל בפירושו לתורה (שמות יד כא) כותב כדברים הבאים: "היה הרצון לפניו לבקע הים ברוח קדים מיבשת שיראה כאלו הרוח היא המחרבת ים... חשבו אולי הרוח שמה הים לחרבה, ולא יד ה' עשתה זאת בעבור ישראל...".

גם הר"ן (בדרשות) כתב מעין כך, ומובן מדבריהם הק' שנס קריעת ים סוף היה יכול איכשהו לפרש באופן טבעי לפחות כלפי חוץ, ולכן טעו המצרים שרדפו אחרי בני ישראל לתוך הים, ולבסוף הוטבעו[2].

'ספר החינוך' הולך עוד צעד וכותב שנס קריעת ים סוף היה מוסתר באופן טבעי, והצדיק החסידי ה'תולדות יעקב יוסף' זי"ע גם כן כותב שקריעת ים סוף היה בטבע, כדי שעם ישראל יעברו את ים סוף גם אם לא יהיו זכאים לכך.

התאולוגיה שעומדת מאחורי דברי רבותינו זצוק"ל אלו, באה לענות על הקושיה המפורסמת - מדוע המצרים רדפו אחרי בני ישראל, בשעה שהם רואים לנגד עיניהם נס פלאי? מה הם רצו להתאבד?! אלא כאמור, המצרים לא הבחינו בנס על טבעי, אלא בנס טבעי שהקב"ה טַבָּע בבריאה מששת ימי בראשית, ולכך היה להם את העוז לרדוף אחרי בנ"י.

המשגיח הגה"צ רבי ירוחם ליבוביץ - רֶבּ ירוחם ממיר בספרו 'דעת תורה' (שמות קכא-קכב) מצטט את כל דברי הרמב"ן[3] בפרושיו לקריעת ים סוף, ומבאר שהקב"ה התעלל במצרים, כוונתו שהוא עשה נס מדהים, והוא הציג את זה לפרעה באופן שיתקבל אצלו כלא נס, וזה כוונת התורה בהכבדת לבו של פרעה.

מבואר ע"פ דברי רבי ירוחם שהתוקף של הנס לא נאבד בגלל שפרעה תפס את זה באופן טבעי, ועדיין קריעת ים סוף הוא "נס ופלא מכל המופתים", וכדברי הרמב"ן.[4]

לצטט את הבעש"ט, ולצנזר את רבנו בחיי??

גם הרבנית ורד שאלתיאל שתחיה שמחשיבה מאד את הבעל שם טוב אור שבעת הימים, תּוֹדֶה שרבינו בחיי שהיה אחרי הכול אחד מהראשונים חשוב גם כן, ולכך ראוי להביא את דברי תורתו בבמה חשובה זו, וח"ו לא לכתוב ולרמז שדבריו (שהובאו במקראות גדולות שנמצאים בכל בית כנסת בעיר מגוריה של ורד שאלתיאל), מושווים לדברי עמלק עפ"ל.

יצוין שתגובתה של הרבנית ורד שאלתיאל כנגד דבריו של רבנו בחיי והרמב"ן, עומדת במקומה, וברור שרוב רבותינו תנאים, אמוראים, גאונים, ראשונים ואחרונים, הבינו שנס קריעת ים סוף הינו על ניסי, וכנגד הטבע דלא כדבריהם, אוּלָם חָלִילָה וְחָס לְצַנְזֵר וּלְהַשְׁמִיט אֶת דְּבָרָיו שֶׁל רַבֵּנוּ בְּחַיַּי וְהָרַמְבָּ"ן!!

מָה הַשָּׁלָב הַבָּא, לִשְׂרֹף אֶת סִפְרֵיהֶם כְּמוֹ שֶׁעָשׂוּ מִתְנַגְּדֵי הָרַמְבָּ"ם?!

"כבוד חכמים": עמוד ראשון בספר "ביאור על התורה לרבינו בחיי על התורה", מהדורת ויניצייה, ש"ד (אוצר החכמה)

לסיום, נביא את דברי רבנו בחיי במלואם על הפסוק: "וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ וּמִצְרַיִם נָסִים לִקְרָאתוֹ וַיְנַעֵר יְהוָה אֶת מִצְרַיִם בְּתוֹךְ הַיָּם". (שמות יד כז).

רבנו בחיי מצטט מדרש חז"ל שהקב"ה התנה עם הים שיקרע לפני בני ישראל, וכל דבריו:

"ובמדרש תנאי התנה הקב"ה עם הים שיקרע לפני ישראל".

ממשיך רבנו בחיי ומבאר שלל דוגמאות של ניסים שלכאורה הם על טבעיים, כגון יהושע שהעמיד את השמש והירח, העורבים שהביאו אוכל לאליהו הנביא, חנניה מישאל ועזריה שיצאו בחיים מכבשן האש, האריות שלא טרפו את דניאל, הדג שיקיא את יונה – שכל אלו לפי דברי רבנו בחיי תופעות טבעיות לגמרי (אמנם נדירות), שהקב"ה טבע בטבע, והם עזרו לבניו בשעת צרה:

"אמר רבי אליעזר לא עם הים בלבד התנה הקב"ה אלא עם כל מה שנברא במעשה בראשית... צויתי את הים שיהא נקרע לפני ישראל. צויתי את השמש והירח שיעמדו לפני יהושע, שנאמר (יהושע י) שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון, צויתי שמים וארץ שישתקו לפני משה... צויתי את העורבים לכלכל את אליהו... צויתי את האור שלא תזיק לחנניה מישאל ועזריה... צויתי האריות שלא יזיקו לדניאל... צויתי את הדג שיקיא את יונה... עד כאן במדרש פרקי רבינו אליעזר".

ממשיך רבנו בחיי בדבריו וכותב בפשיטות שכל הניסים והנפלאות שעשה הקב"ה לנביאים, הם הושמו בדרך הטבע, כולל קריעת ים סוף, וחצית הירדן בידי יהושע:

"המדרש הזה מוכיח שכל הנסים והנפלאות שעשה השם יתברך בכל הדורות על ידי הנביאים כבר הושמו בששת ימי בראשית בטבעי הדברים שנבראו, כגון שתאמר ביום שני שנבדל הים הושם בטבע המים שיקרע לפני משה הים, ולפני יהושע הירדן, וכן לאליהו הנביא ולאלישע, וכן ביום רביעי שנברא השמש הושם בטבעו שיעמוד ליהושע".

רבנו בחיי מדגיש שוב ושוב שלא היה שום שינוי בטבע מאז ששת ימי בראשית, והכל הושם בטבע:

"ולפי זה לא היה שנוי הטבע בבריאה חדשה בשום דבר מששת ימי בראשית ואילך כי כל הנסים והאותות והמופתים שנעשו אחרי כן הכל הושמו בטבע כבר והמנהג שנשתנה לעיני הרואים לא היתה בריאה חדשה מן הטבע".

[2] בטרם יקבעו גולשי 'כיכר השבת' מסמרות לנושא חשוב זה, חשוב לעיין בכל דברי הרמב"ן בעוד מקומות יד ד, יד כ״א, טו ט מחומש שמות.

[3] יד ד

יד כ״א

טו ט

מחומש שמות

[4] למעשה סברתו של הרמב"ן ז"ל היא, שהקב"ה עשה שיהיה ניתן לפרש את קריעת ים סוף באופן טבעי, כפי שכותב בדבריו הק'.

עוד מוסיף הרמב"ן שאע"פ שראו המצרים שלבים בנס שהטבע לא מסביר, מכל מקום הם כבר "נמכרו" לפרשנות שלהם והלכו אחרי תאותם להרע לישראל.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר