ניסיונות החילוץ נמשכים

רבנים מטורקיה מדווחים: "לא ידוע לנו על יהודים שהיו באזורי הרעש" • מספר ההרוגים מזנק

הרב שלמה זביחי שנמצא בטורקיה עם קבוצות נסיעה לצדיק רבי חיים פלאג'י: "עשינו מי שברך, התעוררנו מהפסקות חשמל" • הרב מנחם חיטריק מאיסטנבול: "לא ידוע לנו על יהודים שהיו באזור הרעש" • הנשיא יצחק הרצוג: "מביע צער עמוק על האסון הכבד" (בעולם)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
הרעידה בטורקיה (צילום: לפי סעיף 27א ומשטרת טורקיה)

ישראלים רבים נמצאים בימים אלו ברחבי טורקיה, ביניהם קבוצות שנסעו להילות הצדיק רבי חיים פלאג'י, אשר ציונו בעיר איזמיר. אלו כמו אלו חוו את רעידת האדמה העוצמתית שהתרחשה הלילה (שני) במדינה, ושהובילה להרס רב.

הרב שלמה זביחי, רבה של יהדות משהד בישראל, המארגן קבוצות לנסיעה לצדיק ושוהה בימים אלו בטורקיה, מספר בשיחה ל'כיכר השבת': "אנחנו נמצאים כעת באיסטנבול. המצב שלנו תקין. בבית הכנסת עשינו הבוקר 'מי שבירך' עבור אלה שנתקעו מהרעידה.

"בכל שנה אנחנו נוסעים להילולת רבי חיים פלאג'י ומבקרים בקהילות יהודיות. אנחנו נפגשים איתם ומחזיקים אותם ובודקים אם יש להם את כל מה שהם צריכים. רק אתמול עשינו סדר ט"ו בשבט מפואר".

שלום כולם טוב?

"המצב בסדר", מרגיע הרב זביחי, "אצלנו לא הורגש משהו, אבל אנחנו יודעים שבכמה מקומות היו בעיות גדולות. מה שכן, בלילה, תוך כדי שינה, התעוררנו מהפסקות חשמל שהבהילו אותנו מאוד. כנראה זה קרה ממערכת מזג האוויר הסוער".

החבר'ה שבאו עם הרב מבוהלים?

"הרבה לא הגיעו לתפילה הבוקר בעקבות חשש מהמצב. היינו בצמצום, וכאמור עשינו 'מי שבירך' לכל הזקוקים לישועה. ישנם כאלה שלחוצים מאוד. חלקם רצו לחזור כבר אתמול בלילה ובפרט היום בבוקר, אבל אי אפשר כי אין טיסות. היו כמה שרצו להצטרף אלינו אך גם הם לא יכולים, כשהם הגיעו לשדה - הם גילו כי בוטלו הטיסות לכאן.

תיעוד ממצלמות האבטחה: האדמה רועדת בטורקיה

"כרגע", ממשיך הרב לתאר, "אנו מחכים לבשורות טובות ומקווים מאוד שביום רביעי לא יהיה עיכוב לנסוע לצדיק, כי אז זה יום פטירתו. נקווה שמזג האוויר יאפשר ולא יהיו סכנות בדרך. נכון לעכשיו ליד המלון עומד אמבולנס ומכונית כיבוי, לא רוצים לקחת סיכונים אולי. אך סך הכל אנחנו בסדר.

"יש סגולה בספר רפואה וחיים של הצדיק, אשר זכינו להדפיס במהדורה מתוקנת, שברגע שיש רעידת אדמה יזוז אדם לפתח הבית, יניח היד על המזוזה ויגיד "ינועו אומות הסיפים", ואז יגיד 'שמע ישראל' בכוונה וקבלת על מלכות שמיים ומובטח שלא יינזק. מקווים שהכל יבוא על מקומו בשלום", חותם הרב זיבחי את שיחתנו.

אנו פונים לשוחח עם שליח חב"ד בטורקיה ורב הקהילה האשכנזית באיסטנבול, הרב מנחם מענדל חיטריק. "אנו מתפללים לרפואתם של הפצועים והלכודים בהריסות המבנים", פותח הרב חיטריק בשיחה ל'כיכר השבת', "אנו ערוכים לסייע לכל דורש".

ידוע על יהודים שנפגעו מרעידות האדמה?

"הרעידות הורגשו בעיקר בעיר הנמצאת קרוב לגבול. ככל הידוע לנו אין יהודים באזור ולכן לא דווחנו על נפגעים יהודים".

חברי הקהילה לחוצים?

"לא לחוצים במיוחד. אנחנו בסדר. אך זה משפיע על מצב הרוח, כדרכם של אירועים גדולים".

מה המצב כרגע במדינה?

"בתי הספר סגורים ואין טיסות. אנחנו עוזרים לישראלים שנתקעו כאן בגלל הסערה, מוסיפים בתפילות וערוכים לסייע לעזרה לכך מי שנתקע ולהציל חיים", חותם הרב חיטריק.

משלחת מישראל

בעקבות רעידת האדמה שהכתה הלילה בטורקיה, שר הביטחון, יואב גלנט הנחה את צה״ל ומשרד הביטחון להערך מיידית למתן סיוע חירום באמצעות גופי ההצלה של פיקוד העורף.

שר הביטחון יואב גלנט: ״כוחות הביטחון ערוכים להציע כל סיוע שידרש. מערכת הביטחון צברה לאורך השנים ניסיון רב בטיפול באזורי אסון ובמשימת הצלת חיים״.

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לרעידת האדמה הקשה שפקדה הלילה את טורקיה וגבתה קורבנות רבים: ״בשמי ובשם העם בישראל אני מביע צער עמוק על האסון הכבד שפקד את טורקיה והאזור בעקבות רעידת האדמה בלילה שחלף. תנחומי לנשיא ולעם בטורקיה על ההרס העצום ואובדן החיים. מדינת ישראל באמצעות הגורמים המוסמכים תמיד נכונה לסייע בכל דרך אפשרית. ליבנו עם המשפחות הכואבות והעם בטורקיה ברגע קשה זה״.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר