מסין עד אוקראינה

ביידן בנאום 'מצב האומה': "עמדנו נגד תוקפנות פוטין"; "אם סין מאיימת - נתגונן"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס בנאומו השנתי 'מצב האומה' להתקדמות שעשה ממשלו בשנה האחרונה והתייחס לנושאים הבוערים במדינה בהם: המלחמה באוקראינה, חוקי הנשק, המתיחות מול סין ועוד | 'כיכר' עם הנאום המלא (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

בנאום מצב האומה השלישי של הנשיא ביידן והשני בזמן המלחמה באוקראינה, הנשיא האמריקני בחר לעסוק בעיקר בענייני פנים, אך גם בנושאים כמו המלחמה באוקראינה וסין.

נאומו הוא הראשון כשמאחוריו לא נמצאת יו"ר בית הנבחרים הקודמת ננסי פלוסי הדמוקרטית, אלא קווין מקארת'י הדמוקרטי, אחרי שאיבד את הרוב בבית הנבחרים.

הגבלות על חברות תעופה ועקיצות לרפובליקנים

"לפני שנתיים הכלכלה דשדשה." פתח ביידן. "אני עומד כאן הערב אחרי שיצרנו 12 מיליון מקומות עבודה חדשים. יותר מקומות עבודה שנוצרו בשנתיים ממה שכל נשיא יצר בארבע שנים - בזכותכם."

עוד אמר: "נאסור על חברות תעופה לגבות עד 50 דולר הלוך ושוב עבור משפחות רק כדי לשבת יחד. דמי הכבודה מספיק גרועים - הם לא יכולים פשוט להתייחס לילד כמו חתיכת מזוודה".

"אנחנו מוודאים ונוודא ששרשרת האספקה של אמריקה תתחיל ומתחילה באמריקה", הוסיף. "

בהמשך נאומו, עקץ חברים מהמפלגה הרפובליקנית שהתנגדו לחוק התשתיות שהעביר: "אני מודה מקרב לב לחבריי הרפובליקנים שהצביעו בעד החוק. ולחבריי הרפובליקנים שהצביעו נגד זה, אבל עדיין מבקשים לממן פרויקטים במחוזות שלהם - אל תדאגו."

"על כל דולר שאנחנו משקיעים במאבק בהונאות, משלמי המסים מקבלים בחזרה לפחות פי עשרה."

יו"ר בית הנבחרים הטרי מטעם המפלגה הרפובליקנית לצדה של סגנית הנשיא האריס (צילום: הקונגרס)

חוקי הנשק

בהמשך נאומו קרא למגבלות על קבלת נשק: "בואו נעשה את מה שאנחנו יודעים בלבנו שאנחנו צריכים לעשות. בואו נתכנס ונגמור את העבודה על רפורמה במשטרה.

זו הייתה אותה טענה של הורים שאיבדו את ילדיהם באובלדה: עשו משהו בנושא אלימות נשק. העברנו את חוק בטיחות הנשק הגורף ביותר מזה שלושה עשורים."

עוד הוסיף: "בעשר השנים שהאיסור היה חוק, הירי ההמוני ירד. אחרי שהרפובליקנים נתנו לו לפוג, הירי ההמוני שולש. בואו נסיים את העבודה ונאסור שוב על נשק לתקיפה."

המלחמה באוקראינה

אחרי שבשנה שעברה הנאום התרחש זמן קצר אחרי הפלישה, הפעם המלחמה באוקראינה תפסה מקום שולי יותר בנאום.

ביידן הזכיר: "דברתי מהמעמד הזה לפני שנה, ימים ספורים אחרי שוולדימיר פוטין פתח במלחמתו האכזרית נגד אוקראינה. מתקפה רצחנית, המעוררת דימויים של המוות וההרס שספגה אירופה במלחמת העולם השנייה."

"הפלישה של פוטין הייתה מבחן לדורות. מבחן לאמריקה. מבחן לעולם. האם נעמוד על העקרונות הבסיסיים ביותר? האם נעמוד על זכות הריבונות? האם נעמוד על זכותם של אנשים לחיות ללא עריצות? האם נעמוד על הגנת הדמוקרטיה?"

שגרירת אוקראינה בארצות הברית מתקבלת בתשואות בזמן נאום ביידן (צילום: הקונגרס)

בהמשך הוסיף ביידן ואמר: "איחדנו את נאט"ו ובנינו קואליציה גלובלית. עמדנו נגד התוקפנות של פוטין. עמדנו עם העם האוקראיני."

לאחר מכן פנה לשגרירה האוקראינית בארה"ב ואמר: "הלילה מצטרפת אלינו שוב שגרירת אוקראינה בארצות הברית. היא מייצגת לא רק את האומה שלה, אלא את האומץ של העם שלה. השגרירה, אמריקה מאוחדת בתמיכתנו בארצך. אנחנו נעמוד איתך כל זמן שימשך. האומה שלנו פועלת למען יותר חופש, יותר כבוד ויותר שלום, לא רק באירופה, אלא בכל מקום."

המתיחות מול סין

בצל המתיחות מול הסינים בשל בלון הריגול, ביידן אמר: "הבהרתי עם הנשיא שי שאנחנו מחפשים תחרות, לא עימות.

אני לא אתנצל שאנחנו משקיעים כדי להפוך את אמריקה לחזקה. השקעה בחדשנות אמריקאית, בתעשיות שיגדירו את העתיד, ושממשלת סין רוצה לשלוט."

עוד הוסיף ביידן: "נשקיע בבריתות שלנו ונעבוד עם בעלי בריתנו כדי להגן על הטכנולוגיות המתקדמות שלנו כך שלא ישמשו נגדנו.

מודרניזציה של הצבא שלנו כדי לשמור על יציבות ולהרתיע תוקפנות. כיום, אנחנו בעמדה החזקה ביותר מזה עשרות שנים להתחרות בסין או בכל אחד אחר בעולם."

בהמשך אמר: "אני מחויב לעבוד עם סין במקום שבו היא תוכל לקדם את האינטרסים האמריקאים ולהועיל לעולם."

ביידן התייחס לתקרית בלון הריגול ואמר: "אל תטעו: כפי שהבהרנו בשבוע שעבר, אם סין מאיימת על ריבונותנו, נפעל להגן על ארצנו. וכך עשינו.

ובואו נהיה ברורים: הזכייה בתחרות עם סין צריכה לאחד את כולנו. אנו מתמודדים עם אתגרים רציניים ברחבי העולם."

עוד מביידן: "בשנתיים האחרונות הדמוקרטיות התחזקו, לא נחלשו יותר. אמריקה מגייסת את העולם שוב כדי לעמוד באתגרים הללו, מאקלים ובריאות גלובלית, דרך חוסר ביטחון תזונתי ועד טרור ותוקפנות טריטוריאלית. בעלות הברית עולות מדרגה, מוציאות יותר ועושות יותר."

קריאה להגבלת רשתות חברתיות לשלוט בילדים

בהמשך נאומו של הנשיא ביידן קרא הנשיא האמריקני להגביל את הרשתות החברתיות מלאסוף נתונים על ילדים. "אנחנו חייבים סוף סוף לחייב את חברות המדיה החברתית לתת דין וחשבון על הניסוי שהן מבצעות על ילדינו למטרות רווח.

והגיע הזמן להעביר חקיקה דו-מפלגתית שתעצור את הביג טק מאיסוף נתונים אישיים על ילדים ובני נוער באינטרנט, חקיקה שתאסור על פרסום ממוקד לילדים ותטיל מגבלות מחמירות יותר על הנתונים האישיים שהחברות האלה אוספות על כולנו."

דמוקרטיה

בהמשך נאומו התייחס לפרעות הקפיטול ולתקיפת בעלה של יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי: "בשנים האחרונות הדמוקרטיה שלנו מאוימת, מותקפת ומסכנת אותה.

היא הועמדה למבחן כאן, בחדר הזה ממש, ב-6 בינואר. ואז, רק לפני כמה חודשים, תוקף שחרר אלימות פוליטית בביתה של יו"ר בית הנבחרים דאז. תוך שימוש באותה שפה ממש שקראו המתקוממים שעקבו אחר האולמות הללו ב-6 בינואר.

כאן הערב בחדר הזה נמצא האיש שנושא את צלקות ההתקפה האכזרית ההיא, אבל הוא קשוח וחזק ועמיד ככל שיהיה."

בעלה של פלוסי בזמן שביידן פונה אליו

עוד אמר: "כולנו חייבים להשמיע את קולנו. אין מקום לאלימות פוליטית באמריקה. באמריקה, עלינו להגן על זכות ההצבעה, לא לדכא את הזכות הבסיסית הזו. אנחנו מכבדים את תוצאות הבחירות שלנו, לא חותרים תחת רצון העם. עלינו לשמור על שלטון החוק ולהשיב את האמון במוסדות הדמוקרטיה שלנו."

את נאומו חתם ביידן כשאמר: "באתי לכאן כדי למלא את חובתי החוקתית לדווח על מצב האומה. והנה הדו"ח שלי.

כי הנשמה של העם הזה חזקה, כי עמוד השדרה של העם הזה חזק, כי העם של האומה הזאת חזק, מדינת האיחוד חזקה."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר