קווים לדמות החברה

נוסע ביקש מהמבקר להזדהות כחוק, הנהג קילל • צפו

תלונות על איחורים וחיסורים הם דבר שבשיגרה, גם פניות רבות על אוטובוסים קבלניים ואי עצירה אך התיעוד הבא מפתיע • עדויות על ארבעה מקרים שונים בהם ביקשו מהמבקר להזדהות והמבקר סרב (בארץ)

משה מנס | כיכר השבת |
בתמונה: אוטובוס קבלני ופקח של חברת קווים (צילום: באדיבות המצלם. )

את התיעוד הבא קיבלנו מפלוני, היא ביקש להישאר בעילום שמו. האמת שצפיה בסרטון מעלה גיחוך ואף טיפה רחמנות כלפי הפקח האומלל. לכן פניתי למתעד שמספר שהדברים קרו בנסיעה בקו 304 ממודיעין עילית לירושלים. שאלתי אותו.

מה כל כך אכפת לך העניין הזה? אם שילמת, תראה את התשלום וזהו.

"בוודאי ששילמתי. אבל הנושא הזה של לא להזדהות בפני כל אדם שמבקש ממני תעודה, מעבר לכך שזה לא חוקי, זה גם עניין עקרוני. קווים מתעללים בי יום יום. אין אוטובוסים, אוטובוסים קבלניים, לא עוצרים בתחנות, נוהגים באלימות כלפי שאר הרכבים על הכביש וכלפי הנוסעים, מקללים ומזלזלים בנו. הם לא דופקים חשבון ולא אכפת להם מהציבור השבוי שאנחנו. אתמול עמדתי בתחנה ליד המרכז המסחרי בשילת ועברו לפחות אוטובוסים קבלניים של קווים שפשוט החליטו שלא לעצור. ואני מה יש לי לעשות, נמאס לי להתלונן. אז הדבר הכי קטן שאני יכול לעשות זה לא לתת גם את הלחי השניה. בעיניי לא לתת רב קו לפקח שבא בניגוד לחוק ולנוהלי משרד התחבורה כפי שקווים עושים תמיד, זה מתבקש".

אני מבין שזה לא פעם ראשונה, יש עוד תיעודיים ששלחת לי שביקשת שלא אפרסם.

"לפני תקופה ארוכה, עוד בזמן הקורונה, עלו פעם אחת שלושה פקחים ערביים, ביקשו ממני באגרסיביות את הרב קו. נתתי רק כי פחדתי מהם. אבל אז בדקתי וגיליתי שהם חייבים להיות עם תעודה, מוסמכים ושאין להם שום דבר שהם יכולים לעשות לי. מקסימום יבוא שוטר אזדהה לפניו, אבל סתם לאחד שהחליט שהוא פקח? אם מחר אישתי מחליטה שאני שוטר ואני שם כובע שוטר אז אני שוטר? זו התחזות מסוכנת שמראה את הפנים של החברה. אז אני מתעקש. זה הדבר הקטן והיחיד שאני יכול לעשות נגדם. וזה מה שאעשה. אנחנו החרדים אפשר לזלזל בנו, לעשות מה שרוצים אתנו.

אז היו לי לפחות 5 מקרים שונים שבכולם אני הקטן ניצחתי את המערכת, שלא לדבר על כך שהצלתי אנשים מקנסות ועוגמת נפש. אבל בגדול העניין הוא שקווים צריכים להקפיד על החוק וכאן יש לי את הדרך לגרום להם ולעלות את המודעות שהם צריכים לשמור על החוק גם אם אנחנו חרדים ומקובל ונהוג לזלזל בנו".

"אגב", הוא אומר, "אשלח לך את תקנות משרד התחבורה, בגדול באוטובוסים קבלניים בכלל אסור להם לדרוש רב קו ואם אין שילוט ברור שיש קנס על אי תשלום, אסור להם לקנוס".

מקרה נוסף בו "פקח" מזדהה כפקח באמצעות רב קו (באדיבות המצלם)

פנינו לעורך הדין בנימין חסיד שמתמחה בתחום התעבורה ושאלתי את דעתו בעניין. לדבריו, "גם שוטר שמבקש מאזרח להזדהות חלים עליו (ועל האזרח) כללים ברורים מתי, איך והאם צריך להזדהות. אז פקח, אשר דרגתו וסמכויותיו נמוכות משל שוטר, ודאי שעליו לנהוג בזהירות המתבקשת כאשר פונה הוא לאזרח ומבקש ממנו להזדהות בפניו. מצופה לכל הפחות מחברה כ"קווים" ששולחת אנשים מטעמה, שיהיו בעלי תעודה והסמכה.

בפנייה לחברת קווים שאלנו:

1. קיבלנו מספר תיעודים בהם מבקרים שאינם בעלי הכשרה/תעודות מבקר. עובדים בשרות חברת קווים. האם זה נכון? האם זה לא מנוגד לחוק? האם נוסע חייב להזדהות בפני אדם שאינו עובד ציבור מוסמך?

בנוסף לכך, על פי מסמך "סמכות הפקחים" אם לא מופיעה מדביקה עם ההוראות (כפי שלא מופיע בכל האוטובוסים הקבלניים) אין חובה להזדהות. מצ"ב את המסמך המדובר.

2. האם חברת שחר צח היא חברת בת, או קשורה לבעלים של חברת קווים ובכמה אוטובוסים קבלניים הנכם משתמשים על בסיס קבוע?

התגובה שלו, כפי שמיד תראו הינה מפורטת, ברורה, אנושית ומראה על הרצון הנחוץ של חברת קווים לשפר את השירות ולתת מענה אנושי לקהל לקוחותיה השבוי: תגובת חברת קווים: "החברה מפעילה מבקרים בהתאם להנחיות המדינה. ראוי לציין כי אי הזדהות בפני מבקר מהווה עבירה פלילית."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר