יחזור לשולחן הממשלה?

למרות התנגדות היועמ"שית: חוק דרעי 2 יעלה מחר להצבעה

היועצת המשפטית לממשלה פרסמה בסוף השבוע התנגדות נחרצת לחוק דרעי, חוק שיכשיר את מינוי דרעי לשר למרות החלטת בג"צ, אך החוק יעלה מחר להצבעה במליאת הכנסת (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
אריה דרעי בכנסת, אתמול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מליאת הכנסת צפויה לאשר מחר (רביעי) את 'חוק דרעי 2', חוק הקובע כי לבית המשפט העליון לא תהיה סמכות לבטל החלטה של ראש הממשלה למנות שר בממשלה.

בש"ס מעריכים כי החקיקה תסתיים בתוך כחודש ימים, אז דרעי יוכל לחזור לשבת סביב שולחן הממשלה. בסביבתו של יו"ר ש"ס מקווים כי בג"צ לא יתערב בחקיקת חוק יסוד ויאפשר לו לחזור לתפקידו.

יצוין כי על הצעת החוק חתום יו"ר הקואליציה אופיר כץ ועוד 36 חברי כנסת מהקואליציה. על פי דברי ההסבר של הצעת החוק, מינוי שרים יהיה על ידי ראש הממשלה ובאישור הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולה והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית.

על פי ההצעה, סוגיית כהונת שרים בממשלה תוכרע על ידי הממשלה שהיא תקבע את התנאים הנדרשים. ובג"ץ לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט עניין תנאי הכשירות שקבע המכונן.

בשבוע שעבר הזהירה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כי חוק דרעי עלול להיפסל בבג"צ שכן לדבריה הוא "עלול להיות בעל השלכות רחבות וקשות".

בחוות הדעת שלה כתבה היועצת המשפטית: "נראה כי גם במקרה זה מדובר בתיקון פרסונלי מובהק העומד ביסוד התיקון שבפנינו זהו ניסיון נוסף של שינוי הכללים כדי להכשיר את כהונת חבר הכנסת דרעי לשר בממשלה".

לדבריה: "חקיקה פרסונלית מעין זו היא חריגה, ופוגמת באופן קשה ב"כלליות" וב"יציבות" של חוק היסוד.הקשיים הגלומים בהסדר עצמו, וכל שכן בתחולתו המיידית על עניינו של חה"כ דרעי, אינה מבססת צידוק הולם לקביעת הסדר פרסונלי, בניגוד לנורמות חוקתיות-משטריות אשר נדרשות לשקף הסתכלות רחבה, תחולה כללית ויציבות על-זמנית".

"תיקון החוק הוא שימוש בסמכות המכוננת בפעם השנייה בתוך זמן קצר, לשם הסדרת עניינו הפרטני של אדם מסוים, אשר כל אחד-עשר שופטי ההרכב שדנו בעניינו קבעו שנפל פגם במינויו כשר בממשלה", הוסיפה.

כזכור, אמש התייחס אריה דרעי לדברים שאמר היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט בריאיון ל'עובדה': "אתמול שמענו את הדברים של היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט לאילנה דיין. משום מה לא שמענו אותם ביום חמישי, רק אתמול. הוא דברים חדים, שמחזקים את מה שאמרתי כל השנים. הוא מודה שהיה עינוי דין לי ולבני משפחתי והוא לא יודע להסביר את עינוי הדין הזה.

"הוא גם אמר שלא היה שום הסדר מקל, ואני מוסיף ואומר שזה היה הסדר מחמיר. כולם יודעים שאזרח אחר לא היה מגיע לבית משפט על דבר כזה. מנדלבליט גם אמר שלא הייתה התחייבות שלי לפרוש מהחיים הפוליטיים".

"צר לי", הוסיף דרעי: "שעל סמך דברים לא אמיתיים ולא מבוססים בכלי התקשורת, נכתב מה שנכתב בבית המשפט העליון בעניין ה'השתק השיפוטי'. אני מקווה שהדברים יתוקנו על ידי מי שצריך לתקן אותם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר