משקיעים כסף? זהירות!

"גם אתה יכול להיות עשיר" | כך מזהים פירמידה והונאה • ריאיון

מה ההבדל בין פונזי, פירמידה ושיווק רב שכבתי? • למה החרדים נופלים יותר בהונאות? • איך נפסיד רק 3,000 שקל במקום 60,000? • וגם, מה תעשו עם חבר שלכם נפל לפירמידה? • כל מה שחשוב לכם לדעת רגע לפני ההשקעה הבאה שלכם (הכלכלית)

משה מנס | כיכר השבת |
(צילום: דודי פלוג)

בדרך לעבודה, אספתי עוד מודעה שבה כתוב 'בסיעתא דשמיא, גם אתה יכול להיות עשיר' ועוד מודעה עם מספר טלפון כשר וכיתוב שמספר שניתן להתקשר בשעות בין הסדרים. יש לי אוסף מודעות מהסוג הזה, ואני יכול לומר שבעבר בדקתי - וכבר עשינו כתבה על החברה פינדרלה / טודובם, מסקנות אותה הכתבה אשר נעשתה בהתייעצות עם המחלקה המשפטית שלנו היא: שמאחר ואנחנו לא יועצי השקעות ואין לנו את הסמכות להמליץ או לשלול השקעות, כל מה שאנחנו יכולים להגיד זה שתבדקו טוב טוב במה מדובר. אני אישית לא הייתי משקיע, אבל אולי אתם תבדקו ותחליטו שמדובר בהשקעה כדאית ורווחית.

בשביל לקבל את המידע, איך נדע מה להשקיע וכיצד נדע האם מדובר בהונאה או לא - ומה היא בכלל הונאה או פירמידה, אירחנו לריאיון ב'תוכנית הכלכלית' את מי שמתעסק רבות בתחום מר שגב ישראל אפריאט.

יש לך קבוצה ודף בפייסבוק בשם 'עוצרים את הנוכלות של הפירמידות' ואף כתבת 2 ספרים בנושא. צריך גם להקדים ולומר שאתה לא אדם שגרתי בשום אופן. יש לך היסטוריה בכל מיני תחומים, אבל דווקא בשל כך, יש לך את האומץ להילחם עם ההונאות האלו. לי אישית היו בעבר חיכוכים עם הונאות שונות והעדפתי להוריד את הראש - למחוק את הפוסט - אבל אתה הולך עד הסוף. יש לך גם תביעות עם החברה הזו ספציפית ועם עוד חברות... בוא ספר לנו קצת על עצמך

"אני מעמק יזרעאל, רמת ישי. נושק לגיל 40 ועוסק בפעילות חברתית מעל ל-20 שנה. בחמש וחצי השנים האחרונות התגלגלתי לתוך הנושא של הונאות פירמידה ופונזי. כל הנושא של 'בואו לעבוד שעה שעתיים ביום', 'כסף מהבית', 'בואו לעשות מיליונים מהכנסה פאסיבית'".

בהכנסה בפאסיבית אתה ההכנסה... אז מה המקרה הראשון שאתה נתקל בו?

"ב-2017 חיפשתי עבודה ונכנסתי לקבוצת דורשי עבודות. מהר מאוד ראיתי משהו שחוזר על עצמו, פרסומים על שעה שעתיים עבודה מהבית והכנסה של ארבעת אלפים שקל. זה היה נראה לי מאוד מוזר ופתח לי צוהר להתעניין ולהיכנס לנושא הזה כי זה היה נראה לי יותר מידי טוב. אז אני בודק את הדברים וקורא עליהם יותר, ואז עשו אותי מנהל בקבוצה לנקות אותה מכל סוג הדברים האלו. גיליתי שיש המון המון חברות".

אדגיש לגבי החברות שאמרת - שכל מה שנגיד לכם הוא שאין לי את הסמכות לקבוע אם מדובר בהונאה. יש לי את הסמכות לומר תלכו ותבדקו ואני אישית לא הייתי משקיע. כל מה שאתם צריכים זה לעשות תחקיר קטן, לבדוק ותקבלו קצת שכל. בוא נמשיך בסיפור שלך, אתה מתחיל לברר ואתה מגלה ש...?

"שהם מוכרים מוצר ומבטיחים לגביו כל מיני הבטחות שלא יכולות להיות. אי אפשר שמוצר יפתור גם התקרחות, גם סכרת, גם סרטן וגם אוטיזם. אין לזה בכלל תרופות אז איך אתם מצאתם פתרון? אני מבין שיש בעיה. פתאום צצה עוד חברה ועוד חברה והבנתי שהבעיה רחבה ושצריך לעשות לכך מודעות. הקמתי עמוד משלי והתחלתי לעשות הסברה בנושא. מידע לציבור. בוא נכיר את הסוגייה, את הבעיה. בואו נתייחס, נראה ממה זה מורכב מה קורה כאן".

חלק מאוסף המודעות של מנס (קרדיט: אוסף פרטי)

בציבור החרדי זה מאוד נפוץ, פרסומות בכל פינה על הונאות ומוצרים כאלו ואחרים. אז בוא נעשה סדר. יש הונאה רגילה, סתם שקר ותרמית. כגון אני מוכר לך כוס שבאמת לא שלי, או שהיא שבורה. זה יכול להיות בסכומי עתק בקרקעות לדוגמה שמוכרים קרקע שהיא כאילו תהיה בהמשך לבניה וזה באמת לא ריאלי. אבל יש גם פונזי וגם פירמידה, תסביר לי על ההבדלים...

"תרמית היא מתוך פקודת הנזיקין, יש סעיף בחוק שמגדיר תרמית. יש כל מיני סוגים של תרמיות. בוא נתחיל עם השניים העיקריים הונאת או משחק פירמידה ופונזי.

פונזי היא הונאה שמאחוריה לא עומד מוצר אמיתי אלא דימוי או הבטחה למוצר. כאשר אם אני הנוכל שמפיל אנשים בפונזי - אכניס אותך ואבטיח לך תשואה לרוב בלתי ריאלית, עשרות ומאות ואלפי אחוזים, אבל אתה תקבל כסף בהתחלה בלי לדעת שזה ממישהו נוסף שהכנסתי. זה לקחת מקורבן אחד ולהכניס לקורבן אחר. צ'ארלס פונזי היה מהגר איטלקי שהגיע לארה"ב משם גורש לקנדה שם למד את ההונאה הזו ממנהל בבנק שעשה את ההונאה".

ההונאות האלו - בנויות על רעיון שהיפותטית כן אולי יכול לעשות כסף. במקרה שלו זה היה עם הפרשי מחירים על הבולים וגם כיום יש תרמיות כאלו שאנשים אומרים לך בוא תשקיע בנכס דיגיטלי, מוצר וירטואלי, קריפטו או בתחומים שאנחנו פחות מבינים ולכן קל לנו ליפול בהן למרות שיש כאלו שיכולים לעשות מהם כסף.

"נכון, מהתקופה האחרונה יש את ברני מיידוף מ-2008 וסאם בנקמן מתחום הקריפטו. בנקמן עשה חיקוי של המקור, עשה ארביטראז (ניצול של פער במחיריו של נכס מסוים בשני שווקים או יותר, למטרת רווח) בין השוק של הביטקוין ביפן לארה"ב והרוויח את הכספים, אבל אז עם ההיקפים הגדולים הכל עבר להונאה. ובכאלו הונאות גדולות קשה להבחין שמדובר בהונאה בפרט כשהכל משומן היטב".

כששואלים אותי לגבי איזו חברה חרדית מסוימת אני עונה שאני לא רואה חשבון ואין לי מידע, רק לפי כמות הפרסום זה מריח לי לא טוב, אבל אין לי באמת את הידע והיכולת להגיד על השקעה שהיא פונזי.

"זה נכון לפעמים, פרסום אגרסיבי אמור להיות סימן אזהרה".

אוקיי, אז זה פונזי. ומה היא הונאת או כפי שנקרא משחק הפירמידה?

"סוג של הונאה קלסית. בראש עומד מישהו או קבוצת אנשים שהם הראש והם מגייסים שורות של אנשים בציפייה שכל אדם שמצטרף יביא אחריו עוד כמה. אם כל אחד מביא שלושה, השלושה הופכים לתשעה והתשעה לעשרים ושבעה וכו' וכו' כאשר ההונאות האלו בעייתיות כי הם מגיעות לרוויון מהר מאוד ככל שאתה יורד בדרגות. בדרגה העשירית אתה עובר את כל אוכלוסיית העולם. זה כמובן קצת בעייתי וזה רק כמובן אם כולם יסכימו להצטרף...".

יש הונאות פירמידה מתוחכמות יותר, שיש גם מוצר.

"נכון. יש קטע שהם באים ואומרים 'יש לי מוצר אז אני לא הונאת פירמידה'. אז שוב, מניסיוני בחמש וחצי שנים האחרונות, אין חוק לגבי הונאת פירמידה. אין שום חוק בישראל שמסדיר מהי הונאת פירמידה. הקו המנחה היחידי שיש לנו לדעת זה פסק דין שכתב אותו השופט יצחק עמית, בשנת 2000 בתביעה קטנה. זה נקרא 'אלמקייס נגד אלפא קלאב' שהייתה הונאת פירמידה שעשתה משחק פירמידה והוא הגדיר בפסק הדין בצורה מנומקת איך נראית ההונאה. הוא הסתמך על מחקרים מהעולם וניתן לראות שהונאה כזו היא שהמוצר בה הוא דבר שולי והוא למעשה כסות להונאה ושעיקר ההכנסות של החברה - שמונים וחמישה ואף תשעים אחוזים מההכנסות, מגיעים מתוך אנשים שמצרפים אנשים שמצרפים אנשים...".

הדבר הכי קרוב לפירמידה, שהוא לא באמת פירמידה וצריך להדגיש שהם לא פירמידה זה שיווק רב שכבתי. כמו חברת פוראוור. יש אנשים שעושים מזה כסף וזה יכול לעבוד. איפה הבעיה שלי? כשאנשים מפרסמים על רווחים של סכומים מאוד גדולים בעבודה פשוטה, מה שלא תמיד ריאלי, כשבפועל המשווקות עלולות לעבוד בלהכניס משווקות נוספות תחתיהם, או עלולים להגיד דברים שלא קיימים ושלא נכונים לגבי המוצרים שלהם. בתחנות האוטובוס בערים החרדיות והמקומונים מלאים בפרסומות על מוצרים פותרי כל פלא וקסם. אז איפה ההבדל בין פירמידה לשיווק רב שכבתי?

"שיווק רב שכבתי, מולטי מרקטינג MLM הוא תחום סבבה לגמרי, אין אתו שום בעיה. מה הוא בעצם אומר? אני משווק את הכוסות האלו, בוא תשווק בשמי ותביא עוד אנשים שישווקו בשמי ואין לי בעיה שתביא עוד אנשים ותעשו רווחים מהמכירות. כאשר העמלות שלך באות ממכירות המוצר בפועל - העסק הוא תקין לחלוטין. יש מוצר, הוא שווה את הערך שלו, הוא נמכר כי אתה מרוויח עמלות. הוא נותן ערך לצרכן הסופי וכולם מרוויחים. הבעיות בין שיווק להונאת פירמידה מתחילות כשהמוצר לא בא באמת לתת מענה עיקרי למה שמציגים, אלה לכסות על העובדה שעיקר ההכנסות של החברה באות מהזיכיונות שלך או מאלה שתביא.

"אבל חשוב לי לשים את הדגש. כאשר אני אומר תביא לי את החברים שלך ואת החברים של החברים, בעצם אני גורם לך לעבוד בצירוף של אנשים. אם מזה החברה קמה ומתפרנסת - זו בעיה. הדבר השני, שלא רק שלמוצר אין ערך והוא כסות להונאה - גם האופן שבו אתה מציג אותו הוא לא חוקי לך לעסוק בו מלכתחילה או שהוא לא נכון ברמה קיצונית. כגון קפסולה שתפתור לך אוטיזם ותיתן לך לראות, חוץ מתחיית המתים הם מציעים שם הכל".

יש הונאות גם בתחום תחיית המתים, מניח שזה נפוץ יותר אצלינו במגזר...

"נכון, הייתי פעם במספרה בבני ברק ושמעתי ברדיו פרסומת שהבטיחו גן עדן למי שיתרום לארגון מסוים. נחרדתי. אני זוכר לשמחתי שלא הייתי היחיד שזה היה לו מוזר".

חרדים נופלים יותר?

"חד משמעית כן. חרדים הם אחת מארבעת הקבוצות בהם מתמקדים הנוכלים. חרדים, חיילים משוחרים, נכים ובני מיעוטים".

למה?

"כי יש סטיגמה שהם פחות מבינים, כי הם פחות מתעסקים. גם יותר קל לגעת בך בפאן של האמונה שלך, על התקוות שלך, על החלומות שלך. חרדי הוא מאמין. הוא לא מתייחס לעולם כפשט, כאילו מה שיש זה מה שיש, מסתכלים על העולם כפרוזדור בדרך לטרקלין. אז האדם החרדי חי באמונה, הוא הרבה יותר רוחני וקל יותר לגעת בו וללכת אליו להגיד לו אתה תהיה כל כך עשיר תוכל להקים ישיבות, לקנות ספרי תורה, תזכה את הרבים, וגם לקנות אותו בכאילו שהמוצר הזה עוזר לכולם".

ובטח אם מישהו מהקהילה שנפל והוא בתוך התרמית מאוד קל לו להפיל אחרים, כי הוא מאנ"ש וסומכים עליו...

אז מה אני צריך לראות שיהיה עבורי סימן אזהרה?

"נתחיל מהדבר הכי פשוט כשאתה נכנס לעסק שעשוי להיות הונאה או פירמידה - לא ממש בוחנים מי אתה. הרי אם אתה רוצה להיות זכיין של ארומה או מפעל הפיס, יבדקו היטב מי אתה אבל בפגישות עם נוכלים מספיק להם שיש לך דופק וכסף, זהו.

"בנוסף, הסכומים גבוהים וההבטחות הם לרווחים בלתי הגיוניים. 2 אחוז חודשי או 25 אחוז חודשי והחזר השקעה תוך חצי שנה וכל זה בלי סיכונים. במאבק שלי יש אנשי מקצוע שכשאני מדבר אתם הם אומרים לי שהחזר השקעה סביר הוא בין 6 ל-8 שנים במקרה הטוב, יש קיצוניים, אבל אם מישהו מבטיח לכם החזר השקעות מהיר, זה אמור להדליק לך נורה אדומה.

"אני חייב להוסיף - כאשר אומרים לך שאתה חייב לקנות את המוצר ולשלם כספים כדי להצטרף, כשהמודל לא ברור לך וכשמשחקים אתך עם רגש בכנסים מפוצצים עם חליפות יקרות וטיולים לחו"ל, הרי מי שבא להשקיע כסף לא מעניין אותו כרגע כל השואו הזה, אמור לעניין אותך בעיקר מה המוצר, מה התוכנית ומה הצפי לרווח.

"אם מספרים לך על 'בוא תהיה מיליארדר עם מטוסי סילון ואחוזות יוקרה ורכבים' מהשקעה של כמה אלפי שקלים, צר לי זה לא עובד. הדור הזה רוצה קיצורי דרך, את הכסף הקל, כמה אני יכול פחות ולקבל יותר, אז יש דברים כאלה אבל זה בעבודה קשה וזה נדיר מאוד".

אם אני יודע על עסק שכזה, איך אני עוזר למי ששם?

"אם אתם מכירים מישהו שנפל, חשוב מאוד לא לנסות בעצמכם להוציא את הבנאדם. יש לנוכלויות האלו פקטורים מנטלים, כך שאני מאוד ממליץ על המרכז הישראלי לנפגעי כתות, הפירמידות האלו פועלות בשיטות של כתות.

"ולסיום, טיפ חשוב, לפני שאתה שם 50 אלף או 60 אלף - קח שלושת אלפים שקל ושים אצל רואה חשבון או איש מקצוע שיעשה עבורך את הבדיקה, שיבדוק אם שווה לך. אם הוא יגיד לך שלא כדאי, הפסדת רק את זה".

צפו בריאיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר