תופעה לא מדוברת

דיכאון אחרי לידה? גם גברים עוברים את זה

המודעות לתופעה של 'דכאון אחרי לידה' בקרב נשים גבוהה יחסית, אולם לא כולם מכירים את הדיכאון של הגברים | מדוע זה קורה גם לגברים, וכיצד מתמודדים עם זה נכון? (בריאות)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לידה היא מאורע משמח במיוחד, אולם לפעמים היא מלווה בקושי גדול. אחת התופעות המוכרות ביותר היא 'דיכאון אחרי לידה' - השינויים ההורמונליים שעוברים בגוף האישה כחלק מתהליך הלידה, התמודדות עם כאבים קשים ולילות ללא שינה בשל בכי של התינוק - הם רק חלק מהגורמים לאחוזים גבוהים מקרב היולדות שעוברות תהליך של דיכאון אחרי לידה.

אולם מחקרים שנעשו בעשורים האחרונים הצביעו על כך שלא רק נשים סובלות מהתופעה אלא גם כ-10 אחוז מהגברים עשויים לחוות דיכאון בעקבות מאורע של לידה.

מדוע זה קורה?

החוקרים מצביעים על כמה סיבות. כך למשל השינוי שחל בדינמיקה המשפחתית, כשעד הלידה המשפחה מורכבת מזוג אנשים - ולאחר הלידה נכנסת צלע נוספת למשוואה, ומשנה את הדינמיקה המשפחתית שהייתה קיימת עד לאותה התקופה.

בנוסף, בדרך כלל גם האב סובל מלילות ללא שינה ומקימה תכופה לתינוק הצורח, וסדר היום שמשתבש עלול להיות גורם מסייע להיווצרות של דיכאון אחרי לידה.

כיצד מאבחנים מקרה של דיכאון?

בחלק מהמקרים יש סימנים מעידים כמו חרדה, עצבנות, מתח תמידי, מצב רוח ירוד או תחושה של חוסר שקט פנימי. תופעה זו עלולה אף לגרום להיווצרות מתח רב בין בני הזוג ולגרום למריבות רבות, כששני בני הזוג מתוחים - ומתקשים למצוא משאבים רגשיים שיסייעו להם לראות גם את ההתמודדות של הצד השני.

מה עושים במצב של חשש לדיכאון?

פונים לאיש מקצוע מוסמך. לרוב פסיכולוג קליני או עו"ס קליני בעלי הכשרה פסיכותרפיסטית ידעו לזהות אם מדובר במקרה חמור המצריך התערבות פסיכיאטרית או שמדובר במצב רוח עגמומי שניתן לטפל בו באמצעות שיחות טיפוליות בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר