בדיון בוועדת הכספים

השכר במעונות היום: "המטפלות מקבלות שכר זעום תמורת עבודה קשה וסיזיפית"

בדיון שנערך היום בוועדת הכספים, בנושא השכר אותו מקבלות מטפלות במעונות היום, התחייב יו"ר הוועדה לעסוק בנושא ואף אמר: "אנחנו לא נסכים שתהיה אפליה כזו תחת המשמרת שלנו" (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הדיון היום בוועדת הכספים (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 • וידיאו: ערוץ כנסת)

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה מוקדם יותר היום (שני), שני דיונים הנוגעים ב'מצבם של מעונות היום ושכר המטפלות', וב'יישום הסכם השכר במגזר הציבורי על הסייעות בגני הילדים', במסגרת הדיון עלה מצבם העגום של המטפלות והשכר הזעום אותו הן מקבלות.

במהלך הדיון הראשון, הועלו טענות מצד חברי הכנסת ובעלי הגנים, על מצבם של מעונות היום שכיום נתקלים בקשיים רבים בעקבות סוגיות השכירות, עלויות המעון ושכר המטפלות.

על פי הנתונים שהוצגו, במציאות הנוכחית נרשמת תפוסה מלאה של פעוטות, תוך מחסור במטפלות שיתנו מענה. בנוסף הועלתה סוגיית תשלום המע"מ אותה רשות המיסים מחילה על מעונות היום, כולל תשלום רטרואקטיבי.

נעה שוקרון מאגף התקציבים של משרד האוצר ציינה כי "בוועדת המחירים של משרד האוצר והחינוך, פורסמו המלצות של הנוגעות לשכירות ולמע"מ בנוגע למעונות הסמל - שיפור ממוצע של 300 ש"ח בתעריף, עלייה של 12.8 אחוז בתעריף, זה עלייה משמעותית מאוד. ככל שגם יוחלט על שיפור התקינה, אנחנו מדברים גם על תוספת של 25.5% לתעריף אלה תוספות משמעותיות מאוד. מבנה העלויות של מעונות יום הוא כזה שבין 75-80 אחוז מהעלויות הן עלויות שכר, זה אומר שכל אלו להערכתנו יגולגלו לשיפור תנאי השכר של המטפלות".

דודי מזרחי, ממשרד החינוך הוסיף וציין: "לא חתמו עד כה על הסכם כי רצו להביא פתרון כולל גם לתשלומי ההורים, אחרת גם ההורים ישלמו יותר. בימים הקרובים זה יקרה. אנחנו מתייחסים לכל הנושאים שעל סדר היום, אי אפשר להתייחס רק לשכר, בלי למשל להתייחס לבטיחות. כל הנושאים שעלו מוכרים. ישבה על המדוכה ועדת השכר, ופרסמה המלצות לשרים להעלות את התעריף, מה שהביא להעלאת השכר. ניתן לכל פתרון. בימים הקרובים יהיה פתרון שיפורסם ע"י השרים ורה"מ".

ארגון חלמי"ש פנו בקריאה דחופה ליו"ר הוועדה, ח"כ גפני, והסבירו שכעזרה ראשונה בלבד, נדרשת בדחיפות חתימתו של שר האוצר על הצו המאשר את המלצות ועדת המחירים להעלאת מחירי המעונות. "זה יהיה חמצן למעונות היום, כיום המעונות על סף קריסה ואנחנו חוששים מעיכוב משכורות לחג הפסח".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אני מתכוון להוציא מכתב בעקבות הדיון. ההתייחסות של כל ממשלות ישראל לגבי מעמדם של המעונות הוא מתחת לכל ביקורת, כך אנחנו מתייחסים לילדים בגילאי 0 עד 3, זה כתם לחברה הישראלית. אתם הולכים לבית המשפט ודורשים שישלמו את המע"מ, אתם לא המדינה? אתם לא אמורים לסייע להם? אני מבקש להפסיק את הדרישה לרטרו, ובכלל את נושא המע"מ. אני מבקש גם לעצור את הדרישה לתשלום שכירות. עוד דבר זה שכר המטפלות, השרים צריכים לחתום על זה מיד. זה לא הולך לעבור לסדר היום, אלא אם כן אני לא יו"ר ועדת הכספים".

במהלך הדיון השני, לעניין 'יישום הסכם השכר במגזר הציבורי על הסייעות בגני הילדים', קראה הוועדה להחיל את הסכמי השכר גם על הסייעות שאינן חלק ממוסדות השלטון המקומי, והן חלק מבעלויות אחרות, כאשר עלה כי המדינה נותנת כ-900 מיליון ש"ח והרשויות כ-400 מיליון, במסגרת ההסכם.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אני מבקש מהממונה על השכר, מהאוצר, ממשרד החינוך, מההסתדרות, פעם ראשונה אנחנו מול מצב שיהיו פה סייעות שלא יהיו בעולם החדש של ההעסקה. הן תחת בעלויות ולא תחת השלטון המקומי, אבל המדינה נותנת את החלק המרכזי של הכסף בהסכם הזה, ואני מבקש שההסכם יחול גם עליהן. רק אופק חדש לא חל על המוכש"ר, יתר ההסכמים בחטיבות ואחרים חלים, אנחנו דורשים את זה בהסכם הקואליציוני וזה יתבצע".

עוד הוסיף גפני ואמר: "אנחנו לא נסכים שתהייה אפליה כזו תחת המשמרת שלנו, אני לא חושב שזה יכול להיות באף משמרת. צריך לחשוב על הסייעת שרואה את החברה שלה שמרוויחה סכום גבוה משלה, כי היא בעולם החדש. גם ההסתדרות שעושה הסכם כה גדול במדינה, זה צריך לחול גם עליהן. אני מבקש בתוך שבועיים תשובה, יגיע לכאן תקציב המדינה, אני רוצה עד אז תשובה, מה קורה עם הסייעות האלה. שאני יו"ר ועדת הכספים לא תהייה סייעת שתופלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר