רוצה להיות מושלמת? זה האויב הגדול ביותר שלך

כל מערכת קשרים באה יחד עם פחדים הנמצאים בתוך המבנה הנפשי הפנימי שלנו. כל אחד יודע שבן זוג יכול להפסיק לאהוב אותנו, לפגוע בנו. ועם כל כך הרבה חלוקי דעות מסביב, למה בכל זאת אנשים ממשיכים לבחור בזה? והאם מדובר באנשים עם ציפיות לא ראליות?

ד"ר יעקב ארנברג | כיכר השבת |
לא נתפלא כלל שאנשים כה רבים מחליטים שנישואין ניתן לדחות. הדבר המוזר הוא דווקא בעובדה שרבים בכל זאת נכנסים לתחום הזה למרות הפחדים המתלווים לתהליך קבלת ההחלטה להתחתן.

האם מדובר באנשים עם ציפיות לא ריאליות? אז לא, אין כאן אנשים מפוכחים. יש כאן דבר אחר לגמרי: יש כאן אנשים עם ציפיות ריאליות ואנשים עם ציפיות לא ריאליות.

כאשר את מצפה לשלמות מעצמך, את גם מצפה זאת מבן זוגך, הציפיה לשלמות גורמת לנפילה רצינית כאשר אנו מתבדים, שאין דבר כזה באמת, מושלם.

הציפיה לשמות נובעת בעיקר מכך שאנו חושבים כי מגיע לנו, כי אנחנו מיוחדים וכי למה לא, אני מושלמת. אז זהו צר לי לבשר לך, השלמות שלך היא ינה בהכרח תענה לציפיה של שלמות לבן הזוג שלך, או להיפך.

יש את אלו המצפים לבן זוג בשר ודם, ויש את אלו המצפים לבן זוג מושלם.

"בן זוג מושלם" הנמצא אצלנו בדמיון הוא בערך כך.. תמיד זמין לנו, תמיד מתחשב בנו, תמיד מתעניין בנו. הוא אף פעם לא עייף כשאנחנו רוצים לדבר, הוא אף פעם לא עסוק כשאנחנו זקוקים לעזרה, והוא אף פעם לא מתפרץ בזעם כשאנחנו מעירים לו .

אנחנו בדמיון המתמשך שלנו חושבים שכמובן רק עם בן זוג מושלם ניתן יהיה לבנות חיים מושלמים: בבית תמיד ישרור כבוד הדדי, תמיד תהיה הסכמה הדדית, אין ויכוחים .

הבעיה היא שכאשר אנחנו מציבים סטנדרט או גבול בלתי מציאותי של בן הזוג או של היחסים, כל חריגה מזעזעת את עולמנו. ומיד צפות ועולות השאלות: אולי לא בחרנו באדם המתאים? ואולי אנחנו לא נמצאים עם הבעל או האישה הנכונה? אין פלא שעם גישה כזאת יש הרבה צער ומכאוב.

גם מול הילדים לעיתים אנחנו כהורים "נופלים" בציפיות יתר

מכל הציפיות ההרסניות שיש לנו מעצמנו ומהסובב אותנו, הציפיה הקשה וההרסנית ביותר היא הציפייה לבן זוג מושלם או ליחסים מושלמים בתוך הזוגיות.

ציפייה זו לא יכולה להתממש לעולם. אנחנו לא יכולים לקצור את הפירות של מערכת יחסים כזו שהיא בעצם לא הגיונית, וכמובן גם לא מעשית.

בואו נזכור: גם אנחנו לא תמיד חזקים או מלאי ביטחון, גם אנחנו לא תמיד מצליחים או מבריקים. גם אנחנו לא תמיד מצליחים לעמוד במשימות של עצמנו , לגמור ללמוד דף גמרא כפי שרצינו , לסדר סוף סוף את הארונות להבין את אשתי/בעלי פירושו מתן רשות לבן הזוג להיות אנושי, א- מענטש .לפעמים לאפשר לבן הזוג לאבד שליטה, לפעמים לאבד עניין, לפעמים לאבד ביטחון.

כן, אנחנו רק בני אדם ונולדנו עם חולשות וקשיים על מנת לתקנם ולעבוד על המידות שלנו.

אם נהיה כנים ואמיתיים עם עצמנו , הרי תמיד תעלה השאלה :"איך זה קורה שאת הרשות הזאת להיות חלש בדיוק אנחנו נותנים לעצמנו כל הזמן?!

מישהו צריך להסביר סוף סוף לשוחרי השלמות שבינינו מה זאת שלמות: שלמות איננה מכלול של תכונות חיוביות בלבד.

מה פירושה של המילה 'שלמות'?

שלמות פירושה לראות זה את אשתי או בעלי, ואפילו את ילדי היקרים כמכלול של הכל, גם את צידם החיובי וגם את צידם השלילי. אנחנו בני אדם מקסימים עם מכלול תכונות טובות וטובות פחות, אנחנו הר של יהלומים. החוכמה הגדולה היא לגלות בבן הזוג את היהלומים שבו, ואת הנקודות הטובות שיש בו ולשמוח בזה.

אנחנו תמיד צריגכם להזכיר לעצמנו ד כמה אנחנו לא כאלו מטשלמים כדי שבני הזוג שלנו יתנהגו בהתאם לציפיותינו הגבוהות, אותו דבר לגבי ילדינו. אנחנו בסה"כ בשר ודם שמנסים לעבור את חיינו בצורה הטובה ביותר, אולי בשאיפה לשלמות.. אבלל לא השלמות עצמה.

הכותב הוא ד"ר יעקב ארנברג (.Ph.D ) פסיכותרפיסט ויועץ נישואין, Jacober56@gmail.com

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית