מנפלאות המזגן: למה המזגן כל-כך מסוכן?

האמנם? מי לא יושב בבית או ברכב עם מזגן בימים אלה? נדמה שמשנה לשנה יותר חם והמזגן הוא ה"מציל הלאומי" של חודשי הקיץ, נכון? אז זהו, שאין טוב בלי רע ואין רע בלי טוב. המזגן אמנם מקרר ומנעים לנו את יומנו אבל הוא טומן בחובו כמה סכנות (בריאות)

חדוה שטרנברג | כיכר השבת |
ראשית – המזגן מייבש את האויר

כשאת יושבת בחדר ממוזג את לא מרגישה זאת אבל האויר בחדר מתייבש, לא חם לך, אז את לא צמאה ואת לא מרגישה שבעצם האויר הממוזג מייבש אותך ואחרי יום עבודה את מגיעה הביתה עם כאב ראש לא מוסבר.

שנית – קורות תופעות לוואי עקב הייבוש:

1. כאמור חוסר צמאון ויובש בפה.
2. יובש בריריות האף.
3. יובש בריריות העיניים.

כתוצאה מהסעיף השני, מספיק שגרגיר אחד קטן של אבק יהיה בחדר ותנשמי אותו ומיד הגרגיר הזה מגיע במהירות לריאות (באף יש שערוניות קטנטנות שאחראיות לעצור כל גרגיר אבק ולכלוך שאנו נושמים בעזרת הלחות שקיימת באף באופן תמידי. כשהאויר יבש השערוניות האלה יוצאות מכלל שימוש ואין מי שיעצור את גרגיר האבק שאנו יכולים לנשום.) וכך יכולה להתפתח לה מה שנקרא "דלקת ריאות ויראלית". בעיקר מי שסובל מכך הם התינוקות והילדים ב"גיל הרך".

כתוצאה מהסעיף השלישי – מתחיל יובש בעיניים שגורם לגירוד וגירוי עד כדי הופעת דלקת (במיוחד רגישים אנשים עם עדשות, או אנשים סובלים תמידית מיובש בעיניים או שיש להם בעיה/רגישות עם שק הדמעות).

שלישית – מי לא מכירה את ההרגשה המדהימה הזו?

שאת הולכת כולך מזיעה ובקושי נושמת ואז את נכנסת לסניף הבנק הקרוב ואת חוטפת "מכת קור" נעימה שלא בא לך לצאת מהבנק, נכון? אבל באיזשהו שלב חייבים לצאת שוב לכבשן הלוהט הזה. הפרשי הטמפרטורה בין החדר הממוזג לאויר בחוץ הם גדולים מאד ומנגנון הוויסות שלנו בגוף עובד "שעות נוספות" כדי להתאים בין מה שאנו מרגישים בפנים לבין הסביבה החיצונית הסובבת אותנו. ואם מנגנון הוויסות לא עובד כמו שצריך הרי יכולים להתחיל לפתח הצטננות.

וגם בענין הזה מי שהכי רגישים לנושא הם תינוקות קטנים והגיל הרך ...

רביעית – יושבי המשרדים

אנשים שיושבים במשרדים מתחילים באיזשהו שלב לסבול מכאבי פרקים שונים לעיתים קרובות דווקא בחודשי הקיץ... וגם זה עקב הקור העז במשרד. אז מה לעשות? הרי לא תקומי ותגישי התפטרות כל פעם שמגיע הקיץ נכון? אז לא התכוונתי להפחיד ובהחלט יש מה לעשות ב"ה...

הנה העצות שלי:

1. להכין קנקן של מים עם כוס ופשוט לשתות מדי שעה קצובה שהחלטת עליה. כך לא תתייבשי ולא תסבלי מכאבי ראש עקב חוסר שתיה.

2. כדאי ומומלץ לגרום ללחות בחדר הממוזג (בין אם זה בעבודה ובין אם זה בבית). יש לדאוג לכלי (רצוי חד פעמי או כלי שאיננו צריכים כי המים "ישאירו עקבות") ובכל פעם שהכלי מתרוקן למלא אותו שוב במים כך תמיד תישאר לחות בחדר. רצוי לשים את הכלי במקום שרק אנו מגיעים אליו כדי שלא יישפך וילכלך את הסביבה. זה יכול לפתור את בעיית היובש באויר שכאמור גורמת ליובש בריריות האף והעיניים.

3. אם נכנסת לרגע לחדר קר ואת לא מתכוונת לשהות שם הרבה זמן – אז לא נורא אבל אם כן או שאת עובדת במקום כזה – רצוי שיהיה לך בגד עליון סוודר או ג'קט וזוג גרביים מחממות כדי שתוכלי לשבת בנוחות במשרד. ברגע שמתחיל להיות קר מעבר לגבול הטעם הטוב, כל השרירים מתכווצים ונהייה מתח ולחץ בכל הגוף ויכולים להופיע כל מיני מיחושים וכאבים לא מוסברים עקב הכיווץ וחבל. בנוסף, הגוף מנסה לחמם את עצמו ולהכניס לעצמו אנרגיה, ואת פתאום תרגישי שאת רעבה לא בגלל שאת רעבה באמת אלא בגלל שקר לך וזה יכול לגרום גם להשמנה שלא תכננת.

4.במקרה של תינוקות שנמצאים בבית או אצל מטפלת על הרצפה – חשוב מאד להלביש אותם בגדי כותנה ארוכים (מכנס ארוך וחולצה עם שרוול ארוך) וגרביים כי הרצפה מאד קרה ואם התחילו את שלב הזחילה רצוי שיהיו מכוסים היטב. מה גם שהם יכולים להיות פחות פעילים מאיתנו (בשלב טרום הזחילה) ואז הם מתקררים מאד מהר מהשכיבה על הרצפה ואז מגיעה הנזלת הירוקה, בעיות האוזניים והגרון וכו'. ואת תשאלי את עצמך איך הוא הצטנן בחום הזה?

5. חשוב מאד שמיקום המזגן לא יהיה מאחורייך. ושהשלבים שלו לא יהיו מכוונים כלפייך. כאבי גב, עורף וצוואר הם הכי שכיחים במצבים כאלה או אם הוא ממוקם בצד אחד שלך הרי שפתאום יכולים להופיע כאבים לא מוסברים לאורך היד שקרובה למזגן. לכן עדיף לסדר את החדר כך שהמזגן יהיה רחוק ממך עד כמה שאפשר ושהשלבים לא יהיו ממוקמים עלייך. אם זה מזגן מרכזי אז תשתדלי לא לשבת בדיוק מתחתיו.

6. כדאי לתכנת את המעלות שהמזגן יקרר אך שלא יהיה הפרש גדול מדי בטמפרטורת החדר לבין הטמפרטורה שמחוץ לבנין. לא חייבים לכוון ל-19 מעלות. מספיק 24-25 מעלות.

7. והעצה הלפני אחרונה שהיא גם ראשונה במעלה – לדאוג לפתוח מדי שעה חלון לאוורור החדר. כך גם ייכנס אויר צח (גם אם הוא מהביל) וגם "יחמם" את החדר.

8. העצה המתבקשת מהעצה הקודמת – כשאת מדליקה מזגן בחדר או ברכב (בפרט ברכב מרגישים זאת) תדאגי שיהיה חלון פתוח באותו רגע. הריח שאת מריחה הוא של הגז של המזגן והוא מאד לא בריא (בלשון המעטה) תשאירי חלון פתוח עד שתרגישי שאין יותר את הריח של הגז ואז סיגרי את החלון ותתענגי על המזגן.

אגב, כל התופעות שכתבתי לעיל מהמזגן בתקופת הקיץ נכונות מאד גם לתקופת החורף ויעילות באותה מידה.

תיהנו מהקרירות אבל במידה....

כותבת המאמר: חדוה שטרנברג הומאופטית ונטורופתית ומעבירה סדנאות בנושאי בריאות ובנושאי כוחות הנפש ע"פ חז"ל להעצמה נשית.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית