נשים, זהירות: האם רבנים עוברים על איסור ייחוד?

כל אירוע של גבר ואישה יחד במקום שאין איש רואה, עלול להתפתח לכיוונים לא רצויים. חז"ל אמנם קבעו גדרים, אך נשים - אל תסמכו ש"אם הרב קיבל אותי כך, אז זה בסדר", לעתים עלולים לנצל אתכן (אקטואליה)

נחמה דינה שור | כיכר השבת |
הלכות ייחוד רובם ככולם נועדו לגברים ולנשים, גם מנהיגי העם נדרשו לעמוד בסטנדרט הזה, שהרי גם לגדולים יש יצר. וכך קיבלה דבורה הנביאה את הקהל כשהיא ישובה תחת התומר, כיוון שענפיו גבוהים ואין סיכוי להתייחדות תחתיו. היא לא קיבלה נשים בלבד, אלא שפטה את כלל ישראל, נשים וגברים. היא לא ראתה ביצר או בבעיות הצניעות סיבה לאי- קבלת חצי מהעם, אלא גדרה את עצמה בצורה שתאפשר קבלת העם מחד, ושמירת גדרי הצניעות מאידך.

גם משה רבינו שמע והאזין לבנות צלפחד, לא דרך פקס או אימייל אבל גם לא בחדר סגור. מנהיג צריך לשמוע את כלל העם וצרת נפשם, אך עושה זאת בצורה הראויה ומותרת על פי ההלכה.

השמועות הנוראיות על נפילתו של רב גדול בישראל בנושאים שהצניעות יפה להם, הביאו רבנים אחרים להימנע כליל מקבלת נשים הבאות להתייעץ ולשטוח צרתן. מעשה זה מצטרף לשורה ארוכה של רבנים בני זמננו, שלצערי נמנעים מהקשבה לקולן של נשות ישראל, ונמצא שפוסקים הלכה והוראה לגבי קהל שהם לא קשובים לו, קהל הנשים. פסיקה שהיא במעמד צד אחד.

לכאורה יכולנו לדון היאך וכיצד משוחח רב בצורה מקרבת כל כך עם נשים? והרי ישנו דיסטאנס בסיסי הקיים במחוזותינו גם בין גברים לנשים רגילים, שאינם רבנים. קל וחומר רב, שצריך לשדר ריחוק מסויים (=יראה) מתוקף מעמדו, ולא להיות הפסיכולוג של הפונים אליו. ואיך מפתח רב יחסי קרבה ותלות נפשית עם נשים? סימן שמשהו בצורת הדיבור היה מלכתחילה לא בסדר, גם אם נשמרו הלכות ייחוד.

אך בשורש הדברים, התפיסה החדשה הזו, שהולכת ונפוצה, נמצאת באותו צד עם הרב שחטא. הוא התייחס רק לגופן של הנשים שהגיעו להתייעץ, והתעלם מנפשן, ממצוקתן ומשאלתן; אך גם הרבנים הנמנעים כליל משמוע נשים, ואפילו מקריאת מכתביהן, מתייחסים לנשות ישראל הכשרות כ"גוף" בלבד, ומתעלמים מנפשן, מצוקתן ושאלתן.

עובדה היא, שאותו רב שבורח כעת מאימת החוק בדיוק בגלל סיפורים כאלו, כלל לא קיבל נשים באופן רשמי, בשעות קבלת קהל, אך חטא עמן לאחר מכן. כיוון שלא ראה את נשמתן וצרכיהן אלא רק את גופן, הגיע לידי חטא.

תורת הקבלה והחסידות, מתייחסת לכל יהודי באשר הוא על פי נפשו האלוקית. לכל יהודי, אישה, גבר, תינוק, חכם או טיפש, צדיק או רשע, יש נשמה אשר היא "חלק אלו-ה ממעל ממש". צדיק אמתי יתייחס רק לנפש האישה, ולא יביט כלל בגופה. אך גם רב שאינו בדרגה גבוהה כל כך, צריך לשמוע את האישה, כיון שזה חלק מהעיסוק בהנהגת הציבור, שמורכב כידוע גם מנשים. אי אפשר להנהיג ציבור בלי לשמוע את חציו.

כאשר קיבל הרבי מליובאוויטש את מלכת היופי הישראלית במעמד "חלוקת דולרים" המוני, הזדעקו העיתונים החרדיים. הזועקים ראו בה רק גוף, גוף של אישה שאינה צנועה, ולכן הזדעקו למרות שכל המעמד היה על פי ההלכה. הרבי ראה בה את מה שהוא ראה בכל האלפים שעברו מולו - נפש אלוקית.

לסיכום, גם רב שלא מגיע לדרגה של לראות רק את נשמת העומד מולו, יכול וצריך למצוא פתרון שיאפשר לנשים להשמיע את קולן לפני ההנהגה.

ולנשים אומר, למדנה היטב את הלכות ייחוד, ואל תסמכו על הרב ש"אם הרב קיבל אותי כך- אז זה בסדר ועל פי ההלכה". לעיתים יש שמנצלים את חוסר הידע שלכן.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית