רק שתדעו: אנחנו לא 'מתפרקים'!

מאז סידרת 'ההתפרקות' המונח פירוק בהקשר חרדי תפס תאוצה. ייתכן ומישהו בחר להציג את הדברים מזווית ראייתו, אך יש עוד צדדים יפים למטבע * אנחנו לא באמת מתפרקים, אנחנו פשוט מתרבים (דעות)

חיה יוסוביץ | כיכר השבת |
יש לנו לגו, וממנו בונים ומרכיבים כל מיני צורות, בניינים עד שהם מתהווים לכדי צורה, בית, בניין אחד שלם או כל העולה על רוחנו. יש את החלקים המפוזרים מסביב אלו שממתינים להתלות ולהתנוסס לכדי בניין, להתהוות בתוכו. ויש את החלק העקשן הזה...זה שהתעקם שלא נכנס לתצרף, הוא אינו משלים את הצורה והיצירה שהרכבנו במו ידינו, אבל הוא חלק, חלק ממשחק שלם א שאולי הוא 'ירכיב' משהו אחר. אבל הוא בפירוש לא 'מתפרק'. אנחנו לא מפרקים את החלקים שבמו ידינו נעצנו, חיברנו ועיצבנו..

התהליך שמתרחש בחברה החרדית נקרא גדילה מאסיבית. בכמות, במספר ובכל קנה מידה. החברה החרדית היא חברה שחרדים בה לדבר ה'. מעבירים בזהירות ובמסירות את התורה שקיבלנו לפני הרבה שנים. את המצוות, ההלכות ואת יראת ה'. החברה החרדית הולכת וגדלה, בלי שום פרופורציה: בתי ספר, גני ילדים וישיבות נפתחים חדשים לבקרים ועדיין אין הקומץ משביע. החברה החרדית שמנתה לפני חמש עשורים עשרות אלפי משפחות מונה היום מליונים. פשוט נבנים..

התופעה הקשה של יוצאים בשאלה היא תופעה שקוראת בכל דור, אין כל חדש. מאז הערב רב במדבר ועד המשכילים ותנועות הנוער באירופה. גם היום כמו אז יש טיפטוף קטנטן שיוצא למקום אחר. באחוזים מדובר בקמצוץ, כמעט אפסי יחסית. בכל חברה גדולה יש תתי חברות, יש קבוצות ויש זליגות לחברות אחרות. זאת תופעה מציאותית והגיונית. המספר הגדול הוא לגמרי בהתאם ואפילו פחות מהגידול הטבעי. זאת תופעה כואבת אבל נורמטיבית. איך החברה החרדית הגדולה והמסועפת מתפרקת מזה? כשכורתים לאדם אצבע זה כואב, אפילו מאוד. קשה יותר לתפקד בלי זה. אבל אדם לא "מתפרק" לא מת מזה. קצת פרופורציה.

החברה החרדית עוברת שינויים, בהחלט. לא בגלל שיש לה בעיה בתשתית או בדרך אלא בגלל שצריך להתאים אותה לקהל שהולך וגדל. משפחה עם 2 ילדים מתפקדת אחרת ממשפחה עם 10 ילדים. והחרדים שבעבר היו קהילה קטנה יותר לומדים לתפקד בצורה מותאמת לגודל ולדור.

ובכלל אם אתם כבר בעניין מחקרים ויש לכם קצת זמן. האם בדקתם כמה ישראלים ירדו מהארץ בשנים האחרונות? כמה בני נוער עם סמים? כמה חוזרים בתשובה? ולא אני לא מנסה לומר שלכולם יש בעיות קשות יותר, אני מנסה לומר שבכל חברה בתהליך גדילה יש זליגה, יש אחוזים בודדים שמחפשים מטריה אחרת. אבל אני יודעת שזה הרבה פחות מרגש ומסעיר מ"התפרקות החברה החרדית". כן יש לנו החרדים מה לתקן, לשפץ, להרחיב ולהתאים. לא אנחנו ממש לא מושלמים ויש לנו עבודה פנימית אבל עברנו צרות גדולות יותר מכמה יוצאים החוצה. צר לי לאכזב אבל אנחנו חזקים מאי פעם. ולאלו החלקים שלא ממש מתאימים, הם עדיין חלקים שמרכיבים אותנו בצורה אחרת אבל בפירוש.. לא מתפרקים!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית