כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

סערה בפתח; מתי יחול פורים בבית שמש?

האם "בית שמש" הבאה בתור בשאלת קריאת המגילה בט"ו באדר - ולא בי"ד? מכתבו של הגר"א נבנצל בנושא - מצית את הדיון מחדש; וגם, מה השאלות המרכזיות שעל הפרק? (חרדים)

11
ישראל שפירא | כיכר השבת | כ' באדר א' | 21.02.22
בית שמש החדשה, מבט מהעיר העתיקה 'תֵּל יַרְמוּת' מזמן יהושע בן נון
בית שמש החדשה, מבט מהעיר העתיקה 'תֵּל יַרְמוּת' מזמן יהושע בן נון (צילום: ישראל שפירא)

פרק א': חג פורים הממשמש ובא, מרגש את הילדים המתכננים תחפושת מיוחדת ומקורית כבר ממוצאי פורים אשתקד. את המבוגרים, לעומת זאת, מטרידות בעיות אחרות לחלוטין. אחת מהן היא באיזה יום לחגוג את פורים: י"ד או ט"ו?

פורים ככלל נחגג בי"ד, אולם בערים המוקפות חומה מימות יהושע בין נון – חל החג יום אחד מאוחר יותר, בט"ו לחודש אדר. בימינו, רק שתי ערים בעולם חוגגות את פורים בט"ו בלבד: ירושלים ושושן. לעומתן, צפת, יפו, עכו, איזמיר שבתורכיה וחלב ודמשק שבסוריה, חוגגות את פורים גם בי"ד וגם בט"ו מספק.

העיר עתיקה 'תֵּל יַרְמוּת' מזמן יהושע בין נון בסמיכות לשכונות החדשות בבית שמש (צילום: ישראל שפירא)
חומות העיר העתיקה מזמן יהושע בין נון 'תֵּל יַרְמוּת' בסמיכות לשכונות בית שמש החדשות (צילום: ישראל שפירא)

בשנים האחרונות היישוב שילה בשומרון גם כן חוגג יומיים, כיון שהתגלו שרידי החומה העתיקה של שילה. בעיר טבריה ישנו ספק האם הכינרת מוגדרת כחומה, בחברון ישנו ספק שונה בסוגיית עיר מקלט, ובעיר לוד החל להתאושש המנהג הקדום ובשנים האחרונות יותר ויותר יהודים יראי שמים נוהגים לחגוג בה את פורים גם בט"ו לחודש אדר, בנוסף למנהג הישן של י"ד.

הרמב"ם מדגיש שכבודה וזיכרונה של ארץ ישראל מתקיים דווקא בערים המוקפות חומה מימות יהושע בן נון (הל' מגילה א, ה). הר"ן מדגיש שאם ברוב ארץ ישראל לא קוראים בט"ו, מדובר בגנאי (מגילה א, א בדפי הרי"ף). ה"חתם סופר" מוסיף ואומר כי: "עיקר יום טוב הוא ביום ט"ו מנוחת שושן... על כן אין שמחה לכלל ישראל אלא ביום ט"ו". בהמשך דבריו כותב החתם סופר את כוונתו של מרדכי הצדיק, ש"במהרה יתקבצו כל ישראל גוי אחד לארצם, וישכנו בעריהם בארץ ישראל, ויהיה רוב עיירות גדולות... יום ט"ו לרוב ישראל..." (דרשות חת"ס, שנת תקי"ף).

דברי החתם סופר על "רוב ישראל חוגגים בט"ו לחודש אדר את חג הפורים", רחוקים מהמציאות העכשווית לחלוטין. בזמנו, יהודי ארץ ישראל התקבצו במספר ערים מצומצם, ובימינו זכינו להתפשט על רוב רוחבה ואורכה של ארצנו הקדושה.

ברם, הדבר ברור שיש עוד ערים שלפי מקורות חז"ל אמורות לחגוג את פורים בט"ו לחודש אדר, אולם הבעיה היא ש-2000 שנות גלות השכיחו אותנו מזיכרונן ומקומן המדויק של אותן מאות או עשרות הערים שהיו מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, כך דין 'מוקף' בפורים הפך להיות נדיר.

בית שמש החדשה, מבט מהעיר העתיקה 'תֵּל יַרְמוּת' מזמן יהושע בן נון (צילום: ישראל שפירא)

לפני מעט יותר מעשור יצא הספר "מגילה במוקפות חומה" של הג"ר יהודה זולדן, הסוקר מחקר מעמיק של כל המקומות בארץ בעלי פוטנציאל לחדש בהם דין מוקף. כפי העולה מהספר, אחת הערים בעלי סיכוי מובהק לכך היא העיר בית שמש.

הפולמוס סביב בית שמש הולך לצוף בשבועות הקרובים בעקבות אכלוסה של שכונת רמה ד' החדשה. שאלת מעמדה של העיר בית שמש אינה חדשה, אלא עולה שוב ושוב בשנים האחרונות.

בשנת תשע"ו התכנסו כמה מחשובי הרבנים בעיר בראשות הגאון רבי נתן קופשיץ לסיור בחורבות "תל ירמות". את הסיור יזמו הגאון רבי יוסף חיים כהן והרב יצחק ברוך רוזנבלום מתושבי העיר, בליווי אנשי אגודת "מטמוני ארץ" בראשות הרב אליהו סולובייצ'יק. אל הסיור נלוו אנשי רשות העתיקות, ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים ומר שחר פוני, אדריכל רשות העתיקות.

הגאון רבי יוסף חיים כהן אף הוציא לאור קונטרס מקיף הדן בשינוי מעמדה של העיר בית שמש, בו נטה להכריע כי על תושבי העיר לקרוא את המגילה ביום ט"ו, אולם ההכרעה דאז בסופו של דבר הייתה כי אין לשנות ולהוסיף עוד יום קריאת מגילה.

מאז זרמו הרבה מים בירדן, והעיר בית שמש המשיכה להתפתח בצעדי ענק, והשנה התעוררו מספר תלמיד חכמים ועוררו את כותב השורות להעלות שוב את הנידון. תמציתו של ספר מקיף שנכתב על סוגיה זו הוגשה בפני שניים מגדולי ההלכה בדורנו, הגאון רבי יוסף ליברמן, בעל שו"ת משנת יוסף והגאון רבי אביגדור נבנצאל, רבה של ירושלים בין החומות.

תשובותיהם של שני הגאונים שליט"א מסעירות את בית המדרש.

הגאון רבי יוסף ליברמן כתב: "דבריו מסתברים ולמעשה נראה שיקראו בי"ד בברכה כרוב העולם ובט"ו בלא ברכה לצאת ידי כל הספקות, כך לע"ד לכאורה".

ואילו הגאון רבי אביגדור נבנצאל כתב: "אני מסכים עם כת"ר לקרוא בבית שמש בט"ו".

השכונות החדשות בבית שמש בסמיכות לתל ירמות העיר העתיקה מזמן יהושע בן נון (צילום: ישראל שפירא)

כאמור, האתגר ההלכתי החדש מגיע כעת מרמה ד'. שכונה זו, שמתחילה להתאכלס וצמודה ל'תל ירמות', מה שמעלה את האפשרות לצמצום הספקות שהיו בעבר, ויש צורך בבחינה מחודשת של תלמידי החכמים כדי להכריע בנידון.

השבועות הקרובים יגלו לנו האם מתרקם לנו חידוש הלכתי ועדנה מחודשת להלכה ייחודית זו או לא.

בסדרת מאמרים זו נתרום את חלקנו ונבחן צדדי סוגיה זו. נעמוד על הלבטים שיש בה ונבחן את סיכוייה להתממש הלכה למעשה.

השאלות המרכזיות העומדות על הפרק הן שתיים:

א. האם בית שמש נמצאת בסמיכות לערים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון?
ב. האם 'תל ירמות' ו'תל בית שמש' החרבות מחייבות את בית שמש בדין 'מוקף'?

שאלות אלו צריכות להתברר ולעבור משוכות רבות על מנת להגיע לפתרונם הברור, ועל כך נעמוד במאמרים הבאים...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
''מרן'' מי הכתירו
אברהם בטיטו21.02.22
9
גם בביתר עילית סערו הרוחות בימים האחרונים עקב כך שלאחרונה הועלתה לדיון מחודש אצל רב העיר הגרח"א וייס שליט"א האפשרות לחייב פורים מספק גם בט"ו. כרגע נראה שההכרעה היא לקרוא רק בי"ד, אבל זה יכול להשתנות בעקבות התרחבות העיר והתרחבותה של ירושלים לכיוון דרום.
צוף21.02.22
8
גם מעלה אדומים שחוגגת בי"ד צריכה לחגוג בט"ו כי בינה לבין ירושלים עד העיר העתיקה יש רצף בנוי של שכונות פלסטניות- עזריה אבו דיס, ואין כל קשר לבנייה בE1 שמתעכבת. וגם בשכונת רמות הם צריכים לקרוא בט"ו כי הרחבת השכונה והרחבת הר חוצבים ורמת שלמה צמצמו את המרחקים בין השטחים הבנויים.
גם במעלה אדומים22.02.22

הצגת כל התגובות

7
בפועל עושים כל טצדקי שרק בירושלים קוראים בט"ו, ובשאר המקומות לא.. אע"פ שיש בירושלים שכונות מרוחקות שצריכות לקרוא בהם בי"ד, ובלוד פשוט שיש לקרוא בט"ו...
לוי22.02.22
6
זה הכל פוליטיקה חרדית זולה, כמובן שצריך לחגוג את טו
רפורמי21.02.22
5
לא היה מנהג קדום לקרוא בלוד בי"ד. לא היה ישוב יהודי בלוד מאות שנים, וכשהחלו להתיישב בה קראו בי"ד מתוך שלא היה שום מידע האם יש קשר ללוד המקראית. אבל המנהג הקדום האמיתי הוא (כפתור ופרח - 700 שנה) לקרוא רק בט"ו. בע"ה נשתדל והרבנים יחזירו עטרה ליושנה ויקראו בט"ו בברכה ובקריאת התורה. ולכל היותר בי"ד ללא
חיים21.02.22
זה גמרא מפורשת. לוד ואונו וגיא החרשים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון (מגילה, דף ד', עמוד א') הספק האם לוד של ימינו ממוקמת באותו מקום שהייתה לוד של הגמרא. ולי הקטן לא מובן מה הספק. אשמח אם התלמידי חכמים שנמצאים כאן יסבירו למה בכל המקומות אנחנו כן סומכים על מסורות שעברו מדור לדור אצל בני דודנו הי
תלמיד חכם קטן22.02.22
4
בתל ציון צריך לקרוא בט"ו יש רצף של בתים עד ירושלים. היישוב צמוד לכפר עקבא שיש ממנו רצף של בתים עד ירושלים
הרב ישועה22.02.22
3
מי אמר שהעיר הזאת היתה מוקפת חומה מימות יהושע בן נון אולי היא הוקפה אח"כ
א21.02.22
2
כמובן שזה טוב, צריך להיות עיוור לא להבין זאת.
גדול הדור21.02.22
1
יש לי רעיון, שהמחמירים יקראו יומיים ללא ברכה וישמעו ברכה ויצאו ידי חובה מאחרים.
משה בן אברהם21.02.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24