כיכר השבת

מגזין כיכר

פולמוס הברכות: משתטחים על קברי צדיקים? אולי לא זכיתם ללמוד תורה

דברי הגאון רבי הלל זקס שהתנגד למנהג הנפוץ בימינו לקבל ברכות מרבנים, עוררו סערה | כעת, ישראל שפירא, חוזר אל דעתו של מרן 'הרב מבריסק' בפולמוס 'ברכות מצדיקים' | מתי הוא ניאות לברך? ומה סבר בנו הגאון רבי מאיר הלוי סולובייצ'יק על המשתטחים בקברי הצדיקים? (מגזין כיכר)

36
ישראל שפירא | כיכר השבת | ג' בתמוז | 22.06.23
השתטחות על קברי צדיקים | אילוסטרציה
השתטחות על קברי צדיקים | אילוסטרציה (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"אתה לא מתבייש לכפור בכל היהדות", כתב לי טוקבקיסט נזעם לאחר פרסום הכתבה בה ציטטתי את דעתו של הגאון רבי הלל זקס מראשי ישיבת חברון גבעת מרדכי, ור"י 'כנסת הגדולה' במודיעין עילית.

>> למגזין המלא - הקליקו כאן

הטוקבקיסט ככל הנראה הזדעק על דברי רבי הלל זקס שהתנגד למנהג הנפוץ בימינו לקבל ברכות מרבנים במילים חריפות אותם ציטטתי בכתבה: "אנו רודפים אחד הברכות רדיפה יתרה. ירוצו ולא ייגעו לכל מי שרק מוכן לברך, ולא יטרחו לבדוק אחריו אפי' בדיקה אם ראוי הוא אם לאו, וסובבים והולכים כל היום כולו מבאבא קמא לבאבא מציעא, ולכל בעלי מכות ושבועות, ומי שמעמיד עצמו לחלק ברכות, כבר יעמדו עליו רבים מן הבקר ועד הערב". ("הרופא לשבורי לב", מתוך דרשת ליל שבת קודש תשע"ב).

הגאון רבי הלל זקס קבל על מנהגי ברכות מצדיקים / קברי צדיקים וסגולות: "לא מצאנו שרש וענף לנהירה אשר יש כיון לכל הדברים הללו והדומה להם... כיום מבקשים למעט הטרחה, והדרך היותר קלה היא לילך אצל הצדיק להתברך ויצא ידי חובתו. או שמשעין עצמו על משענת קופה רצוצה והם כבר יבטיחוהו על הקברים ועל הסגולות, ועל הצדיקים ועל החסידים ועל גרי הצדק. אבל בסופו של דבר מה ענינם לאדם הישר, לא ידענו".

מרן 'הרב מבריסק' ופולמוס 'ברכות מצדיקים'

אין המקום להגיב לדברי אותו טוקבקיסט חוצפן שמחפש להשתיק את דעות גדולי ישראל, ולמרות שיש צדק בטענה שהגאון רבי הלל זקס היה חריג בהנהגותיו והוא היה "דעת יחיד" בכל רמ"ח ושס"ה גידיו, מצינו שגם דעתו של רשכבה"ג מרן 'הרב מבריסק' הייתה דומה בדעה זו, בכל הנוגע ל"ברכות מצדיקים".

מי שחשף כבר לפני כמה שנים את דעתו של 'הרב מבריסק', הוא מקורבם ואיש אמונם של בניו, מחבר הספרים על "בית בריסק" - הרב הגאון ר' שמעון יוסף מלר בספריו 'דחזיתיה לרבי מאיר' ב' חלקים.

הספרים שנכתבו כיומן רשומות ושיחות של למעלה מעשרים שנים עם בנו של 'הרב מבריסק' – הגאון רבי מאיר הלוי סולובייצ'יק, היו והינם "פורצי דרך" בז'אנר הספרים המקובל בציבור החרדי, בהיותם לראשונה יומן משיחות אישיות שנאמרו ונכתבו ע"י רש"י מלר.

בין הדברים הנפלאים המובאים בספרים, מובא שהגר"מ סולובייצ'יק אמר לרש"י מלר שבדורות עברו לא ידעו כלל ממושגי "מבצעי תפילה" וכדו' כפי שהיום עושים נסיעות המוניות לקברים, וכן בקשות מכל העולם שיתפללו על חולים, אלא היו מתפללים בסתר, ולא עושים פומביות מתפילות.

הרב מבריסק (מאת לא ידוע - Reb Yitzchok Zev Soloveitchik (the Brisker Rav), נחלת הכלל)

בעניין דומה סיפר הגר"מ סולובייצ'יק שפעם שאל חתנו של 'הרב מבריסק' רבי יחיאל מיכל פיינשטיין אודות כמה קמיעות שהחזיקו תושבי העיר בריסק, האם דבר זה בסדר? וענה הרב מבריסק: "בצעירותי עוד היה לי כח להילחם בדברים האלה, אך עתה כבר אין בכוחי להילחם בזה".

עוד כתב רש"י מלר בספרו, שבעת שנסע עם הגר"מ סולובייצ'יק להלוויה של הרבנית רבקה סולובייצ'יק אשת חבר לרבי משה הלוי מציריך, ניגש יהודי לחלון הרכב וביקש ברכה מהגר"מ, היה ניכר שהגר"מ לא מרוצה מבקשה זו, ואעפ"כ ברכו כפי שביקש. לאחר מכן סיפר הגר"מ סולובייצ'יק לרש"י מלר בשם אביו מרן הרב מבריסק שהוא לעולם לא נענה לברך אנשים, ואף כשהיה בבני ברק לרגל נישואי בנו רבי רפאל, וניגשו אליו רבים מתושבי בני ברק כדי שיברכם, הוא לא חפץ לברכם, אלא שהוא הבין שהם הורגלו לקבל ברכות מה"חזון איש" (שנפטר כבר בשנת תשי"ד), ולכך נענה הרב מבריסק ובירכם.

גם לך יש עסק עם השטויות האלו?!

אנקדוטה מעניינת העיד הגר"מ סולובייצ'יק, שבאותה חתונה הצטרף לתור ה"בניברקים מבקשי הברכות" אחד מתלמידי 'הרב מבריסק' עם שני ילדיו לבקש ברכה עבורם, ומשזיהה אותו הרב מבריסק, הוא גער בו ואמר לו: "מה, גם לך יש עסק עם השטויות האלו?!", (בלשון האידיש: "וואס, איהר האט שוין אוייכעט צו טאן מיט די שטותים?!").

רש"י מלר עם הגר"מ סולובייצ'יק

הראיה מהשתטחות כלב בן יפונה שמערת המכפלה היא "מקום תפילה"?!

עדות נפלאה שמסדרת לנו את השינוי במנהג הציבור, הביא רש"י מלר בספרו הנפלא "נסיך ממלכת התורה" על ראש ישיבת חברון הגאון רבי שמחה זיסל ברוידא שאמר שהמקום היחיד שחז"ל העידו עליו שהוא מקום תפילה, הוא קבר רחל, ויש אנשים שמחפשים קברים רחוקים ונידחים...

ואמר על כך הגר"מ סולובייצ'יק שהנה מצינו כתוב בפרשת שלח: "וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם" (י"ג ו') ובביאור רש"י הביא מדברי חז"ל "מלמד שפירש כלב מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות", ולכאורה מבואר שגם חברון הוא מקום תפילה ששם התפלל כלב בן יפונה.

הלומד תורה אינו צריך לקברים!

על דברים אלו הגיב רש"י מלר להגר"מ סולובייצ'יק שאולי יש לחלק, שהרי ברור שתפילה על "קברי אבות" זה דבר גדול וחשוב, אך לא נאמר עליהם "מקום תפילה", אולם הגר"מ סולובייצ'יק סיכם את הדיון בדברים מבהילים: "כל הדברים האלו הם רק במי שאינו לומד, אך מי שזוכה ולומד תורה אינו צריך לקברים"... ובהמשך דבריו הביא את דברי רז"ל במסכת ברכות ח' ע"א.

תוכן שאסור לפספס
36 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
מרן רבנו עובדיה יוסף זצ"ל גם היתה דעתו שלא לילך לקברי צדיקים משום ביטול תורה וכפי שהעיד בשמו בנו הגאון רבי דוד יוסף שליט"א. אמנם מרן הרב זצ"ל היה מברך את הפונים אליו, אבל תמיד כשהיו מבקשים ממנו ברכה להצלחה בלימוד התורה היה אומר שהברכה לא תעזור משום שבסופו של דבר הכל תלוי בעמל ובעבודה.
משה23.06.23
כמדומני שיש סרטון מפורסם שהרב עובדיה מבקש שיקחו אותו לקבר יהושע בן נון.
גא25.06.23
נכון, אבל זה היה נדיר. הוא גם טען בסירטון שדוקא יהושע בן נון כי הוא תלמיד משה רבינו ממש. מה שאין כן שאר הצדיקים
משה25.06.23
זה רק כדוגמה הסותר את כל הזלזול השורשי והיסודי שלך לקברי צדיקים, וכבר כתבו הפוסקים שמי שהוא בעל תורה לא ירבה בקברי צדיקים בגלל ביטול תורה משא"כ שאר העם.
משה25.06.23
ודורש אל המתים... אסון מירון הוא אזהרה חמורה מאוד!!
משה25.06.23
כלב בן יפונה דרש למתים?! ואסון בר כוזיבא היא לא אזהרה חמורה מה שעתיד להיות כאן (רח"ל)?
יענקל25.06.23
אין למדין הלכה מן המדרש. כל שכן בדבר כל כך נדיר בספרות חזל כמו השתטחות על הקבר.
משה25.06.23
12
אז לפי המסקנה כלב בן יפונה "לא למד"? לא למד בבריסק, אכן. היה יהודי מזרחי נורמלי
אייכלער22.06.23
היה בין כך בנסיעה בדרך ולא בבית המדרש.
חנניה25.06.23
בכל ספרות חזל אין השתטחות על קברים מלבד כלב בן יפונה על קברי האבות. אתה מבין אם כן שזה לא עיקר גדול ביהדות בלשון המעטה. וגם מדובר בקברי האבות והאמהות דוקא שהם מרכבה לשכינה.
משה25.06.23
11
כצופה מהצד, נדמה לי שאותו טוקבקיסק לא התכוין דווקא לדברי הרב זקס, אלא בכלליות על הרבה כתבות שלך שנועדו להיות "מבוא לכפירה" או לזלזול בצדיקים שונים!
יעקב22.06.23
אני לא קוראת את הכתבות האלה כי אני חוששת מה זה יעשה לנשמה ולרוחניות. מספיק דעה אחת לא טובה וזו אש בשדה קוצים.
בעלת תשובה25.06.23
אם את חושבת שהשתטחות על קברי צדיקים זה עיקר ביהדות אז את טועה. ממילא, הכתבה לא רק שאינה מקלקלת אותך אלא מחזירה אותך בתשובה באמת.
משה25.06.23

הצגת כל התגובות

10
אחר הכבוד, אבל גדולים מרבנו אור החיים הקדוש הם לא, והוא היה בקברות צדיקים, והשתטח ועלה על ידיו ורגליו לקבר הרשבי במירון ועוד קברים. וכן נהג רבנו האר"י וכן רבנו יוסף חיים. ומי לנו גדול מהם.
מה יגיד אור החיים הקדוש22.06.23
האור החיים השתטח פעם אחת בחייו ועשית מזה כאילו זה היה החיים שלו.
אברהם25.06.23
9
לא קוראת את הכתבה. רק רוצה לומר שיוסף הצדיק השתטח על קברה של רחל אמנו. וכלב בן יפונה השתטח על קברי האבות בחברון.
בעלת תשובה24.06.23
כן, אבל זה לא היה עיקר בדת כמו בימינו. היום עשו את הטפל עיקר ואת העיקר טפל. העיקר הוא לימוד התורה. החזון איש הרב עובדיה וכו' לא השטתחו כלל!! ושאר גדולים זה היה להם טפל
בני ברק25.06.23
הרב עובדיה האמין בקדושת בזוהר, והיה חושש מלצרף אותכם במניין (כפי שבנו הרב יצחק מספר).
תל אביב25.06.23
הרב עובדיה סבר שטענת הדרדעים שאינם מאמינים בספר הזוהר היא מותרת ומקובלת ביהדות. כך העיד בשות מעיין אומר. לעומת זאת הגר"א פסק שאתה וכל החסידים נחשבים למינים ממש.
משה25.06.23
הקלטה מפורשת מבנו הרב יצחק שמספר שהוא חשש לצרף אותכם למניין, וזה רק הוא, אבל שאר גדו"י רבי חיים קניבסקי וכו פסקו שאתם לא מצטרפים למניין, ועד כמה שניסתם הדרעקים לכתוב בהמכלול 'הרב' על יחיא קאפח, זה לא צלח לכם, כי בכל היהדות החרדית מכל הסוגים הוא מוחרם.
תל אביב25.06.23
הבנים של הרב במחלוקת מה דעת הרב בנוגע לברכת הבמבה. אם הם לא ידעו מה סבר אביהם בנוגע לבמבה, יש מצב שהם לא יודעים מה דעתו בנוגע לזוהר. מתשובות הרב ניכר שהוא הסתייג מאוד מספר הזוהר.
בני ברק25.06.23
אכן חכמה להגיב בלי לקרוא... הוא הרי מתייחס לזה בפנים.
חנניה25.06.23
8
קראתי הכל … מה אגיד לכם , אתם מסכנים 0 הבנה ואמונה פשוטה בדברי רבותינו
רחמנא לבא בעי22.06.23
7
יעב"ץ ורש"ש ב"מ דף פה: על ציון קברי צדיקים
יש לעיין22.06.23
6
"מי שזוכה ולומד תורה אינו צריך לקברים" - אייי איאיאיייי.... לפי שיטתו יוצא, איייי, שכלב לא למד תויר ! אייייי עפ"ל.
בן תייירה23.06.23
למה עפ"ל? אולי עפר לפיך? למדת בכלל הסוגיה? גם הפוסקים שהתירו לצאת מא"י לחו"ל בשביל להשתטח על קבר צדיק, כתבו בתנאי שהוא לא בעל תורה שיבטל מלימודו, ומכלב בן יפונה לא קושיא, אכן פעם אחת במקרה מיוחד להינצל מעצת מרגלים הלך לקברי אבות, אבל לא שזה הנהגה שאמור להיות כל שני וחמישי,
AS25.06.23
5
כלב היה במשימת ריגול ולכן הרשה לעצמו ללכת לקברי אבות. אם הוא היה בשעת לימוד לא היה מתבטל מלימודו. דבר נוסף, יש הבדל בין קברי אבות שהם מרכבה לשכינה לבין שאר קברי צדיקים שאין שום מקור להשתטח עליהם
שי24.06.23
4
כתב הרמב"ם: "והצדיקים אין בונים להם נפש [מצבה] על קברותיהם שדבריהם הם זכרונם, ולא יפנה אדם לבקר הקברות
אריה25.06.23
3
מציע לכותב המאמר להקיף נושאים מה דעת כלל גדולי ישראל ולא לבחור רק דעה אחת או שניים ולהציג את זה כאילו רק זו ההשקפה הנכונה ואין דעות אחרות. למה לפגוע ברגשות של אנשים??? "חכמים היזהרו בדבריכם"..
איש מבית לוי25.06.23
יש גדול"י שעמי ארצות החליטו שהם גדול"י. כך שלא נכון להתחשב במה שכתבת. הגר"א החשיב את החסידים והאדמורים למיניהם כמינים גמורים!!
שי25.06.23
2
מה כתוב בברכות ח' ע"א?
שם25.06.23
כתוב שם הרבה דברים, אחד מהם שהמקדים ומחשיך לבית הכנסת בחו"ל, זוכה לברכת אריכות ימים, (על אף שהפסוק נאמר במקור על א"י, "למען ירבו ימיכם על האדמה"), וכפי שמסביר הכלי יקר שאדמת בתי כנסת בחו"ל זוהי אדמת א"י ממש ודומה כאילו עומד בא"י בכל יום.
משה25.06.23
"חידוש". הלכות לא נפסקות לפי "חידושים" אלא לפי מסורת. ולכן הרמבם העלה על הכתב את כל מסורת ישראל כפי שקיבל אותה מהגאונים. אין סוף ל"חידושים"...
בני ברק25.06.23
רס"ג מנה עיקרים אחרים מאשר הרמב"ם, ולשיטתו יש רק כ10 עיקרים. לפי הבה"ג (מגדולי הגאונים) לא כופים כלל בזה"ז איש ואישה שרוצים לעלות, ובכלל מסורת הגאונים היתה שאין כלל מצות ישוב א"י בזה"ז, ואגב לדעת השאלתות דרב אחא, מותר לצאת מא"י לכל המצוות, ולא רק מה שהרמבם כתב במלכים ה, ט.
תל אביב25.06.23
גם הרמבם מסכים לדברי רסג ובהג. השאלה היא האם זה נכלל בתוך יג עיקרים. אבל "חידוש" כמו שכתבת מאן דכר שמיה
בני ברק25.06.23
1
כדאי לדעת שגם ר' הלל היה מחלק ברכות בעיקר לתלמידים והתורמים בחול, והם יודעים לספר הרבה סיפורי מופתים מברכותיו שהתקיימו, ואפילו משפחתו וחתניו מאשרים זאת. אבל לתלמידיו הוא היה מקצין את דעותיו בשביל ללמד אותם לחשוב ולא מן מנמנע שבשבוע אחר כך הוא דיבר על מעלת ברכה מצדיקים
ר' הללניק29.06.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 07:15

להדוף ביקורת מבית

לקראת הכרעה | ש"ס מקימה 'ועדת רבנים' לנושא חוק הגיוס

ישי כהן | 15.05.24

המשטרה חוקרת

הפועל הפלסטיני צנח מגובה רב באתר הבנייה במאה שערים

מישאל לוי | 15.05.24
ש

בכל רגע נתון

נסו את זה בבית: כמה כסף צברנו בתכניות החיסכון הפנסיוניות?

כיכר בשיתוף מנורה | מקודם
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

טור דעה

הוועדה למינוי דיינים עדתיים // עו"ד יוסף ויצמן

יוסף ויצמן, עו"ד | 15.05.24

העברת החוק הקודם | התגובות

גנץ מגיב לתרגיל: "חוק הגיוס שעבר, היה בשביל גישור זמני"

קובי אטינגר | 15.05.24

"אתם תעופו לכל הרוחות" | צפו

צריך לעשות קריעה; כך הגיב גפני על חוק הגיוס הקודם שעבר

חנני ברייטקופף | 15.05.24

מחשק את גנץ וגלנט

פיתרון או התחמקות? רה"מ הודיע: "החלטתי לקדם את חוק הגיוס שעבר בכנסת הקודמת"

חנני ברייטקופף | 15.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

מסורת למעלה מיובל שנים 

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 15.05.24

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24