כיכר השבת

החלטה נוספת

"יום שחור": בג"צ אישר לעסקים לכנות עצמם "מושגחים" - בלי תעודה של הרבנות

לצד ביטול מתווה הגיוס, בית המשפט העליון הוציא פסיקה נוספת העוסקת בעתירות הקשורות לדת ומדינה: עסקים יוכלו להיקרא "מושגחים" - ללא תעודה של הרבנות הראשית (בארץ)

37
כיכר השבת | כ"א באלול | 12.09.17
ארכיון
ארכיון (צילום: Nati Shohat/Flash90)

לצד ביטול מתווה הגיוס, בית המשפט העליון הוציא הערב (שלישי) פסיקה נוספת העוסקת בעתירות הקשורות לדת ומדינה. הרכב מורחב של שבעה שופטים דחה את עתירת התנועה הרפורמית נגד מונופול הרבנות על הכשרות, אך עם זאת התיר לראשונה לבית עסק להציג את הקפדתו ההלכתית.

ברוב של חמישה שופטים נגד שניים נקבע כי אסור לבית אוכל שאינו מחזיק בתעודת הכשר להציג כל מצג כשרותי. אך מותר לבעל העסק להציג "מצג אמת" בדבר הסטנדרטים שעליהם הוא מקפיד, ואופן הפיקוח על שמירתם, הכולל גם הבהרה מפורשת כי אין בידו תעודת הכשר.

נשיאת העליון היוצאת השופטת מרים נאור קבעה כי יש לאפשר לבעלי עסקים להציג תעודה או מסמך המסבירים את ההקפדה שלהם על הכשרות, בתנאי שאינם קוראים לכך "תעודת כשרות", בפסיקתה כתבה: "יכול חנווני להעיד על מרכולתו, אין דבר בחוק המלמד שאסור לבית אוכל להציג מצג אמת בדבר המזון הנמכר בו, אכן, בית אוכל שלא ניתנה לו תעודת הכשר לא יכול להציג עצמו כ'כשר', אך אין בכך כדי למנוע ממנו להציג מצג אמת בכתב, המפרט את הסטנדרטים שעליהם הוא מקפיד ואת אופן הפיקוח על שמירתם. מצג זה יבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי אין בידי בית האוכל תעודת הכשר. משהוצג לצרכן מצג אמת, יבחר הוא כטוב בעיניו".

לעומתה, בדעת מיעוט, כתבו השופטים אליקים רובינשטיין ונעם סולברג, כי אסור לאפשר הצגת תעודות כשרות אלטרנטיביות: "ספק רב בעינַי אם הצגת מצג אמת בכתב בדבר אופן הפיקוח על שמירתם של הסטנדרטים עליהם מקפיד בית האוכל. מתיישבת עם התוצאה של דחיית העתירה. להבדיל מהצגת הסטנדרטים עצמם, הצגת אופן הפיקוח על שמירתם מחייבת מטבע הדברים התייחסות לגורם המפקח. בכך יש משום הכרה 'דה-פקטו' בסמכותם של גורמים נוספים, זולת הגורמים המוסמכים, לספק תעודות הכשר, אף זאת – בניגוד לרוח החוק ולתכליתו", כתבו.

בית המשפט קיבל את עמדת הרבנות הראשית ביחס למילה 'כשר', אך הפקיע מהרבנות את הבלעדיות על תעודות ההשגחה. יוזכר, כי לפני כשנתיים הגיש המרכז הרפורמי לדת ומדינה עתירה בשם שני בעלי מסעדות מירושלים, שטענו כי המזון המוגש בהן כשר, על אף שהם אינם מחזיקים בתעודות השגחה מטעם הרבנות המקומית – ולכן הם רשאים להציג עצמם ככאלה. הפניה באה לאחר שהוטלו עליהם קנסות כספיים מתוקף החוק הקובע כי בית עסק לא יציג עצמו ככשר אם אינו מפוקח על ידי הרבנות הראשית.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בעקבות פסיקת בג"ץ: "בית המשפט קבע היום כי בית העסק לא יוכל לכתוב את המילה כשר וכן כל מצג כשרותי אחר, אך יוכל לכתוב את הסטנדרטים ההלכתיים שעל פיהם הוא פועל. באמצעות פסיקה זו פוגע בית המשפט בצרכן אשר מעוניין לצרוך כשרות ואינו בקיא בכלל הסטנדרטים ההלכתיים. זהו יום שחור עבור כלל צרכני הכשרות במדינת ישראל".

עוד נאמר בתגובת הרבנות: "מחובתנו להתריע כי במתן האפשרות לבית העסק להציג את עצמו כשומר על כללי הכשרות מבלי פיקוח ראוי וגוף רגולטורי מוסמך, נפתח פתח להונאות כשרותיות קשות ומורכבות ששום גוף לא יאכוף, אין מי שיערוב לצרכן המזון ש "מצג האמת" מתנהל על פי ההלכה הסדורה והמסורת היהודית".

הרב הראשי לישראל הרב הגאון הרב דוד לאו מסר בתגובה לפסק הדין: "מתן אפשרות לבעל עסק להציג עצמו ככשר בשעה שלמעשה אינו קיבל את כשרות הרבנות הראשית, היא מכשול גדול, וכדברי השופט רובינשטיין בפסק הדין: "מדרון חלקלק אשר עלול להטעות את תכליתו של חוק הונאה בכשרות ובעיקר להטעות את הצרכנים".

עוד נאמר בשמו של הרב הראשי: "הרבנות הראשית תמשיך לעמוד על המשמר וכגוף האמון על נושאי הכשרות תמשיך לתת את השירות האיכותי והכשר ביותר עבור עם ישראל. בימים אלו מתקיימות ישיבות אינטנסיביות של צוות ההיגוי להסדרת מתווה הכשרות החדש שיתקן את הליקויים שהיו בעבר ויצעיד את עולם הכשרות לדרך המלך".

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
למי, לעסקני הכשרות?! שבחלקם הגדול בורים ועמי ארצות שאינם שומרי תורה ומצוות?! קלה כחמורה?!
אברם13.09.17
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראלי13.09.17
28
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולה רונן13.09.17

הצגת כל התגובות

27
רק מתפרנס ממנה
חרדי13.09.17
26
מה הבעיה עים החוק מי שרוצה לאכול בלי השגחה שיוכל אני לא רואה בעיה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מכלוף13.09.17
25
לא חייב תעודה של משרד הבריאות רק מותר לכתוב שהכל טרי ושהעסק עובד עם ספקים מורשים וכו'.. וכו' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משרד הבריאות13.09.17
24
כך היה תמיד לפני שקמו גופי הכשרות למיניהם האדם היה מעיד על עצמו טוב לך תאכל, לא טוב אל תאכל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני13.09.17
23
אם כך אז גם אני אמציא לעצמי תארים כגון: מהנדס בניין או רופא מומחה למחלות מיוחדות וכו' ושהציבור יחליט לבד האם אני דובר אמת.... בתי משפט של בדיחה... חחח... איזה ליצנים... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי12.09.17
צריך להכניס להם את זה בשיניים אני עו''ד - ותאמין לי! אני ראוי להיות מנהל בי'ס - תאמין לי! וכו וכו וכו וכו
איציק13.09.17
22
שהמדינה ה"ציונית" נוסדה כדי לעקוף את היהדות ולהוציא את עם ישראל לשמד, אפילו, באמצעות השמדה פיזית. מי שטרם הפנים, הוא, או אידיוט או רשע. דוד גרין, יש"ו, שניכס לעצמו את השם, בן-גוריון, דאג להוציא את חבריו לשמד, לפני עלייתם לארץ ישראל. הכל מתועד. הוא גם כפה על עולי ציון את ה"חינוך הממלכתי", כדי לחנך את
חנה אייזנמן19.09.17
21
הם כבר מסודרים כספית עד דור עשירי. ואילו המשגיחים יעברו קורס בהיי טק, ולא יזדקקו יותר לגמ"חים כדי לחתן כל שנה ילד.
דן סגל13.09.17
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקי13.09.17
ואלי אתה הוא מכשיל הרבים בהוצאת שם רע
היית שם?14.09.17
19
יעחט
..לר12.09.17
18
תכלס כול אחד יכול ליבחור את הכשרות הטובה לדעתו. הכי הגיוני. ויחסוך מלא כסף לעסקים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשר13.09.17
17
והצרכן יבחר אם לבוא אלי או לא חחח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם13.09.17
16
קשוט עצמך תחילה ואז קשוט אחרים. אם כך ממחר אני אציג עצמי כשופטת בלי תעודה כמובן ויסמכו רק על דברי אם אמיתיים מה אתם אומרים? אולי רופאה או משהו כזה בלי תעודה. מעניין איך על הכל צריך תעודות ופה שמדובר באוכל לא צריך תעודה ונשמרתם מאד לנפשותיכם. אז גם על תרופות לא צריך פיקוח. העיקר שיגיד הרופא שהתרופות
סיגלית13.09.17
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים12.09.17
14
מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!מעולה! הגיע הזמן להפריד דת ומדינה!
דני13.09.17
13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בזעת אפך תאכל לחם13.09.17
12
כמו שהיהודים בארצות הברית מחליטים בעצמם אם להכיר בכשרות מסוימת, מבלי שלממשל תהייה נגיעה בכך, כך גם זכותו של כל יהודי בארץ לבחור לאיזה מערך כשרות להאמין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריאל13.09.17
11
כל השגחה עדיפה על רבנות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אר13.09.17
רוח הנבואה שולטת כיום בחש"ו
רוח הקודש14.09.17
10
ועוד לחשוב שאיזה מתקרא "משגיח" באמת הופך את האוכל לכשר יותר.
משה12.09.17
9
זכותו של בעל עסק לכתוב מה שהוא רוצה חוץ מכשר? - מה הבעיה לעזאזל??? מי שאוכל עם תעודה כשרות רבנות לא יאכל שמה. ומי שאוכל בלי תעודה, ממש מזיז לו מה כתב בעל העסק. בקיצור לא יום שחור ולא נעליים!!!
שחורי13.09.17
8
זה יאפשר לתבוע בקלות עסקים עקב תליית תעודת מצג רמת שאיננה נכונה!
עורך דין13.09.17
7
אין צורך בכנסת ישראל-אין צורך בממשלה-אין צורך בבחירות- אין צורך בנבחרים - אין צורך במדינה - אין צורך ביהודים - אין צורך בדמוקרטיה - יש עשרות משפטנים ומעל כולם שלטון משפטני ה-בג"ץ - זו מדינת ישראל לאחר גלות של אלפי שנים
אביקול13.09.17
6
תפסיקו לכפות פה את המנהגים המיושנים שלכם על כל האוכלוסיה
סוף סוף13.09.17
5
כיום מסעדות כשרות למהדרין משלמות למערכת הכשרות של הבד"צ שהם בחרו,ונאלצות לשלם גם לרבנות המקומית ללא שהם נצרכות לשירות שלה. לכאורה משתמע מחוק זה,שמעתה יוכלו בעלי המסעדות לשלם רק לבד"צ,ובכך הרבה בעלי מסעדות עשויים לבחור ברמת כשרות טובה יותר,כי הם ישלמו רק לגוף כשרות אחד ולא לשניים. כך זה נראה לי אם אי
שליח-מצווה13.09.17
4
בשעה טובה צריך להתנער משלטון הרבנות המושחת בכול תחומי החיים
נ.ו13.09.17
מה יאכלו אם לא יהיה רבנות אה. שרוב עם ישראל יתגאלו בטריפות?
סגלוביץ14.09.17
3
יש כשרות בדץ ואף אחד ברבנות לא אמר מילה על כך יש כשרות שארית ישראל. ובית יוסף הרבנות לא אמרה כלום זה מצוין מושגח זה מצוין אין עם זה שום בעיה כך אדם שפותח מסעדה והוא איש דתי שיודע לא יצטרך משגיח לא ישלם כסף מיותר לרבנות .. כל הסיפור הזה האשמה על הרבנות .. היה ברור שיצחק יוסף ודויד לאו לא רק שישמרו א
james13.09.17
2
הרבנות הראשית בעצמה נתנה פתח לדבר הזה.ברגע שלא נתנו מעמד וכבוד למשגיחים ורצו לרמוס אותם בכל מיני רפורמות.זה מה שקבלתם רפורמים.אתם אשמים!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר12.09.17
1
בגץ זה רשום על שמו ורק על שמו של רפי יוחאי והמחלקה בראשתו שביהירות ובאכזריות רדף ורדף בעלי עסקים וכשרויות הוא היה המחוקק הוא היה המטיל קנסות והוא היה השופט הדיין הכל עודף ורוב כח גרם לו להתנהג בכוחניות ובאכזריות בשררה אותה קיבל את הפירות הבאושים של שיכרון הכח של הנל עם ישראל משלם היום
יהודה13.09.17
אולי גם יעניין אותך
בארץ

התחזית: הטמפרטורות רגילות לעונה, ייתכן טפטוף בצפון 

כיכר השבת | 06:48

חשש ממפגע סביבתי

ראשי רשויות מזהירים: "משרפה פלשתינית - סכנה קריטית"

דניאל הרץ | 01.05.24

"העסקה - הסכם כניעה"

המשפחות השכולות יוצאות למאבק; זו הדרישה שלהן

דניאל הרץ | 01.05.24

"אין מילים להוסיף"

לראשונה במלחמה: זה המעבר שנפתח להכנסת סיוע לעזה

חזקי שטרן | 01.05.24

שוחררו בתנאי אחד

שני קרובי משפחה של חטופים נחקרו במשטרת תל אביב

דוד הכהן | 01.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

"האזרחים זכאים לתשובות"

המבקר לנתניהו והרמטכ"ל: "שתפו פעולה עם חקירת ה-7.10"

בני סולומון | 01.05.24

הייצוג בחוק הגיוס החדש

היועצת נגד הממשלה: "ממשיכים להחליש את מעמד היועץ"

קובי אטינגר | 01.05.24

הקטל בכבישים

תאונת דרכים קטלנית סמוך לעכו: רכב התנגש בגדר, הנהג נהרג

קובי רוזן | 01.05.24

מזג האוויר

התחזית: טמפרטורות רגילות לעונה; גשם מקומי בצפון

כיכר השבת | 01.05.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

קרב מוחות

"עימות או עסקה" | דריכות בירושלים לקראת תשובת חמאס 

יוני גבאי | 30.04.24

תיעוד חריג

מזג אוויר קיצוני במזרח הארץ: נזק נגרם לרכוש | צפו בתיעוד

בני סולומון | 30.04.24

גיס חמישי

עובד ב'כללית' יפוטר לאלתר - ציטט בסטטוס פסוקים מהקוראן

יהודה גל | 30.04.24

הפיגוע בעיר העתיקה

"הפלתי את המחבל לקרקע ונפלתי איתו - ובמקביל יריתי בו"

קובי אטינגר | 30.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

במבצע לילי ענק

גנב עשרות זוגות אופניים בעיר החרדית; כך הוא נתפס | צפו

קובי רוזן | 30.04.24