ההקלטה שתטלטל את הציבור החרדי

בקללות ואיומים: כך הגר"י רוזן צעק על בחורים וסילק אותם

ראש ישיבת "אור ישראל", שסילק 80 מתלמידיו בעקבות פרשת החזקת הטלפונים הסלולריים - בניגוד לכללי הישיבה - איים עליהם כי סירובם להוראותיו ימיט עליהם קללה בהמשך חייהם • האזינו (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ההקלטה המסעירה (תמונת הגר"י רוזן: ארכיון, באדיבות המצלם)

בלעדי: ישיבת 'אור ישראל' לא ידעה ימים סוערים מאלו. 'כיכר השבת', העוקב אחר הנעשה בישיבה, שעשרות מתלמידיה סולקו ביממה האחרונה, חושף הקלטה דרמטית מ'ועד' פנימי שנמסר על ידי ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן, בו הוא השמיע ביטויים קשים וחריפים לתלמידים, שלא צייתו לדבריו.

כזכור, מוקדם יותר היום פורסם ב'כיכר השבת' כי כ-80 תלמידים הנמנים על בני 'שיעור ב'' בישיבה סולקו ממנה, לאחר שרבם הגר"י רוזן חשד שכמה מהם מחזיקים ברשותם טלפון סלולרי (כשר), בניגוד לכללי הישיבה. התלמידים מצידם התאגדו נגד ראש הישיבה, וסירבו להודות למי ישנו מכשיר טלפון.

גם דרישת הרב רוזן, מאלו שווידא כי מחזיקים בסלולרי, שימסרו לידיו את פירוט השיחות כדי לגלות את זהותם של חבריהם עמם שוחחו - נדחתה על ידם על הסף.

כאמור בכינוס שיזם ראש הישיבה לבני שיעור ב', הוא השמיע באוזניהם ביטויים חריפים - כמותם הם לא זוכרים מעולם. וכך הוא פתח את דבריו: "כולכם אחראים על מה שקרה. איבדתי את האמון בכולכם".

"אין לי אמון בכם, כולכם עוזבים את הישיבה. חוסר האמון הוא ברמה כזאת, שאני עושה משהו שמעולם לא עשיתי: אני הולך לבדוק אחד אחד", המשיך הגר"י רוזן, ובשלב זה החל להקריא את שמותיהם של התלמידים שסירבו לחשוף בפניו את הטלפון הנייד שלהם או את פירוט השיחות.

ראש הישיבה תקף את התלמידים הסרבנים וציטט מספר משלי: "'משיב רעה תחת טובה לא תמוש רעה מביתו'. נתתי לכם הזדמנות, לכל אחד, לבוא ולהודות... שניים הודו".

"כל אלו שהחזיקו פלאפונים בקיץ האחרון... איסור גזילה... כל מי שלקח פלאפון בקיץ, הוא באיסור 'קונם' (איסור ליהנות מנכסי ומממון הישיבה. א.ר.). אף אחד לא זז?", תהה הגר"י רוזן, ופנה לתלמיד אחר תלמיד בשמו: "היה לך פלאפון בישיבה או לא? היה. אז מה אתה יושב פה, אתה באיסור קונם. משוגע, קום וצא! אני צריך להמשיך הלאה עם השמות, או שתצאו לבד, אה? זה דבר מזיד".

ראש הישיבה, שנשמע נדהם מעקשנות תלמידיו, החריף את הטון: "תדעו לכם, הבנים שלכם ימותו! אתם משוגעים? אתם לא נורמלים? לכו. קומו מיד. הלאה, הלאה, הלאה".

"הרי בסופו של דבר, מי שיישאר פה, לא (רק) הבנים שלו ימותו; הוא בעצמו ימות". הגר"י רוזן אף הילך אימים על עשרות הבחורים, וצעק לעבר מי שלא קם ויצא מהחדר: "נדאג שהוא לא יוכל ללכת לשום מקום בארץ; אף ישיבה לא תקבל אותו. קומו, תצאו מפה מיד. אף אחד לא קם? לא אכפת לכם מאיסור קונם? אוקיי, יש פה לפחות עוד שבעה שיש להם פלאפון. קומו. מוכנים לקום, או לא? אתם באיסור קונם. אתם לא קמים - אין שיעור ג' בשנה הבאה. נגמר!".

היכל ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה (צילום: EBA)

כידוע, המשטר החינוכי בישיבת 'אור ישראל' הינו קפדני ביותר, ואינו מתאים לכל בחור צעיר, כולל - לעתים - גם למי שכבר התקבל לישיבה הנחשבת.

מן המפורסמות בעולם הישיבות, הוא הסיבוב שעורך הגר"י רוזן בפנימיות הבחורים; כך גם העמידה עם השעון לספירת הדקות בתפילת שחרית בישיבה, והלחץ שלא להיתפס - ולהיזרק ממנה.

בהקשר זה ניתן לציין גם את העובדה, כי כל יציאה קצרה של תלמיד משטח הישיבה, זקוקה לאישור מיוחד מהרב רוזן - שאמנם מספק אותו בדרך כלל, בסופו של דבר, אך הדבר מקשה על הבחורים, החשים כבולים ברמה יומיומית.

כל אלו שוחקים לא מעט מהבחורים, בהם גם הטובים ביותר, הלומדים בישיבה. לפיכך, מחזה שכיח מדי שנה, הינו עזיבתם של עוד ועוד תלמידים - לטובת ישיבות אחרות, בעלות משטר נוקשה פחות.

השנה, כך נראה, עשרות מהבחורים ימצאו את מקומם בישיבה אחרת ב'זמן' הבא, כשדבריו הקשים של ראש הישיבה נגדם, בשל פרשת הטלפונים הסלולריים, יהדהדו עוד ימים רבים בראשם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר