פולמוס הקנים של מנורת המקדש

האוצר הארכיאולוגי שנמצא סותר את שיטת אנשי חב"ד

למרות שבחב"ד טוענים כי צורת המנורה הייתה כקנים אלכסונים, ומסתמכים בזה על שרטוט של הרמב"ם, עד היום רוב מוחלט של הממצאים הארכיאולוגיים מוכיחים כי הקנים היו עגולים. גם הממצא שנחשף היום בעיר דוד מכיל תליון עם תבליט מנורה בעלת שבעה קנים עגולים • מסע בעקבות המנורה (סרוגים)

צבי שיימן, סרוגים | כיכר השבת |
(צילום: האוניברסיטה העברית / פלאש 90)

על השאלה כיצד הייתה נראית מנורת הזהב בבית המקדש, ניטש עד היום ויכוח מר. היום, שוב עולה השאלה בעקבות אוצר חפצי זהב וכסף ובו מדליון זהב עם דגם רקוע של מנורת שבעת הקנים, שופר וספר תורה, שהתגלה בחפירות הארכיאולוגיות של האוניברסיטה העברית בניהולה של ד"ר אילת מזר בעופל שלמרגלות הר הבית.

האוצר התגלה כשהוא טמון ברצפת גיר של מבנה מן התקופה הביזנטית, הנמצא כ-50 מטרים בלבד מדרום לכותל הדרומי של הר הבית. לדברי ד"ר מזר: "זוהי תגלית עוצרת נשימה שרק פעם בחיים זוכים לה. אחרי הכל לא בכל יום מגלים למרגלות הר הבית מנורת שבעה קנים מזהב".

מנורה עגולת קנים

צורת המנורה המופיעה בתכשיט, היא בעלת שבע קנים היוצאים מן הקנה המרכזי ועולים בצורה עגולה אל מקומם בשורה העליונה של הנרות.

צורה מנורה של קנים עגולים מופיעה למשל במטבע של עשר האגורות של ימינו שהוא העתק של מטבע מימי מלכות החשמונאים בשנים 37-70 לפני הספירה. גם בשער טיטוס מופיעה מנורה דומה אם כי בשינויים קלים.

עד היום נמצאו תבליטים ואיורים של מנורת עגולות קנים בכל הממצאים הארכיאולוגיים: בין היתר במערות קבורה בבית שערים מתקופת המשנה ובבתי כנסת עתיקים רבים כמו בית אלפא, יהודיה, יריחו, ציפורי, מעון ומעוז חיים ועוד רבים.

חב"ד מול שאר העולם

ממצא חריג אחד הוא בציור קיר בבית כנסת עתיק בעיר דורה אירופוס שבסוריה (240 לספירה), שם נתגלה מנורה שקניה אלכסוניים.

הרמב"ם בפירושו למשנה, צייר את המנורה כשקניה אלכסוניים ולא מעוגלים. יש הסוברים כי גם רש"י בפירושו לתורה סובר כי מדובר בקנים אלכסוניים, אך יש המסבירים את דבריו כך שהם תואמים גם קנים עגולים.

בעקבות הציור שמופיע במהדורת הרב יוסף קאפח זצ"ל לתרגום המשנה, קבע הרבי מליובאוויץ', האדמו"ר האחרון של חב"ד, כי כך צריכה להיות צורת המנורה. בעקבות קביעה זו, החנוכיות אותם מדליקם חסידי חב"ד בחג החנוכה הן בעלות קנים אלכסוניים.

את ציורו של הרמב"ם ניסו בעבר חוקרים ורבנים לתרץ בכך שמדובר בסרטוט סכמתי ולא בציור מדויק, אך מול אלה ניצב בנו של הרמב"ם, ר' אברהם, הכותב "ששה קנים… נמשכים בגופה של מנורה לצד ראשה ביושר, כמו שצייר אותה אבא מרי, לא בעיגול כמו שצייר אותה זולתו".

במכון המקדש, המשחזר את כלי המקדש, התלבטו בסוגיה, כשבתחילה נטו יותר לכיוון של הרמב"ם וחב"ד, אך לאחר מן חזרו בהם והמנורה אותה בנו ומוצגת בירידה לרחבת הכותל היא בעלת קנים עגולים.

בינתיים, החותם שנתגלה השבוע, מצטרף לעוד ממצאים ועדויות על מנורה עגולת קנים שלא כמו ששרטט הרמב"ם ושלא כמו שנוהגים בחסידות חב"ד.

הכתבה המלאה פורסמה ב'סרוגים'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר