'לבריאות' • צפו

פסיכיאטר מסביר: כך תתמודדו עם החרדה מנגיף ה'קורונה'

הפסיכיאטר ד"ר אלכס טייטלבאום, מתארח בתוכנית 'לבריאות' עם הרב בנימין פישר והרב אהרן מלאך, ומסביר על ההתמודדות עם המשבר סביב ה'קורונה', החרדה ויש גם תרגילים שיכולים לסייע (בריאות)

(ניהול אולפן: אריאל ליבא)

התכנית 'לבריאות' מבית 'כיכר השבת', בהגשתם של יו"ר 'מגן לחולה' הרב בנימין פישר והרב אהרן מלאך, מארחת את הפסיכיאטר ד"ר אלכס טייטלבאום, סגן מנהל המרכז הירושלמי לבריאות הנפש, כפר שאול - איתנים.

במהלך השיחה מסביר הפסיכיאטר כיצד מתמודדים עם המשבר סביב נגיף ה'קורונה', החרדה וההשלכות, ומעניק מספר תרגילים שיכולים לסייע לכל אחד מאיתנו.

עיקרי הראיון

בדרכי לכאן ראיתי אנשים עם עגלות, ילדים עם אופניים כאילו אנחנו ביום שבתון, וזה לא רק כאן אלא בשאר הערים בארץ. למה?

"אנשים מגיבים למשברים שונים בכמה אופנים. יש את האפשרות של החרדה, שאדם מגיב בצורה נורמטיבית למה שקורה והוא מתנהל בהתאם להנחיות, ויש את האופן של הכחשה, שבו אנשים שאינם מסוגלים להתנהל כמו שצריך נכנסים למצב שבו הם מכחישים את מה שקורה, ואומרים 'לי זה לא יקרה' וכו'".

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר? מתי פונים לכל אחד מהצדדים?

"אני רוצה לומר שאפשר לעשות כל מיני פעילויות על מנת להימנע מלהגיע למקומות הללו, למשל באמצעות תרגילי הרפיה, שמירה על שגרה, קריאה בספרים שונים, לימודי שפה, ועוד פעילויות רבות".

מה צריך להתרחש בתוך התא המשפחתי על מנת שההורים יהיו ערניים בכל מה שנוגע לבקשת עזרה וכו'?

"כאשר עוצמת תסמיני החרדה הולכת וגוברת, למשל כאשר מישהו מתחיל לפתח תסמינים של התקפי חרדה, כאבי ראש, קוצר נשימה וכדומה, זה הזמן לפנות לעזרה חיצונית".

האם יש תרופות מסוגים שונים שאפשר לרכוש אותם בבית מרקחת לנושא הזה?

"לפני התרופות אני רוצה להדגיש שוב שניתן להשתמש בתרגילים שהזכרתי במשך 5 דקות פעמיים ביום, ואם זה לא עוזר אפשר להשתמש בצמחי מרפא שונים במינונים נכונים.

"מומלץ גם לשתות כוס יין מידי יום, זה משהו שיכול בהחלט להרגיע".

האם יש טכניקות להמליץ עליהם עבור אנשים ששגרת היום שלהם הופרה לחלוטין?

"כשנכנסתי לכאן ראיתי את הצוות מתפלל מנחה במרחק בטוח בין אחד לשני, אני חושב שהקב"ה שומע את התפילות מכל מקום, ויש כאלו שהתפילה עבורם היא פתרון לחרדה, וזה מבורך".

לאנשים שמשתמשים בתרופות באופן קבוע, האם הוא צריך להגביר את המינון בימים אלו?

"כל טיפול תרופתי שאדם מקבל באופן קבוע, אסור שיפסק, לגבי הגברת המינון יש לפנות לרופא האישי ולבקש ממנו אישור להגברת המינון".

איך אפשר לעזור לאדם ששומע את המצב ובכל זאת מתכחש?

"הסברה שוב ושוב, גם בשיחה פרטנית ובדוגמאות אישיות, מה שיכול לגרום לאסימון ליפול לאותם אנשים, ולאנשים שזה לא קורה, אין מנוס אלא להשתמש באפשרויות כוחניות יותר".

  • מרגישים שרמות החרדה והדאגה - עולים? עבורכם ועבור הציבור הרחב הוקם האתר שמסייע בהתמודדות עם האספקטים הנפשיים של משבר הקורונה. האתר כולל הסברים המתייחסים לדאגה ולחרדה ומציע כלים טיפוליים מונגשים להתמודדות עם סימפטומים אלו
  • האתר בעברית
  • האתר בערבית

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר