החלשים מחוץ לתכנית הכלכלית

מופע ההסתה של בנט ואיווט: 'צמד מבוהל, איבדתם חמלה'

תיראו מופתעים: ראש הממשלה ושר האוצר הציגו תוכנית סיוע בעלות 4 מיליארד שקלים, תוך הסתה בחרדים והתעלמות מחלשים • דרעי: אפשר לשדר ב'המתחזים' • גפני: את הנזק כבר גרמתם (כלכלה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ח' באדר א' תשפ"ב | 09.02.22
ראש הממשלה ושר האוצר, הערב (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הציגו הערב (רביעי) תוכנית להפחתת יוקר המחיה בעלות של כ-4 מיליארד שקלים, שנועדה בעיקרה למעמד הביניים, זאת ברקע גל עליות המחירים והביקורת הגואה על אוזלת יד הממשלה.

התוכנית כוללת שורת צעדים לשנת 2022 שיגדילו את ההכנסה הפנויה ויעודדו תעסוקה בקרב מעמד הביניים, משפחות צעירות ועובדים בשכר נמוך. עוד כוללת התוכנית הפחתה רוחבית של מכסים שתוביל להוזלה רוחבית של מוצרי מזון וצריכה, חומרי גלם לתעשייה וחומרי גלם לבנייה שיסייעו בהפחתת מחירי הדיור והשיפוצים.

הדגש בדברי בנט וליברמן היה לסייע ל"משפחות העובדות": הורדת מס הכנסה למשפחות עובדות, הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך, הגדלת הסבסוד לצהרונים למשפחות במעמד הביניים באשכולות 4-5 וצעדים להפחתת מחירים במגוון מוצרים.

התוכנית, שהוצגה ארוכות ע"י השלושה, רחוקה משמעותית מהתוכניות שהציג ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, בשיא תקופת הקורונה, מבחינת הסיוע לכלל המשפחות – מה שהוביל את בכירי האופוזיציה למחות נגד פעולות הממשלה.

שר האוצר הקודם, ישראל כ"ץ, תקף את מחליפו: "ליברמן עומד ומשקר ללא בושה, מנסה לגנוב קרדיט על הישגי הממשלה הקודמת. אנחנו סייענו למי שנפגע והזנקנו את כלכלת ישראל, ליברמן לא סייע לאיש והזניק את העלאות המיסים ויוקר המחיה. פשוט בושה!".

יו"ר ש"ס אריה דרעי תקף: "את מסיבת העיתונאים של בנט וליברמן אפשר לשדר בתוכנית 'המתחזים'. הצמד המבוהל גיבב כמה צעדים מבולבלים שנועדו להיטיב רק עם 'המשפחות הטובות' - שם קוד להמשך האפליה והפגיעה המכוונת באוכלוסיות הפריפריה והמגזר החרדי, שימשיכו לכרוע תחת יוקר המחיה.

"זו לא התוכנית שתוריד את יוקר המחיה! זו אחיזת עיניים שנועדה להוריד את הלחץ הציבורי. בנט ולפיד, החלוקה האכזרית שלכם בין 'טובים' ו'רעים' מזעזעת. אף ילד במדינת ישראל אסור שיהיה רעב! איבדתם את החמלה, איבדתם את הבושה, איבדתם את הקשר עם העם בישראל. כולם ראו עד כמה הלחץ הציבורי מבהיל אותם. לא נרפה ולא נשתוק עד שנוריד באמת את יוקר המחיה ונביא רווחה כלכלית לכולם".

יו"ר יהדות התורה ויו"ר ועדת הכספים לשעבר, ח"כ משה גפני, אמר: "זה 'מעט מדי ומאוחר מדי'. במשך כמה חודשים בנט וליברמן עשו נזק בל יתואר, העלו מיסים, צווים, חוקים, תקנות, העבירו תקציב רע ופגעו במשפחות של מעמד הביניים, בעוסקים עצמאים ובעסקים קטנים ובינוניים. הם פגעו בכולם ועכשיו הם מנסים לתקן חלק ועוד רוצים לקבל על זה קרדיט ותשבוחות. אל תזיקו ואל תועילו. תבטלו את כל מה שעשיתם עד היום, את הנזק הגדול שגרמתם לציבור ולכלכלה בישראל, ואחרי זה תבואו עם ניסיונות לדבר על הטבות. לא מעוקצכם ולא מדובשכם. אל תעשו טוב ואל תעשו רע, תבטלו את הרע והטוב יבוא ממילא".

ח"כ נעמה לזימי, חברת הקואליציה של בנט וליברמן, תקפה: "התוכנית לא מספיקה. הצעדים שהוכרזו היום רחוקים מלהיות מספקים. הציבור הישראלי מתמודד עם גל העלאות מחירים לאחר שנים ארוכות של שחיקה בשכר וצמצום רשת הביטחון החברתית. מגיעה לציבור בשורה אמיתית ולא פירורים. מדיניות סוציאל דמוקרטית, שמשקיעה תקציבים ודואגת לאזרחים היא הפתרון הצודק ביותר, האפשרי והאחראי ביותר לחברה הישראלית".

ח"כ אורי מקלב: "שר האוצר פוגע שוב בחלשים ומעשיר את העשירים מתוך רדיפה וניכור, מונע מהם פיצוי על עליית המחירים ויוקר המחיה, מתעלם מהקשישים, משפחות עם ילדים בוגרים חולים ועוד. אני בטוח כי גל המחאה לא ישקוט על עוולות והתעמרות כי הם לא באמת רוצים להוריד מחירים. אך לפני חודשים הסתובב כולו זחוח על תקציב 'חברתי' ו'מיטיב' והיה בטוח כי כולם מוחאים לו כף וכעת מתחנן על נפשו ומכריז על שינוי עמדתו. כל צמרת השלטון הינם אנשים עשירים ועמידים מאוד שלא באמת מבינים את הרעב".

בכיר הליכוד, ח"כ יולי אדלשטיין: "עוד מסיבת עיתונאים, עוד כותרות ריקות ועוד מסכי עשן. זו ממשלת יחסי ציבור בלי ציבור".

ח"כ יעקב אשר מסר: "הבשורה היחידה של בנט וליברמן, הערב, לעם ישראל: 'לכם ימשיך להיות רע, אבל תתנחמו בכך שלחרדים ולשכבות החלשות יהיה עוד יותר רע'".

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד: "זוכרים איך הם לגלגו על המענק שחילקנו לכל האזרחים? אז היום הם נותנים מענק של אלפי שקלים בשנה גם לעשירון העליון, ורק 800 שקלים בשנה במקרה הטוב לחלשים ביותר, כשיש להם עבודה. אחרי שהקדישו חודשים ארוכים להעלאות מיסים ועליית מחירים, הם מגלגלים עיניים בהתחסדות עם תכנית קמצנית ומבישה".

ההסתדרות הלאומית תקפה: "זהו לעג לרש, מדובר בתוכנית להעלאת יוקר המחיה ולא להורדתה. התוכנית מעגנת את עליית מחירי הדלק, את ארנונת העסקים המופקעת אשר מכבידה באופן ישיר על יוקר המחיה והצרכנים, ולא פותרת את סוגיות הליבה של יוקר המחיה בישראל. התוכנית תפגע באזרחי ישראל, ולא פחות מכך בעובדים. המצב החדש מחייב העלאת שכר המינימום ל-7000 ש"ח ומיד. הממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה לאפשר לאנשים לחיות בכבוד, או לכרוע תחת הנטל".

תנועת "עומדים ביחד", הדורשת להעלות את שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה, מתחה גם היא ביקורת על בנט וליברמן: "מה שהציבור בישראל צריך זה לא מילים יפות ושליפות מהשרוול במסיבת עיתונאים, אלא להבטיח שמשפחות שחיות בעוני ושכבות הביניים יצליחו להתפרנס בכבוד. בשביל זה נחוץ להעלות את שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה, ואם מבחינת הממשלה העלאת שכר לא על הפרק - אז התוכנית שלה מנותקת ולא רלוונטית. יש 2 מיליון שכירים בישראל שמתקשים לגמור את החודש, שזקוקים לפתרון מערכתי ולא לפלסטר נקודתי. שר האוצר ליברמן מתכנן להביא בשבוע הבא לממשלה ולכנסת את 'עסקת החבילה', שכוללת שחיקה של שכר המינימום והפחתה שלו הלכה למעשה. הציבור בישראל מצפה לראות את הממשלה עושה בדיוק ההיפך".

נשיא התאחדות התעשיינים, הד"ר רון תומר, דווקא החמיא ליוזמי התוכנית, בשל ההטבות הפנויות בתחום אחריותו, אבל ביקש תוכנית רחבה יותר: "אני מודה לממשלה על ההיענות לקריאתנו למיתון ההתייקרות בחשמל והורדת המכס על חומרי גלם. עם זאת, חשוב לציין שבתקופה בה חומרי הגלם מתייקרים במאות אחוזים והעלויות הממשלתיות רק הולכות ועולות, כמו הארנונה שמטפסת, המים וחוקים שמטילים עוד מיסים, יש צורך בצעדים נוספים להורדת יוקר הייצור. נמשיך לשבת עם הממשלה כדי לייצר צעדים נוספים שיובילו לתוצאות לרווחת הציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר