כל הטיפים החשובים

תהיו צרכנים נבונים לקראת החגים: זה הפער במחיר בין רשתות המזון השונות

משרד הכלכלה והתעשייה יצא בבדיקה מיוחדת לקראת חגי תשרי ובדק את המחירים ברשתות המזון, נכון ליום ראשון האחרון, זו הרשת היקרה ביותר | וגם: כל הטיפים של הרשות להגנת הצרכן לקנייה נבונה (צרכנות בארץ)

בני סולומון | כיכר השבת |
קניות לחגים. איפה הכי זול? (נתי שוחט, פלאש 90)

משרד הכלכלה והתעשייה יוצא בבדיקה מיוחדת עד לחגי תשרי של סל הקניות הישראלי הפופלרי, על פי הבדיקה, הרשת היקרה ביותר נכון ליום ראשון האחרון, היא הרשת שמספקת גם מוצרים שאינם כשרים - טיב טעם בסיטי.

בבדיקה נבדקו 165 מוצרים, 38 רשתות בפריסה ארצית (כולל אתרי אינטרנט), ונמצאו פערים של עד מאות אחוזים בין מוצרים שונים, ופער של כ-31% בין הרשת היקרה לרשת הזולה שהם כ-815 שקלים.

כשבועיים לפני ראש השנה, המחיר הממוצע של סל המוצרים שנבדק בשנת 2023 התייקר ב-6.9% ביחס למחיר הסל הממוצע אשתקד, שמהווה התייקרות של 194 שקלים.

בהמשך לבדיקה החודשית, הכוללת 68 מוצרים שנבחרו על ידי הלמ"ס, נבחנים החודש 165 מוצרים הנמצאים ב-35 רשתות בפריסה ארצית ואתרי אינטרנט, במטרה לספק לצרכנים מידע אודות פערי המחירים והשוואה שתאפשר להם לדעת, לקראת החג, מה עלות הסל ברשת בה הם נוהגים לבצע את הקניות ואת הפער בעלות מול רשתות אחרות.

ב'סל תשרי' נדגמו, 165 מוצרים מקטגוריות שונות: בשר דגים ועופות, פירות וירקות, מוצרי ניקוי וטואלטיקה, ומוצרים ייחודיים לחגי תשרי (דוגמת רימון, כרישה וכדומה) ועוד.

המצגת של משרד הכלכלה

הטיפים של הרשות להגנת הצרכן לקנייה נבונה

קנו מוצרים תחליפיים:

נסו במהלך חצי שנה להחליף 2 מוצרים מהמותגים המוכרים שאתם נאמנים להם במוצרים תחליפיים של יצרנים קטנים ומותג פרטי, כך תוזילו את הסל שלכם, ואולי תאהבו את הרעיון ותתחילו להחליף מוצרים נוספים.

הצרכנים בישראל ככלל מאוד נאמנים למותגים מוכרים פופולאריים, וזאת למרות הימצאותם של תחליפים זולים הרבה יותר. גם כאשר קיימים מוצרים תחליפיים זולים יותר (ולעיתים כאלו שמיוצרים ע"י המותגים המוכרים ורק נארזים תחת מיתוג אחר), הצרכן הישראלי לא ממהר לרכוש אותם. אותה קשיחות בביקושים של הצרכנים הישראלים, מאפשרת לחברות המרכזיות לתמחר את מוצריהן ככל העולה על רוחן.

השתמשו במחיר ליחידת מידה:

זהו הכלי היעיל ביותר בהשוואת מוצרים דומים בעלי משקל/נפח שונה!

קמעונאי גדול (שטח מעל 100 מ"ר) נדרש להציג מחיר ליחידת מידה לגבי כל מוצר (בנוסף למחיר הכולל של המוצר). המחיר ליחידת המידה מוצג בד"כ על המדף לצד המחיר הכולל. המחיר ליחידת מידה יאפשר לכם להשוות  מחיר של מוצרים דומים בעלי משקל או נפח שונה.

 לדוגמה אם יש על המדף שני מוצרי קטשופ אבל במשקלים שונים, המחיר ליחידת מידה של 100 גר' מכל מוצר הוא בסיס השוואה פשוט כדי לדעת מי מהם יקר/משתלם יותר.

שימו לב, המחיר ליחידת מידה יוצג בקילו או  בליטר (לגבי מוצרי מזון ומוצרי קוסמטיקה, שמשקלם או נפחם קטן מ-1 ק"ג או ליטר,  יוצג המחיר ל- 100 גר' או ל- 100 מ"ל).

השוו מחירים טרם הקניה:

במרשתת קיימות אפליקציות להשוואת מחירים עשו בהם שימוש, זה יחסוך לכם כסף רב!

באמצעות האפליקציות תוכלו להשוות את סל המוצרים שברצונכם לקנות האפליקציות מאפשרות קבלת מידע מרשתות המזון והפארם הגדולות.

האפליקציות מאפשרות השוואה של סל מוצרים וכן של מוצר בודד. ההשוואה תאפשר לכם לדעת איפה בסביבתכם תוכלו לקנות את סל המוצרים שלכם במחיר הזול ביותר.

משקל אריזות:

בעת קניית מוצרים במשקל, על הקמעונאי לקזז את משקל האריזה לפני שהוא מתמחר את המוצר. שימו לב כי הקמעונאי אכן עושה זאת

אם האריזה לא מקוזזת אתם משלמים את מחיר המוצר גם על האריזה והמשמעות היא שמחיר המוצר יקר יותר (זה יכול לייקר את מחיר המוצר בעשרות אחוזים)

אם הקמעונאי גובה תשלום עבור האריזה - עליו להציג לצרכן את מחירה של האריזה בנפרד.

הקטנת מוצרים:

שימו לב אם המוצר אותו אתם רגילים לקנות הוקטן! ואם כן האם מחירו של המוצר ירד בהתאם (לרוב הקטנה במוצר לא מלווה בירידה במחיר והמשמעות היא ייקור המוצר! אולי זו העת גם לחפש מוצר תחליפי).

כאשר מוקטנת תכולת המוצר באריזה והאריזה לא משתנה מהותית באופן שהצרכן יכול להבחין בקלות כי מדובר במוצר אחר/שונה, על היצרן לתת גילוי נאות באשר להקטנת התכולה, על גבי האריזה.

אסור ליצרן להסתפק בגילוי הכמות החדשה על גבי האריזה. אלא, עליו לגלות על גבי האריזה כי תכולה הוקטנה ובכמה היא הוקטנה.

הגילוי על גבי המוצר חייב להיות ברור ומובלט על גבי תווית צמודה למוצר באופן שהצרכן יוכל לראותו בקלות. קיימת חשיבות כי ההבלטה תהיה מיוחדת והיא תופיע בחזית האריזה, זו שנהוג להציבה במדף לכיוון עיני הצרכן או על תווית שצמודה למוצר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר