חנוך לנער

למה אסור לדחות טיפול בבעיות רגשיות אצל בני נוער?

תקופת הנעורים רוויה מצוקות נפשיות. לכל בעיה רגשית אפשר למצוא פתרון, ובזמן קצר יחסית - בתנאי שמטפלים (טיפול רגשי, נוער).

אחד המפתחות העיקריים להצלחת טיפול רגשי בבני נוער הוא נקודת המוצא (צילום: שאטרסטוק)

הנעורים הם שלב קריטי בחיים. בגיל זה בני ובנות הנוער מעצבים את האישיות שלהם, מפתחים יכולות חיוניות ובונים את עצמם לקראת חיים עצמאיים מלאים. באופן טבעי זהו גיל רווי אתגרים, וגם לא מעט מצוקות של הנפש. חשוב לדעת שלכל בעיה רגשית אפשר למצוא פתרון, ובזמן קצר יחסית - בתנאי שלא מתעלמים ממנה אלא מתגייסים לעזרה.

הזדמנויות שלא יחזרו

על-פי תיאוריית השלבים של אריקסון, אשר מתארת את התפתחות האדם על ציר הזמן, בין גיל 12 לגיל 18 אנחנו מגבשים זהות. קודם כל מתחלפת הזהות הילדותית בזהות בוגרת יותר, ולאחר מכן מתפתחת האישיות הייחודית בשלל היבטים - פיזית, חברתית, גופנית ועוד. מי שלא מצליח או מצליחה לבנות זהות יציבה, סובלים מספק עצמי שעלול להיות הרסני. במקרים אחרים נוצרת זהות שלילית ולמרבה הצער ישנם בני נוער שעקב בעיות רגשיות לא פתורות פונים לדרך הפשע או לשימוש באלכוהול וסמים.

בגיל הנעורים ישנן הזדמנויות שלא יחזרו בעתיד לפתח זהות חיובית. בנוסף, כל עוד לא הושלם בהצלחה שלב זה, לא ניתן לעבור לשלבים הבאים שבהם האדם מפתח יכולת ליצור קשרים אינטימיים (ולכן בלי טיפול מבעיות רגשיות אצל בני נוער עלולה להיווצר בדידות קשה) וחיי יצירה פריון (הקמת משפחה, בניית קריירה וכו').

לפתור את הבעיות לפני שהן מחמירות

אחד המפתחות העיקריים להצלחת טיפול רגשי בבני נוער הוא נקודת המוצא. ככל שמתחילים מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי להשלמת השינוי הרצוי תוך זמן קצר. בהתאם אנשי מקצוע ממליצים על טיפול cbt לילדים ובוודאי שלבני נוער מיד עם זיהוי סימנים ראשונים למצוקה.

בין הסימנים שחשוב להתייחס אליהם: הסתגרות, שינויים תכופים במצבי הרוח (גם אם לכאורה זו תופעה שמאפיינת את כל בני/בנות הנוער), דימוי עצמי ירוד, תיאבון מועט או אכילה מופרזת, תוקפנות (ובוודאי שאלימות פיזית), ירידה בהישגים הלימודיים ואפתיות.

מניעת סבל מיותר

התעלמות מקושי רגשי לא תעלים את הקושי. כל עוד בן נוער או בת נוער נאלצים להתמודד בכוחות עצמם עם בעיות רגשיות, הנזק משולש: קודם כל, הם לא יכולים להקדיש את המשאבים שלהם להתפתחות. שנית, הם חווים סבל ניכר, ומיותר. שלישית, הם מרגישים שהופקרו מפני שגם בגיל הנעורים עדיין יש ציפייה לקבל עזרה מההורים.

כדאי לדעת ששיטת ה-cbt הוכחה כיעילה מאוד עבור בני נוער וגם ילדים. מהות שיטה זו היא טיפול גם בפן הקוגניטיבי של הבעיה הרגשית וגם בפן ההתנהגותי. כלומר, דרך שינוי התפישה לגבי העולם והמרת אמונות שליליות בחיוביות משתנה גם ההתנהגות.

טיפול רגשי למתבגרים בדרך זו מוביל לתוצאות הרצויות בזמן קצר מאוד. השינוי כולל גם ביטחון עצמי משופר, תחושת מסוגלות אמיתית וגיבוש זהות חיובית על בסיס ההתבוננות המחודשת של הנער בעצמו ובסביבתו.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר