הפתרון של נחמיה שטרסלר לבעיית העוני: לנטרל הילודה החרדית

הפרשן הכלכלי של "הארץ" מציג פתרון יצירתי לבעיית העוני בישראל: לצמצם משמעותית את הילודה במגזר החרדי. אנטישמיות?

אברהם הלוי | כיכר השבת |

כשזה מגיע לשנאת החרדים, מסתבר כי הפרשן הכלכלי של "הארץ", נחמיה שטרסלר, עלול להיות מאוד יצירתי. אולי יותר מדי יצירתי. במאמר נוטף ארס, שטרסלר מבשר כי מצא את הפתרון לבעיות העוני בישראל.

"מחקר של בנק ישראל גילה", הוא כותב, "שאם מנטרלים את החרדים והערבים מהחישוב הסטטיסטי, שיעור העוני בשאר חלקי האוכלוסיה יורד לרמה של 13%, שזו כבר תוצאה טובה בקנה מידה מערבי".

המאמר שמתפרסם ביום שישי בעיתון "הארץ", מתייחס לנתוני דו"ח העוני שפורסם לאחרונה. הוא משווה בין המגזר החרדי לערבי, להבדיל, ומציין כי בעוד שחלה התאוששות במגזר הערבי, המצב שונה לחלוטין במגזר החרדי:

"המצב שונה לחלוטין במגזר החרדי. שם אין כמעט ירידה במספר הילדים הממוצע למשפחה. הוא ממשיך לעמוד על 8 (לעומת 3-4 בשנות החמישים). וצריך להבין, שכאשר מדובר במשפחות כה גדולות, שמסתמכות במקרה הטוב על מפרנסת אחת, ובמקרים רבים על עבודה חלקית, אין מנוס מהצטרפות לסטטיסטיקת העוני. כי כדי להחזיק משפחה בת 8 ילדים מעל קו העוני צריך להרוויח יותר מעשרת אלפים שקלים בחודש - וברור שזה לא המצב בקרב המשפחות החרדיות.

"לכן לא מספיק לומר שיש אצלנו יותר מדי ילדים עניים, צריך לומר ביושר שהסיבה לכך היא שבמשפחות העניות יש יותר מדי ילדים. על פי הנתונים, 63% מהמשפחות שבהן שני בני הזוג אינם עובדים יחיו מתחת לקו העוני. כאשר הורה אחד עובד - 24% מהמשפחות יחיו מתחת מתחת לקו העוני; כאשר שני בני הזוג עובדים - רק 3.5% מהמשפחות יהיו עניות. כלומר, הכל טמון בעבודה ובגודל המשפחה".

ושטרסלר מסכם: "לכן הפתרון לבעיית העוני מצוי בעידוד התעסוקה, בעידוד ההשכלה, ובהקטנת המשפחות העניות. שם צריך לרכז את המאמצים והתקציבים, לא בהגדלת הקבצאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר