חשיפה

זו הסיבה להחלטה לדחות את כינוס הוועדה למינוי דיינים

החשש מ"מחטף" של ש"ס ב"שעות הדמדומים" של כהונת הראשון לציון • הפנייה למשרד המשפטים והפשרה • הסיבה לביטול כינוס הוועדה למינוי דיינים בסוף השבוע • בלעדי (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"י יוסף והגר"ד לאו (צילום: יעקב כהן)

בסוף השבוע הייתה אמורה להתקיים ישיבה נוספת של הוועדה לבחירת דיינים, אלא שלאחר סאגה שהתנהלה בשבועות האחרונים בין חברי הוועדה, כשברקע מחלוקת בין 'הבית היהודי' ליהדות התורה והיעדר הסכמות, ביקשה שרת המשפטים איילת שקד את דחיית הישיבה וגרמה ליו"ר הוועדה יובל שטייניץ להודיע על דחיית ישיבת הוועדה למינוי דיינים, וזה כשברקע גם בקשתו של הרב הראשי הגאון ריב דוד לאו לדחות את הכינוס.

גורם בלשכת הרב לאו ניסה להסביר את התנגדותו החריגה בטענה כי נודע לרב הראשי שמנכ"ל בתי הדין הרבניים היוצא הרב שמעון יעקבי פעל באינטנסיביות מול משרד המשפטים להשיג אישור לבחירת מספר שיא של 27 דיינים חדשים כבר בישיבה הקרובה, וזאת למרות שמספר התקנים הפנויים נמוך בהרבה.

במסגרת המהלך שניסה להוביל, התקיימה ישיבה במשרד המשפטים במהלכה ביקש יעקבי לבחור מספר שיא של 27 דיינים כשהוא מבקש שהם יבחרו על חשבון דיינים מכהנים שאמורים לפרוש במשך השנים הקרובות.

בקשתו של יעקבי לא התקבלה והושגה פשרה במהלכה אושרה בחירת דיינים על חשבון 9 חודשים הבאים, מה שהוביל לאפשרות לבחור 18 דיינים, במקום 27 אותם ביקש יעקבי.

המהלך שיזם יעקבי פורש בלשכת הרב הראשי הגר"ד לאו כניסיון לבצע מחטף ולבחור כמה שיותר דיינים ללא שיש צורך אמיתי בבתי הדין לדיינים נוספים, בוודאי שלא ל-27 דיינים שאמורים להיבחר ולא להיכנס עדיין לתפקידם עד שלא יפרשו הדיינים ולכן ביקשו גם בלשכתו את דחיית הישיבה.

בבתי הדין הסבירו, כי בניגוד למינוי שופטים שם מתכנסת הוועדה לעיתים תכופות וממנה מאות שופטים, הוועדה למינוי דיינים מתכנסת רק אחת לכמה שנים בעיקר בשל הקשיים של הגורמים הפוליטיים להגיע להסכמות מה שגורם למחסור חריף בדיינים ולפגיעה קשה במערכת בתי הדין.

"מצב בו משרדי האוצר והמשפטים מאפשרים למנות דיינים גם על חשבון דיינים שטרם פרשו לגימלאות בדומה לשופטים יגרום לכך שלא יווצר מחסור חריף בדיינים כבעבר".

בנוסף הסבירו בבתי הדין, כי אין כל חשש למחטף, שכן חלק משמעותי מהדיינים שייבחרו ייכנסו לתפקידם רק לאחר פרישת הדיינים לגמלאות בשנה הבאה ובזמן כהונת הגר"ד לאו.

הגר"ד לאו חשש שבש"ס מנסים "לחטוף" כמה שיותר מינויים ב"שעות הדמדומים" של כהונת הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף כנשיא ביה"ד הגדול ונותר בהתנגדותו, ברקע עמד גם מינוי מנהל בתי הדין בניגוד לעמדת הרב לאו שלא תרם אף הוא להפשרת ההתנגדות.

למרות זאת עמד יו"ר הוועדה שטייניץ על קידום ישיבת וועדה, החשש מבחירות והרצון למנות כמה דיינים מאנשי שלומו, גרם לו להתעקש על קיום הישיבה במועד שנקבע, בימים שקדמו לכינוס הוועדה התקיים מו"מ אינטנסיבי, בו נטלו חלק דרור כהן ראש הלשכה של שטייניץ סגן שר הבטחון אלי בן דהן, הרצל יחזקאל, אליעזר ראוכברגר מדגל התורה ויואב בן צור מש"ס.

יומיים לפני כינוס הוועדה עוד ניסו הצדדים להגיע להבנות, אבל לאחר שהמו"מ לא צלח הודיע שטייניץ על דחיית הישיבה.

ל"כיכר השבת" נודע כי בלשכת שטייניץ מנסים שוב לדחוף להסכמות ולהביא לכינוס ישיבה עוד לפני חג הפסח כפי שהתחייב השר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר