לא דיבר אמת?

בלתי נתפס: ההקלטות של מנדלבליט נחשפות

הערב נחשפו חלק השיחות של 'פרשת הר פז', בהן נשמע קולו של מי שמכהן היום כיועמ"ש, אביחי מנדלבליט, ההקלטות חושפות לכאורה את קלונו של מנדלבליט שהיה הפצ"ר (ארץ)

מנדלבליט ואשכנזי (צילום: מרים אלסטר, יונתן זינדל / פלאש 90)

בהקלטות חריגות שפורסמו הערב (ראשון), נשמע אביחי מנדלבליט, מי שמכהן היום כיועץ המשפטי לממשלה, ואז שימש כפצ"ר הראשי, מדבר עם עוזרו של גבי אשכנזי, ארז וינר. בשיחה מובן כי מנדלבליט ידע על הפרשה, למרות שהכחיש זאת בעבר.

בחשיפה של 'חדשות 13', ישנן שתי הקלטות שונות, אחת של מי שהיה באותו הזמן הרמטכ"ל גבי אשכנזי עם עוזרו ארז וינר, ושל וינר עם מי שכיהן כפרקליט הצבאי הראשי, אביחי מנדלבליט.

השיחה בין הרמטכ"ל אשכנזי לעוזרו ארז וינר, אחרי פרסום המסמך

וינר: "אני חושב שצריכה להיות איזושהי אמירה…אני לא יודע אם בתקשורת, אבל אפילו ברמת הצבא, אולי להכין איזה שהוא דף…לדעתי אתה צריך לקרוא לגלנט מחר, מתישהו נביא אותו אליך. תגיד: שמע אם אתה יודע על מישהו שעשה נגדך קונספירציה ומדליף, אז בוא תגיד לי".
אשכנזי: תראה החולשה שלנו זה שיש לנו את הנייר. זו הבעיה שלנו
וינר: טוב, אבל אתה לא הוצאת אותו
אשכנזי: אני לא הוצאתי את הנייר.
וינר: גם בני (גנץ) וגם זה שמעו עליו מכל מיני מקורות נוספים. אבי (בניהו, דו"צ) בעצמו הרי שמע
אשכנזי: לא, אבל גדי (איזנקוט) ויואב (הכוונה לבני גנץ, בלבול של אשכנזי, ב"ק) יודעים את זה מאיתנו
וינר: בעז אמר לי שיש את הנייר הזה לפחות בעוד שלושה ארבעה מקומות, שזה לא רק אצלנו חונה
אשכנזי: תראה, אם תהיה חקירה, אני לא מתכוון לשקר. אנחנו נצטרך להגיד איך הגיע המכתב"
וינר: "לא, אם תהיה חקירה נגיד שהגיע ל…
אשכנזי: נגיד גם ממי הגיע
וינר: כן, ושהתלבטנו ולא עשינו עם זה כלום, כי חשבנו שזה לא נכון".

היועץ המשפטי לממשלה באותו הזמן, יהודה ויינשטיין, ראה בפצ"ר מנדלבליט שומר סף ושיתף אותו בהחלטותיו בקשר לחקירה.

בשיחות סגורות אמר ויינשטיין שהיה משוכנע שמנדלבליט תפס מרחק מהמעורבים הפוטנציאלים בפרשה. לפי מה שנראה כעת מנדלבליט, העביר דיווח שוטף לאשכנזי ווינר.

וינר: ויינשטיין דיבר עם הפצ"ר והוא עושה עכשיו איזו התייעצות אצלו. הכיוון שלו זו חקירת משטרה והוא רוצה משהו קצר ותכליתי…הפצ"ר אמר לו שאנחנו נשתף פעולה עם מה שצריך. תהיה חקירה של המשטרה. זהו. הוא יעדכן.

אשכנזי: טוב, אנחנו נאמר את האמת, בסדר גמור, אהה נאמר את האמת וזהו…תהיה חקירה ואנחנו נגיד את מה שצריך להגיד, אז תחשוב מה צריך להגיד".

השיחות של מנדלבליט עם וינר

מה שעדיין, לא היה ידוע עד היום, זו שאלת המפתח - מתי מנדלבליט היה מודע למסמך המזויף, במשטרה סברו שהוא ידע כבר בצהריי היום, ומנדלבליט טוען שידע שהמסמך היה אצל אשכנזי רק בערב ולכן בשיחה עם נזרי (העוזר של היועמ"ש, אז) לא היה מודע לכך,

מיד אחרי אותה שיחה עם נזרי, מנדלבליט מתקשר לוינר, וזו הייתה השיחה ביניהם:

מנדלבליט: טוב דיברתי עם רז

וינר: נו

מנדלבליט: אמרתי לו ש…לא דיברתי ככה לעומק אבל אני חושב שהכי טוב, שהכי פשוט, יעשו את זה בדרך המלך, שיילכו לעיתונאים, לא נראה לי להתחיל לחפור עכשיו איפה זה, וגם אני בסוף אהיה עד בסיפור הזה, אה אמרתי לו, לא רוצה, תלכו בדרך המלך, תלכו לעיתונאי קבלו ממנו את המסמך, אין אה…אין לו חיסיון על המסמך עצמו, יש לו חסיון על המקורות.

אם כדברי היועץ ויינשטיין במהלך השיחה הזאת מנדלבליט כבר ידע שהמסמך אצל אשכנזי, הרי שמדובר בשיחה בלתי נתפסת.

מנדלבליט: אני עובר עכשיו על הידיעות של הבוקר, וראיתי שבידיעות של הבוקר רמז למה שהוא דיבר שם. רמז למה שהוא דיבר אתי, רז, שהם חוששים שהם יצטרכו ללכת להוציא צו מבית משפט וזה יקח להם הרבה זמן.

בין מנדלבליט לויינשטיין והמשטרה קיימת מחלוקת יסודית וקריטת בשאלה מה נאמר בטקסט הבא. איכשהו דווקא מילת המפתח נשמעת לא טוב בהקלטה. לגרסת המשטרה זה היה תוכן השיחה:

מנדלבליט: "אבל עזוב אני לא רוצה, לא אמרתי לו שום דבר שהוא בלשכה שם…אז בסדר ירד מזה, יגיד להם, שיילכו ישיגו את זה לבד, לאן שיגיעו יגיעו".

המשטרה סברה ש"הוא בלשכה שם" זה המסמך שכביכול העלים מנזרי. מנדלבליט שלח את ההקלטה למתמלל מקצועי, והוא תרגם את המלים הללו באופן לגמרי אחר:

מנדלבליט: אבל עזוב אני לא רוצה, לא אמרתי לו שום דבר שהוא איש קשה…אז בסדר ירד מזה, יגיד להם, שיילכו ישיגו את זה לבד, לאן שיגיעו יגיעו.

בשיחות סגורות אומר מנדלבליט שהאיש הקשה הוא גלנט. זו כמובן גרסה הרבה יותר טובה למנדלבליט, שכן לפי גרסה זו הוא באותה עת חשד בכלל שגלנט הוא זה שמחזיק את המסמך, ולא אשכנזי. מה שהטריד באמת את מנדלבליט באותה עת הוא גבי אשכנזי.

מנדלבליט: אני יותר דואג מגבי עכשיו. בסדר זה מה שרציתי להגיד לך. תגיד להם שירדו מזה, שיילכו בדרך המלך
וינר: מאה אחוז.

גרסתו של מנדלבליט, אם כן, היא שנודע לו על המסמך אך ורק בערב של ה-9 באוגוסט ולא בצהרי היום; כלומר אחרי השיחה עם נזרי. נכון, הוא אומר התמהמתי לילה, אבל לא הטעתי במכוון את נזרי. לדבריו, למחרת בבוקר – בעשרה באוגוסט – כבר הורה לרמטכ"ל להודיע לווינשטיין שהמסמך בידו.

ויינשטיין טען אחר כך כי מנדלבליט הודה בחקירתו כי היה מודע לכך שהמסמך בידי אשכנזי בעת השיחה עם נזרי. מנדלבליט טוען היום כי החוקרים הטעו אותו במכוון, וכי גרסתו הראשונית הייתה שהשיחה התנהלה בערב.

השיחה בין אשכנזי ליועץ המשפטי, ויינשטיין

למחרת אותו ערב גורלי, לכאורה בהוראת מנדלבליט, אשכנזי מתקשר לויינשטיין:

אשכנזי: שלום, בוקר טוב, גבי

ויינשטיין: היי גבי מה שלומך

אשכנזי: בסדר עסוקים מעל הראש

ויינשטיין: וכי חשבת אחרת, מצאת לך ג'וב

אשכנזי: מצאתי לי ג'וב. זה היה יכול להיות ג'וב טוב, אם לא היו חיילים ועניינים. תשמע יש לי משהו שאני רוצה לומר לך. ראיתי אתמול שהתחלתם את החקירה, היום אני רואה בבוקר, פתחתי עיתונים שאתם מחפשים את המסמך…אז אני רוצה לשתף פעולה עם זה. לי יש את המסמך הזה כבר איזה חודשיים או שלושה, אולי יותר.

ויינשטיין: אה, זה טוב, אוקיי. אני אבקש מהמשטרה לקחת את זה ממך.

אשכנזי: עכשיו, תשמע יש לי שתי בקשות.

ויינשטיין: אנא

אשכנזי: קודם כל אני אשתף פעולה ואני חושב שחשוב שיידעו את הפרטים. דבר שני, אני מתכונן עכשיו לטירקל (עדותו בפני ועדת טירקל שחקרה את מאורעות המרמרה), אני מחר מופיע…אז את המסמך הם יכולים לבוא ולקחת, אין לי שום בעיה. עכשיו, רק שאני רוצה, בוודאי בטח ירצו לשמוע ממני דברים.

ויינשטיין: הם ירצו לשמוע ממך דברים. הם לא ישמעו ממך מלה לפני שאתה מסיים את פרשת טירקל.

אשכנזי: והדבר השני, בגלל שאני, אתה יודע, אני לא רוצה רוצה שזה יפגע בחקירה ושזה ייצא ברגע לתקשורת.

ויינשטיין: למה הכוונה, את זה לא הבנתי.

אשכנזי: אני לא רוצה שזה ייצא לתקשורת, עכשיו, היום או מחר.

ויינשטיין: כל עוד שאתה מעיד.

אשכנזי: עד שהם לא מדברים אתי, אני לא רוצה שייצא שום דבר לתקשורת.

ויינשטיין: אוקי, מאה אחוז.

אשכנזי: מה זה? אי אפשר לסגור את זה אתם?

ויינשטיין: אני יכול לסגור את זה?

אשכנזי: אז תסגור את זה אתם חד וחלק וש..

וינשטיין: אתה תתן להם רק את המסמך, אתה לא תדבר אתם עכשיו דבר וחצי דבר, אתה תדבר אתם…

אשכנזי: לא אני אין לי בעיה לדבר אתם, אני רק רוצה לגמור את העניין הזה עם אה..

ויינשטיין: אני אומר אתה אל תדבר אתם עכשיו לפני טירקל, אתה מעיד בפני טירקל מחר?

אשכנזי: כן

ויינשטיין: אז מחר עם סיום העדות, אם ירצו להחליף אתך מילה, יחליפו אתך מלה ולפני שיחליפו אתך מלה לא יתנו לזה פרסום.

אשכנזי: שום דבר. אני רוצה שישמעו את הדברים.

ויינשטיין: בסדר גמור.

אשכנזי: בסדר? אז אתה?

ויינשטיין: אני מטפל בזה.

אמנם, השיחות הללו הן חשובות מאוד, אך החלק הארי של השיחות עדיין אסורות לפרסום בהוראה של בית המשפט העליון, שהטיל על כך צו איסור פרסום.

בהודעה מטעמו של מנדלבליט נמסר כי "במענה לפניות כתבים בעקבות פרסום הערב, וכדי להעמיד דברים על דיוקם ולמנוע פרסומים שגויים, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ביקש להעביר לידיכם את המסמך המצ"ב, על מנת שיהיה מונח בפניכם.

"המסמך הוגש מטעמו של ד"ר מנדלבליט בשעתו לוועדת האיתור לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, בראשות נשיא ביהמ"ש העליון בדימוס, כב' השופט אשר גרוניס, ומאוחר יותר הוגש על ידו גם לבג"ץ במסגרת תשובתו לעתירות שהוגשו נגד מינויו לתפקיד היועמ"ש לממשלה.

"המסמך כולל את תמצית טענותיו של ד"ר מנדלבליט לגבי השתלשלות העניינים שהובילה לחשד נגדו, עניין אשר בסופו של דבר כידוע הסתיים בקביעה של ועדת האיתור ומאוחר יותר גם של הרכב שופטי בג"ץ פה אחד כי לא נפל רבב בהתנהלותו, והחשדות הופרכו לחלוטין.

"בהמשך להפרכת החשד בפסיקת בג"ץ כאמור, נמצא כי עילת הסגירה של התיק היא חוסר אשמה.

"עוד נציין, כי מסמך זה לא פורסם עד כה בידי ד"ר מנדלבליט והוא כולל פרטים מהותיים אשר הושמטו מהכתבה ששודרה הערב בטלוויזיה, לרבות עדות מפתח של האלוף דאז גדי אייזנקוט (בפני מבקר המדינה) שאיששה את דבריו של ד"ר מנדלבליט; האופן בו נתפסה החקירה בפרשת הרפז בתחילת הדרך, לרבות ע״י בכירי המשטרה שהציגו בפני הרמטכ"ל דאז את התפתחות החקירה בראשיתה; והעמדת הדברים על דיוקם בכל הנוגע לתוכן ההקלטות מלשכת הרמטכ"ל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר