מצוקה זועקת לשמים

אלפים תקועים בחו"ל; "זה מחדל" • תחקיר

זהו סיפורם של אלפי ישראלים שהופקרו בחו"ל, כאשר המדינה לא נותנת להם כל מענה, על אף המצוקות הנוגעות ללב. מנכ"ל ישראייר ל'כיכר השבת': "המצב בלתי אפשרי" (בארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אורי סירקיס לצד שדה התעופה השומם (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

לאור העלייה בתחלואה והתחלואה הקשה שעומדת במקום, שרי הממשלה קיבלו החלטה לסגור את השמיים לטיסות נכנסות ויוצאות. תחקיר 'כיכר השבת' חושף את המחדלים שנוצרו בעקבות כך.

נתחיל מהסוף: על פי דיווחים שהגיעו לידי 'כיכר השבת', ישנם מאות ואף עשרות ישראליים, שתקועים ברחבי העולם מבלי יכולת לחזור לישראל - וזאת מבלי שידעו מראש על סגירת השמיים.

המצב נכון לעכשיו הוא שהאתר של וועדת החריגים, שהוקם במטרה לאשר טיסות לישראל ומספר אישורי החריגים, גדול מההיצע של טיסה אחת ביום - כפי שמרדי הממשלה אישרו.

חשוב להדגיש, כי רוב הישראליים עמם שוחחנו לצורך הכתבה, לא ידעו מראש על סגירת השמיים, או לחילופין, היו מוכרחים לנסוע בדחיפות ומצאו את עצמם תקועים בניכר.

הסיפור הראשון הוא סיפורו האבסורדי של גי"ג, אותו הוא מגולל בשיחה עם 'כיכר השבת': "המעמד שלי הוא של תייר, אני נשוי לתושבת קבע ואבא ל-9 ילדים; חלקם ישראלים וחלקם תושבי קבע. ב-20 לינואר, הגשתי בקשה דרך לשכת האוכלוסין כניסה לארץ לפני שיצאתי מארץ לצורך עסקי חיוני".

"באותו היום, קיבלתי אשור מ'רשות האוכלוסין וההגירה', אישור שתקף לשבועיים (עד 03.02.2021), יומיים לאחר מכן, במוצאי שבת עליתי על טיסה לחו"ל. מספר ימים לאחר מכן, הוכרז על סגירת השמיים, שבוע לאחר הטיסה שלי וכאשר באתי לשוב לישראל".

ג' מספר: "כך או כך, יום לפני שפקע האישור שלי (שקיבלתי לפני סגירת השמיים), נסעתי מציריך לפרנקפורט, כדי לחזור לארץ, בלי לדעת אם יעלו אותי לטיסה או לא. הגעתי לפרנקפורט והעלו אותי לטיסה".

"כאשר הגעתי לארץ, שלחו אותי בחזרה לפרנקפורט, האישור שהיה לי - היה לא מספיק, בלי אישור של וועדת חריגים. את הישראלים הכניסו כמובן בלי אישור חריגים"

"ביום חמישי שבוע שעבר, הגיע האישור על מספר ת.ז. שיש לי עוד מהזמן שהייתי פעם תושב קבע. ושמחתי. הגעתי ביום ראשון השבוע לפרנקפורט כדי לעלות על הטיסה, אך ב'גייט', אני מקבל הודעה מהנציג של חברת התעופה כי אני לא יכול לעלות על הטיסה משלל סיבות, אין לי מושג מה קרה עד עכשיו, אך ביטלו לי את הטיסה מבלי להודיע וזאת על אף שכזכור כבר נחתתי בישראל והחזירו אותי".

"להזכירכם", אומר ג': "שוויץ בערך אותו גודל של ישראל – בלי חיסון, עם גבולות פתוחים – ואולי אפילו ראשי המדינה פחות חכמים מהארץ, כי הם מצליחים להוריד את התחלואה בצורה מעוררת כבוד.

המקרה החשוב ביותר, הוא של אישה בשבוע מתקדם להריונה, שנאלצה לעזוב את הארץ למספר ימים, אך כאשר באה לחזור הבינה שהשמיים נסגרו ובאם לא יינתן לה אישור מיידי לעלות על טיסה, היא תמצא את עצמה בשבוע בו כבר אסור לעלות על טיסה וכך תצטרך לבלות יותר מחודשיים עד הלידה וכן תצטרך ללדת בניכר, בארץ שהיא לא מכירה.

מקרה נוסף, הוא של זוג הורים, שנסעו לבלות כמה ימים בחו"ל והשאירו את ארבעת ילדיהם אצל ההורים. כעת, הם כבר קרוב לעשרה ימים תקועים בחו"ל, כאשר לילדים אין איפה להיות והם נקראים מגעגועים להורים.

עוד מקרה שהגיע לידי 'כיכר השבת', הוא של איש הסובל מכמה מחלות רקע והוא צריך ליטול תרופות חיוניות עבורו, אך כאשר הוא יצא מהארץ הוא לא ידע שתהיה בעיה לחזור, לכן, הוא לקח איתו תרופות רק לשבוע וכעת, הוא בלי תרופות במשך זמן ארוך.

מקרה אחר מדבר על חתן שתאריך חתונתו נקבע לשבוע זה, אך לא נותנים לצאת מישראל בשביל חתונה.

מלבד זאת, יש מקרים רבים של אנשים מחו"ל שרוצים להגיע לישראל ולהשתתף בלוויה של אבא או אמא שלהם, או להפך - אנשים מישראל שרוצים לנסוע להלווית יקיריהם בחו"ל - אך לא ניתן להם אישור.

חברת ישראייר, היא החברה היחידה שטסה כיום מישראל ואליה, והיא מבצעת טיסה אחת ביום מפרנקפורט שבגרמניה. מנכ"ל החברה אורי סורקיס אומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "לא ייתכן שהמצב ימשיך כך, חייבים להוסיף עוד טיסות".

ריאיון של אורי סורקיס ל'כיכר השבת' - לפני כשנה

"הבעיה העיקרית היא שעד להודעה חדשה מותר להיכנס לישראל עד 500 איש כל יום, ולמה? כי אין מספיק מקום במלוניות הבידוד. האם זה דבר נורמלי? שבמדינת הייטק מפוארת כמו שלנו, לא יידעו להתמודד עם יותר מ-500 איש ובכך ייגרמו לכאלו תקלות?".

סירקיס, מכיר את כל הסיפורים שהובאו קודם ואומר: "אני מוצף כל היום בטלפונים - אנחנו עובדים מסביב לשעון, אך עדיין, אין לנו פתרונות לתת, המדינה לא מאשרת לי להוציא טיסות נוספות. הקרו אור היחידה שיש פה, היא שבשבוע הבא, יתירו גם לטיסות מדובאי ומניו יורק לנחות בישראל, אך המגבלה של ה-500 איש עדיין תישאר".

"אני קורא לכל האחראים בנושא להגדיל ראש ולתת לאנשים לחזור לישראל. בנוסף, אני לא מבין את ההיגיון לא לתת לאנשים לצאת מישראל - מה הבעיה? הרי אם הם חולים, שידביקו במדינה אחרת ואם לא, אז מה הבעיה?".

"הרי זה לא סתם אנשים שרוצים לצאת, יש פה מאות בחורי ישיבות ובנות סמינר שרוצים לחזור לבית שלהם, יש סטודנטים הלומדים בחו"ל ולא יכולים לחזור, למה לא לתת להם לצאת?".

תגובת משרדי הממשלה השונים לכתבה:

מטעם שר הפנים אריה דרעי נמסר: "ממשלת ישראל קבעה את הרכב ועדת החריגים, בראשה עומד מנכ״ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי. שר הפנים אינו עומד בראש הוועדה ואינו מנהל אותה ולכן כדאי לפנות לגורם שהוסמך לכך. מדובר בהחלטות שהתקבלו בשל המצב שבו אנו נמצאים ולא בזמנים רגילים שהטיפול בגבולות בתחום אחריותנו".

במשרד לשיתוף פעולה אזורי, הבהירו ל'כיכר השבת', "אנחנו מאשרים על פי הקריטריונים שנקבעו לנו, אין מה לפנות אלינו".

מטעם משרד התחבורה נמסר: "הנושא נמצא תחת אחריות רשות ההגירה והאוכלוסין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר