שעה אחר שעה

שריפת הענק בהרי ירושלים: "נערכים לקראת הלילה" • צפו

כ-12 מטוסי כיבוי ועשרות צוותי כיבוי מנסים בשעות האחרונות להשיג שליטה על בשריפה סמוך ליישוב בית מאיר • השר לבט"פ ערך הצהרה בחפ"ק • החשש: הצתות מכוונות (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
בהערכת מצב, הערב (צילום: חיים גולדברג)

חשש מלכודים: השריפה שפרצה לפני מספר שעות בהרי ירושלים, סמוך ליישוב בית מאיר, לא נרגעה ועשרות צוותי כיבוי עמלים בשעה זו (ראשון) בניסיון לכבות את השריפה.

שריפת ענק משתוללת כאמור סמוך למושב בית מאיר הסמוך לירושלים. עד כה בוצעו פינוי בתים במושבים: בית מאיר, רמת רזיאל וקריית יערים.

לוחמי האש פועלים בשתי גזרות עיקריות האחת המושב בית מאיר, והשנייה - רמת רזיאל, שואבה, איתנים. השריפה ממשיכה לנוע בחסות הרוחות, וישנו דיווח כי ברחוב החורש בשואבה, האש הגיע עד לקו הבתים.

עדכונים שוטפים

21:10: האש מתחילה לדעוך; רח"ט מבצעים תת טפסר איציק עוז, מסביר מה קורה עד עכשיו.

רח"ט מבצעים תת טפסר איציק עוז (דוברות)

20:50: ראש הממשלה בנט הודיע, כי בשעה 22:30 יגיע לחפ"ק משטרת ישראל במקום השריפה ויקבל דיווחים מהנעשה.

20:10: החלה מסיבת העיתונאים עם מפקדי מחוז ירושלים של המשטרה וכבאות והצלה, יחד עם השר לביטחון הפנים עומר בר לב.

מפקד מחוז ירושלים, אמר: "האש התחילה באזור השעה 15:00 בצהריים, באזור היישוב בית מאיר - בדרך בורמה, ביחד עם הרוח שהגיעה מכיוון מערב, רצה לכיוון כל היישובים באזור פה. הייתה פה עבודה משותפת של כב"ה עם המשטרה, היו פה שישים כבאיות יחד עם 12 מטוסים והצלחנו למנוע מיישובים שלמים להישרף. האש ממשיכה בתנועה לכיוון מזרח באזור גבעת יערים ואנו מנסים לעצור אותה. מבחינתנו, אין כרגע סכנה פיזית ליישובים".

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן אמר: "נדרשנו למספר קריאות משולבות, והגענו להישגים טובים. יש כרגע נעדרים שיכולים לגרום סיכון, אנחנו נהיה פה במהלך הלילה במקרה שהאש תתפשט. אנו מקיימים שיתוף עם כל הגורמים המקצועיים והעירוניים. אנחנו בחיפוש מוקפד אחר הנעדרים".

ניצב הכבאות ודורון תורג'מן במסיבת העיתונאים

מפכ"ל המשטרה הגיע אף הוא למקום ואמר: "הצלנו לא מעט חיי אדם במהלך השריפה. אנו נערכים לקרת הלילה, מבחינת השליטה. יש לנו סיוע מחיל האוויר שמגבים אותנו ואנחנו נערכים להמשך. אנו בתיאום עם הרשויות המקומיות, לגבי כל אותם יישובים שפונו במהלך השריפה".

מפכ"ל המשטרה במסיבת העיתונאים

השר לביטחון פנים עמר בר לב הסביר: "כוחות החירום בלמו בגופם את התפשטות השריפה, אין נפגעים מלבד שני נעדרים שאנו מקווים שנמצא אותם בהקדם. הסיפור עדיין לא נגמר, לשמחתנו הרוח שככה במעט וייתכן שמחר בבוקר השריפה תמשך, אבל המצב בשליטה".

דבריו של עומר בר-לב

20:05: מטעם מועצה אזורית מטה יהודה, נמסר כי אלו הישובים שפונו: בית מאיר, כיסלון, רמת רזיאל, גבעת יערים, ההרחבה בשואבה ובית החולים איתנים. "פתחנו 3 מרכזי קליטה - במרכז יד חריף (בצרעה), בית ספר עין כרם ובחדר האוכל בקרית ענבים. צירים חסומים -כביש 395 לשני הכיוונים מצומת אשתאול עד צומת כרם. בישובים בית מאיר, שורש, שואבה וכיסלון נבלמה האש והיא אינה מסכנת תושבים. ביישוב גבעת יערים ורמת רזיאל עדיין אין שליטה על האש. בעקבות הרוח החזקה יש קושי להשתלט על האש", נמסר מהמועצה".

19:40: ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שוחח טלפונית עם ראש מועצת מטה יהודה, ניב ויזל והציע כל עזרה שתידרש על כל המשתמע. "עיריית ירושלים עומדת ומוכנה לסייע לכם בכל צורך וככל שידרש" אמר ליאון לויזל. בנוסף, נציג עיריית ירושלים נמצא בחפ"ק שהוקם בשורש ויעניק סיוע לתושבים המפונים. צוותי העירייה עומדים בקשר עם מקביליהם במטה יהודה ונכונים לסייע בכל נקודת זמן שתידרש.

19:37: לאחר דיון שקיים רה"מ, הוא נתן מספר הנחיות וביקש להדגיש, כי יש לנקוט משנה זהירות מוגבר, והוסיף, כי "אם יש ספק, אין ספק. בכל ספק שעולה לגבי הצורך בפינוי - יש לנקוט בגישה מחמירה ולפנות את כולם". ראש הממשלה ציין, כי משרד הביטחון וצה"ל יסייעו לכוחות הכיבוי וההצלה במאמציהם בהתאם לצורך וללא הגבלה. בנוסף, בנט הנחה את מנכ"ל משרד ראש הממשלה לוודא, כי צרכיהם של המטופלים שפונו מבית החולים הפסיכיאטרי 'איתנים' נענים כראוי ובאופן מלא ע"י גורמי הבריאות, וביקש לעדכנו בהקדם במידה ועולה צורך בגיוס סיוע אווירי לכיבוי השריפה ממדינות אחרות.

בדיון השתתפו: השר לביטחון הפנים, שרת הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל, מנכ"ל משרד רה"מ, המזכיר הצבאי לראש הממשלה, מפקד מחוז ירושלים ובכירים נוספים.

19:31: על פי דיווחי כוחות החירום, ישנם שני נעדרים מבית החולים איתנים - שפונה בעקבות השריפה באזור בית החולים.

19:26: ברשות הטבע והגנים, מפרסמים תיעוד ראשוני של נזקי השריפה בשמורת הטבע הר הטייסים.

תיעוד ראשוני של נזקי השריפה בשמורת הטבע הר הטייסים. צילום בוריס קריפק רשות הטבע והגנים

19:22: רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון פתחה לפני זמן קצר את חמ"ל העורף הלאומי ברמלה, על מנת לתאם את פעילות משרדי הממשלה בשריפה בהרי ירושלים.

19:14: בכב"ה מעדכנים: האש ברמת רזיאל וכסלון מוכלת ואינה מהווה איום . האש בגבעת יערים עוצמתית ומתפשטת לכיוון הר איתן צובה. 6 מטוסי כיבוי פועלים כרגע כרגע לבלימת התפשטות האש בגבעת יערים.

19:07: גורם בכיר ב'כבאות והצלה', אומר ל'כיכר השבת', "מה שברור כעת הוא שהשריפה בוצעה בידי אדם, אך אי אפשר לקבוע בוודאות האם מדובר ברשלנות או בהצתה מכוונת, זה מוקדם מדי".

19:05: לאחר שישראל עזרה בשבוע לשעבר בשריפות‏ ביוון, בשעה האחרונה קיבלו במשרד החוץ בירושלים, הצעה לעזרה מיוון.

18:55: השר לביטחון פנים עמר בר-לב הגיע לפני דקות אחדות לחפ"ק בשורש ומקבל עדכון מצב מנציב כבאות והצלה דדי שמחי ומפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב דורון תורג'מן.

18:48: מכב"ה נמסר: האש נעה לכיוון גבעת יערים, כוחות רבים פועלים במקום. כמו כן לוחמי האש ביצעו כרגע חילוץ של תושבת רמת רזיאל שהייתה לכודה ברכבה ולא הצליחה להימלט עקב העשן הכבד.

מפקד מחוז ירושלים בכבאות והצלה, טפסר ניסים טויטו, בתדרוך (דוברות)

18:45: כוחות צה"ל הוזנקו לסיוע במשימות כיבוי, פינוי וחילוץ בשריפות בהרי ירושלים. מדובר צה"ל נמסר: "לפני זמן קצר, הוזנקו לוחמים מחטיבת החילוץ ויחידות כבאים של פיקוד העורף, וכן הוזנקו מסוקי חיל האוויר עם לוחמי יחידת 669, לסיוע במשימות כיבוי, פינוי וחילוץ בשריפות בהרי ירושלים. כמו כן, הוקצו מספר כלי טיס למשימות חוזי באיזור".

18:32: שר הביטחון בני גנץ, בתיאום עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, הורה להעמיד באופן מיידי אמצעי חוזי, כוחות חילוץ מוסקים, וכן כבאיות וכוחות הצלה המתמחים בפינוי של פיקוד העורף, בכדי לסייע בהתמודדות עם השריפה בהרי ירושלים. הכוחות בדרכם לשטח לפעול ולהגיש כל סיוע שיידרש.

18:26: ראש הממשלה בנט, קטע את דיון הקבינט המדיני-ביטחוני - בעקבות השריפה, ומקיים כעת התייעצות בעניין השריפה בהרי ירושלים. לאחר ההתייעצות, תתכנס הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, שרת הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל ובכירים נוספים, ברקע ההתכנסות, החשש כי מדובר בהצתות מכוונות.

על פי ארגון מד"א, חובשים ופראמדיקים של הארגון העניקו עד כה (18:20) טיפול רפואי ל-3 נפגעים קל משאיפת עשן שבשלב זה לא נזקקים לפינוי לבית חולים.

"כוחות גדולים של מד"א שפרוסים בשטח מאבטחים רפואית את פעולות הכיבוי וערוכים להעניק טיפול רפואי במידת הצורך", נמסר ממד"א.

מטעם משטרת ישראל נמסר: "לפני זמן קצר הסתיימה הערכת מצב בראשות מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן ונציב כב"ה בחפ"ק שהוקם בעקבות השריפה בתחומי המועצה האזורית מטה יהודה."

"בסיכום הערכת המצב, ציין מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, כי המאמצים העיקריים בשלב זה הנם; איתור קרקעי ואווירי של מוקדי התפתחות האש; היערכות ומאמץ בפינוי מוסק ככל שנדרש; המשך פעילות בכלל היישובים, לרבות השלמת הליך פינוי בהתאם לצורך וזיכוי מסודר".

בתוך כך, בית החולים "איתנים", פונה כולו ברכבים ונכון לעכשיו, אין אזרחים במתחם. לוחמי האש ממשיכים לפעול ביישובים גבעת יערים ורמת רזיאל שם האש עדיין ממשיכה לנוע בחסות הרוחות העזות.

הערכות המשטרה (דוברות)

12 מטוסי כיבוי מטייסת "אלעד" פועלים במקום, וכן מסוק של משטרת ישראל. צוותים נוספים של כב"א, פועלים בהגנה על קיבוץ צובה. גזרת שורש ובית מאיר, כוחות פועלים במקום ולא נשקפת סכנה לכוחות ההצלה והחירום.

תושבים בירושלים ובערים הסמוכות ואף במרכז הארץ, רואים את ענני העשן של השריפה ותושבים בשכונות ירושלים, אף דיווחו על תחושת מחנק בשל השריפה.

"הצתה מכוונת"

ח"כ בן גביר אמר בתגובה לשריפה הגדולה המשתוללת בהרי ירושלים: "ההצתות הללו הן פיגועים לכל דבר".

"כשבנט מטייל בבריכה בצפון וטיבי תוקף חיילים, הארץ שלנו נשרפת מבפנים. אחרי "הכלת מתים", עכשיו הם גם מכילים הצתות? ההצתות הללו הן פיגועים לכל דבר, ועל ממשלת ישראל והשב"כ לטפל במציתים ביד קשה ולהחמיר בענישה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר