אחרי המפלה

חוק הגיוס עבר בקריאה ראשונה; גפני צרח לבנט: "בושה"

הקואליציה צלחה את המבחן, שבועיים לאחר שהחוק נפל בהפתעה, ושריה חוגגים את ההצלחה. ח"כ זועבי הסבירה: הצבעתי בעד כי הקואליציה הסכימה לפתור את בעיות הבדואים בנגב (חרדים, פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: ערוץ כנסת)

ממשלת בנט-לפיד התגברה על המבוכה שאפפה אותה לפני שבועיים והצליחה להעביר בקריאה ראשונה את חוק גיוס בחורי הישיבות, ברוב דחוק של 51 תומכים מול 48 מתנגדים.

החוק, שמציע מתווה חדש לגיוס בחורי ישיבות, כולל העלאת מספר הבחורים הנדרש, ומנגד שחרור בחורים חרדים מעל גיל 21 בשנתיים הראשונות, הוא אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של יש עתיד, כחול לבן וישראל ביתנו, ואי קידומו במשך זמן רב נבע בשל חילוקי הדעות הקואליציוניים עם רע"מ.

ח"כ ריידא רינוואי זועבי ממרצ, שבפעם הקודמת שהחוק עלה הפתיעה את כולם והצביעה נגד, הצביעה הפעם בעד, והסבירה מדוע, במה שנראה כעוד מיני התקפלות של מפלגת ימינה בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט: "לאחר שהגעתי להבנות עם הקואליציה בנוגע לבעיות הבדואים בנגב בענייני הקרקעות, הדיור והישובים הבלתי מוכרים ובניית תוכנית כוללת שמטרתה פיתוח מתקנים בכפרים הבדואים בנגב, וכמובן לאחר שהקואליציה הממשלתית התחייבה שלא להשתמש בחוק גיוס החרדים לאשרור חוק דומה לבני החברה הערבית, וכל חוק בהקשר זה הנוגע לציבור הערבי, הצבעתי היום בעד חוק הגיוס לחרדים".

ראש הממשלה, נפתלי בנט, כתב בחשבון הפייסבוק שלו: "כניסת החרדים לשוק העבודה זה הרווח של כולנו. עד היום, צעירים חרדים, גם כאלה שנטייתם ורצונם אינם ללמוד בישיבה או שאינם מתאימים לכך, נשארים בישיבה רק מכיוון שאין להם ברירה אחרת. כך נוצר מצב בו מאות אלפי חרדים חיים חיי עוני ותלות במדינה במשך שנים. הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים לגיל 21 תאפשר לצעירים חרדים לצאת ללמוד מקצוע בגיל הגיוני, לעבוד בעבודה איכותית לאורך חייהם ולפרנס את משפחותיהם בכבוד".

שר הביטחון, בני גנץ, מוביל החוק שלא זכה לביקורת מצד הח"כים החרדים השואפים לשבת איתו בקואליציה ביום מן הימים, בירך: "העברנו כעת במליאה את חוק הגיוס בקריאה ראשונה - צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה. נמשיך לפעול למען שמירה על ביטחונה של ישראל וחוסנה".

שר החוץ יאיר לפיד מסר: "חוק השוויון בנטל עבר לא מעט גלגולים, אבל העקרון נשאר זהה: אין דבר כזה זכויות בלי חובות. לכולנו יש אחריות על גורלה של המדינה, על הביטחון הלאומי. היום החוק הזה עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. עשר שנים עמדנו בהפגנות ובצמתים והבטחנו שהיום הזה יגיע. הבטחנו שלא נעצור ולא נשקוט ולא ננוח עד שזה יקרה, ואכן לא עצרנו".

"זה לא חוק מושלם, אבל הוא יוביל לזה שיותר חרדים יתגייסו, יותר חרדים יילכו לשירות לאומי, והרבה הרבה יותר חרדים ייצאו לשוק העבודה ויהיו חלק מהכלכלה הישראלית", הוסיף לפיד.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שהתפטר מהכנסת לפני מספר ימים לאחר החתימה על הסדר הטיעון בעניינו, מסר: "מטרתו היחידה של חוק הגיוס הפוגעני הוא ניסיון לפגוע בבני הישיבות ולהוציא אברכים מלימודם, אבל זה לא יעזור להם. אף תלמיד ישיבה שתורתו אומנותו לא יעזוב את הגמרא בכפייה! לומדי התורה לא יוכנסו ביעדים ומכסות! את קול התורה לא ישתיקו במדינת היהודים!".

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, תקף במליאה לפני אישורו: "זהו אחד החוקים המבזים ביותר של העם היהודי, וזה החוק שמוגש היום למליאת הכנסת. אני מוכן שלומדי התורה יילכו לצבא, אבל נראה את הנוער שהוא איננו נוער דתי מגיע ללמוד תורה. אתם לא מתביישים להטיף לנו מוסר, שאנחנו מתנדבים ללמוד תורה? אתם לא מתביישים להטיף לנו מוסר, שאתם משתמטים מלימוד תורה? שאתם משתמטים מלימוד של יהדות? איך אתם לא מתביישים? ביזיון".

ח"כ יעקב אשר לעג למאמצי הקואליציה לגייס את חברי הקואליציה הערבים לתמוך בחוק הגיוס: "בנט כינס לאסיפה דחופה את עבאס, זועבי וטאהא - והרמטכ"ל וראש אכ"א באו לשכנע אותם שבגלל חוק החשמל והצו'פר בחאן אל אחמר, חייבים תוספת חיילים לצבא שאליו הם מתנגדים בתוקף".

מהומה נרשמה במליאה עם סיום ההצבעה, כאשר גפני, היושב ממש מאחורי שולחן הממשלה במליאה, צעק על ראש הממשלה בנט באמירות כגון "תתביישו", ואילו בנט השיב לו ב'לייק'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר