שקד הכריזה - והותקפה

שרת הפנים הכריזה: רבבות פליטים יכנסו לארץ; "גל מהגרי שקד''

על רקע המלחמה באוקראינה ורבבות הפליטים המעוניינים להיכנס לארץ, שרת הפנים, איילת שקד הכריזה על מדינות חדשה עבור כניסתם לישראל והותקפה: "צעד מופקר" (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

על רקע המלחמה באוקראינה ורבבות הפליטים המעוניינים להיכנס לארץ, שרת הפנים, איילת שקד הכריזה היום (שלישי) על מדינות חדשה עבור כניסתם לישראל.

על פי החלטתה, בסך הכל ישראל תארח כ-25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ועד יעבור זעם, כעשרים אלף מתוכם כבר שוהים בישראל ולעוד כ-5,000 נוספים תתאפשר ההגעה, לכל אזרח תינתן אשרת שהייה לשלושה חודשים.

בנוסף, מדינת ישראל נערכת לקלוט כ-100 אלף אזרחים מאוקראינה רוסיה וחבר העמים שבורחים מהקרבות במסגרת חוק השבות. בעלי רקע יהודי ואף בני משפחתם המורחבת שאינם כאלה יוכלו להגיע לישראל ולקבל אזרחות מלאה.

החלטות אלו יהפכו את ישראל לאחת המדינות המובילות בעולם בקליטת אוקראינים שבורחים מהקרבות, בוודאי בהשוואה לגודלה.

בדבריה אמרה שקד: "עם פרוץ המשבר, התחלנו ללמוד את המצב ופעלנו מתוך כוונה לתת מענה מיידי לאנשים הנמצאים במצוקה. מטבע הדברים, מדובר במציאות מתפתחת ומתגלגלת. ככל שתמונת המצב מתבהרת, ברור כי מדינת ישראל איננה יכולה להמשיך לקלוט אזרחים אוקראינים כמעט ללא הגבלה".

"כבר עתה אנו עומדים על קצב כניסה של עשרות אלפי בני אדם, שאינם זכאי שבות, בתוך חודשים ספורים. מספרים אלו מתווספים לגל האדיר הצפוי לנו של זכאי חוק השבות שדורש מענה. כל בר דעת מבין כי מציאות כזו דורשת היערכות מחדש וגיבוש מדיניות מאוזנת וברת קיימא. קל לבקר ולצעוק מהיציע, מורכב יותר לשאת באחריות לעתידה של מדינת ישראל ולקבל את ההחלטות הנכונות והשקולות ביותר".

תמצית עיקרי התוכנית:

• מדינת ישראל תארח באופן זמני כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בישראל לפני פרוץ הקרבות, רובם בניגוד לחוק, עד יעבור זעם ולמעט במקרים חריגים יוצאי דופן, היא לא תפעל להרחיקם בכפייה.

• נקבעה מכסת אירוח נוספת של 5,000 אזרחי אוקראינה שהגיעו או יגיעו לאחר פרוץ הקרבות.

• אזרח אוקראיני שיגיע לישראל יקבל אשרה זמנית לתקופה של שלושה חודשים.

• במידה והלחימה לא תיפסק, יתאפשר לאזרחים האוקראינים בהמשך גם לעבוד בישראל. החלטה זו תקפה לאזרחים האוקראינים שכבר בישראל ואלו שיגיעו בהמשך.

• אזרחים אוקראינים שיגיעו מעתה לישראל במסגרת המכסה ההומניטארית לא יאלצו להפקיד כל ערבות בשדה התעופה, הוא או הישראלי שהזמין אותו, למעט חתימה על התחייבות לצאת מישראל מרגע שמצב החירום ייגמר.

• כל אזרח אוקראיני שירצה להגיע לישראל יצטרך להגיש בקשה מקוונת באתר משרד החוץ להציג את האישור שקיבל בעלייה למטוס.

• במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אזרחים אוקראינים, עד משפחה גרעינית אחת למבקש, ואלו יקבלו תיעדוף ככל הניתן.

"מקלט בטוח לבני העם היהודי"

בפתח דבריה ציינה שרת הפנים: "מראות המלחמה באוקראינה והסבל העובר על אזרחיה מטלטלים את הנפש ואינם מאפשרים להישאר אדישים. לאירועים קשים אלה גם השפעה ישירה על מדינת ישראל, הנערכת בימים אלה לקלוט, על פי ההערכות כמאה אלף יהודים וזכאי חוק השבות ובני משפחתם הבורחים מאזורי הקרבות".

"האבות המייסדים של מדינת ישראל עיגנו את זהותה כבית לאומי לעם היהודי, ואף קבעו כיסוד מכונן כי "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות". אחינו ברחבי העולם זכאים לשוב לארץ מולדתם בזכות ולא בחסד. זהו ביתם".

ש

שקד הוסיפה: "העולים צפויים להגיע ברובם חסרי כל ולקבל אזרחות יחד עם כל הזכויות המוענקות לאזרחים באופן כמעט מיידי. ניתן לקבוע בוודאות כי אין עוד אף מדינה הצפויה להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה. לשם השוואה, ביחס לגודל האוכלוסייה זה שווה ערך למתן אזרחות לשלושה וחצי מיליון בני אדם בארה"ב, או למעלה מ- 700 אלף אזרחים חדשים באנגליה. אך כפי שמדינת ישראל הוכיחה בעבר לא אחת, נוכל לאתגר ההיסטורי הזה. שרת הקליטה מובילה את המהלך איתי ועם שרים נוספים".

"אזרחי ישראל בהחלט יכולים להיות גאים בהתגייסותם למשימה אנושית זו. לא פחות חשוב, דווקא אירועים מטלטלים אלה ממחישים את משימתה הראשונה במעלה של מדינת ישראל - להיות מקלט בטוח לבני העם היהודי. לשמחתנו, מדינות רבות מוכנות לתת מחסה זמני לאזרחי אוקראינה, אך רק מדינה אחת מוכנה להיות ביתם של כל היהודים באשר הם".

בהמשך הוסיפה: "המלחמה מוכיחה שעם היהודי חייב לסמוך רק על עצמו בעת צרה ולא להפקיר את בטחונו לאף אחד אחר. ברגע האמת, אנו רואים מה ערכן של ערבויות בינלאומית. על אף שמדינת ישראל עושה מעל ומעבר למאמץ הבינלאומי לקליטת אלו הנסים מהקרבות, הדבר הנכון בעת הזו, לאור הנסיבות המיוחדות והחריגות, להראות סולידריות גם עם אלו שאינם זכאי שבות, באופן המאזן בין עקרונות אלו".

לסיום הדברים אמרה: "אסיים בתפילה כי נחזה בהתגשמות דברי הנביא ישעיהו - "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". ובתקווה כי אזרחי אוקראינה יזכו לשוב למסלול חייהם בביטחון ובשלווה במהרה בקרוב".

"צעד מופקר, גל 'מהגרי שקד'"

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, תקף בתגובה להחלטה: "בצעד מופקר וחסר אחריות, שרת הפנים איילת שקד פרצה הערב את גבולות המדינה. היא מכניסה במו ידיה לארץ מספר עצום של מהגרים, העולה בהרבה על מספר המהגרים שהגיעו לישראל בעת המלחמה בסודן, ואשר שקד עצמה טענה תמיד שאסור לאפשר את כניסתם לארץ".

"אל מול המדיניות הנחושה של ממשלות נתניהו למנוע כניסת מהגרים לישראל, מובילה שרת הפנים בממשלת השמאל מדיניות הפוכה והרסנית", הוסיף.

"לאחר גל המסתננים מאפריקה, מביאה עכשיו שרת הפנים גל חדש - גל "מהגרי שקד". איילת שקד שוב שיקרה במצח נחושה ועשתה את ההפך מכל מה שהתחייבה לו לאורך שנים".

"ישראל צריכה להשקיע את כל המשאבים הדרושים לעידוד עלייה וקליטת עולים בהיקפים גדולים. לצד זאת, יש מקום למחוות הומניטריות מצומצמות כחלק ממאמץ בינלאומי משותף, ולא להצפה של המדינה במהגרים זרים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר