היסטוריה ואקטואליה

הסטירה לראש הקהל שהובילה להסכמה לחיבור נגד החסידים

על הספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים" בו הובאו התקנות של קהילת לשנוב נגד החסידים, חתם רב העיר לשנוב רבי מנחם מנדל מלינסק; הסיבה לחתימה - סטירה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שער הספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים", דפוס ראשון (צילום: מאת אריה יהודה לייב בן מרדכי מברודי, נחלת הכלל)

פרק י"ח: כפי שהבאנו בספר הפֻּלְמוּס 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים" הובא התקנות של קהילת לשנוב נגד החסידים. ועל תקנות אלו חתום רב העיר לשנוב רבי מנחם מנדל מלינסק שמאוחר יותר התקרב לחסידות.

הפרקים האחרונים >>

רבים הגיבו ושאלו את כותב השורות (במייל המצורף מטה בסיומת כל כתבה) מהם המקורות לכך שחתימתו על החרם כנגד החסידות בשנת תקל"ב (1772) הייתה שלא ברצונו?

והסיפור המרתק הוא כך:

הרה"ק רבי מרדכי החזן מזאלסאוו התמנה לחזן בעיר לעשנוב, ושם היו רק ארבעה חסידים. הוא, רבי מנחם מנדל מלינסק שכיהן כרבה של העיר, הרה"ק השפאלער זי"ע שהיה גם השמש, והרה"ק רבי מאטעלע נעשכיזער.

אירע וישבו כל הצדיקים הנ"ל בחתונה, ושוחחו במילי דחסידותא. באמצע שיחתם נכנס ראש הקהל של העיר, שהיה מתנגד גדול, והחל לגעור בחזן: "היתכן שחזן יושב כאן במקום מכובד סמוך לרב העיר רבי מנחם מנדל?!, לך לעשות 'מי שברך'!".

מששמע רבי מאטעלע נעשכיזער דברים מעליבים אלו, קם וסטר על לחיו של ראש הקהל, שחמתו בערה בו, ואמר שהוא ילך וילשין על אותו אברך לשלטונות הצבא.

רבי מאטעלע שגרם בסטירה שהפליק לראש הקהל את גזירת הצבא, ידע שמדובר בסכנת נפשות, והלך להחביא את עצמו בביתו של רבי מנחם מנדל רב העיר. לא עזר, וחיילי הצבא הגיעו לקחו למלכות, ולמרות כל תחנוניו של רבי מנחם מנדל שימחל לו, ואף הציע לו סכום כסף גדול, ראש הקהל לא השתכנע.

לבסוף רגע אחד לפני שהחיילים לקחו את רבי מאטעלע הציע ראש הקהל לרבי מנחם מנדל שאם יכתוב לו הסכמה על ספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים', הוא ימחל לו.

למרות שספר 'זמיר עריצים' הוא חירוף וגידוף על עדת החסידים, רבי מנחם מנדל הסכים, והעיקר להציל נפש אחת מישראל.

הבעיה החלה, כשהספר פורסם, ועותק ממנו הגיע לאביו הגאון רבי יענקלה לינסקער שנדהם לראות הסכמה מאת בנו כנגד אבות החסידות והשוואתם לכת שבתאי צבי, לא פחות ולא יותר!

מיד כתב האב לבנו מכתב מחאה, והזהירו שאם לא יענה לו תשובה נכונה מדוע עשה כן, הוא ינדהו כדין המבזה תלמידי חכמים.

רבי מנחם מנדל השיב במכתב את כל הנ"ל, והסביר שהמדובר להצלת נפש אחת מישראל, והוסיף בסוף שלא ידאג, שכן בשעת הכתיבה הוא הכניס כח שלאחר י"ב חודש לא יישאר בעולם אפילו טופס אחד מחיבור הזה...

הובא בספר 'בית צדיקים יעמוד' (חלק ג) מהאדמו"ר הרה"ק נפתלי צבי מבאבוב זצ"ל. כמה פעמים תיקן שרק הסכמה נאבד אבל לא הספר כולו.

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם:

את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים. אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שני הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר