באיזו זכות?

פרשן יהודי-אמריקני קורא לביידן להתערב ברפורמות המתוכננות בישראל; "לא שעיר לעזאזל"

הסופר והפרשן היהודי-אמריקני תומאס פרידמן, קורא היום בעיתון הנחשב 'ניו יורק טיימס' לנשיא ביידן להתערב ברפורמת נתניהו | "החוקים המתוכננים", טען הפרשן, "הם ממש מתוך ספר חוקי הרוב של טורקיה-הונגריה; נתניהו עצמו מואשם בשוחד" (חדשות בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
נתניהו וביידן (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

תומאס פרידמן, סופר ופרשן יהודי המפרסם טורים בעיתון הנחשב 'ניו יורק טיימס', פרסם אמש (שלישי) טור נוקב נגד מהלכי הממשלה בישראל - בייחוד בכל הקשור לרפורמת לוין למערכת המשפט ולעניינים נוספים כמו הר הבית.

בטור קרא לביידן להתערב במהלכים וציין כי "המשבר הנוכחי בישראל עשוי להיות מוצג בפני ביידן כעניין פנימי-חוקתי של ישראל ועליו לא להתערב בו." אבל, הוסיף פרידמן: "להיפך. ביידן צריך להתערב (בדיוק כפי שעשה נתניהו) משום שלתוצאה יש השלכות ישירות על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של ארה"ב. אין לי אשליות שביידן יכול להפוך את המגמות הקיצוניות ביותר שמסתמנות כיום בישראל, אבל הוא יכול לדחוף את הדברים לדרך בריאה יותר".

בכוונתו ל"התערבות" של נתניהו בעבר, הצביע על נאומו בקונגרס נגד הסכם הגרעין ועשיית "יד אחת" עם המפלגה הרפובליקנית בזמן ממשל אובמה, אז ביידן כיהן כסגן הנשיא.

עוד ציין כי לדעתו החוקים הם "ממש מתוך ספר חוקי הרוב של טורקיה-הונגריה, במיוחד כשחושבים על דבר אחד נוסף: כל זה נעשה בתקופה שבה נתניהו עצמו נשפט באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים בשלושה תיקים".

בהמשך ציין כי הרפורמה של נתניהו זהה למצב בו היה יכול לקרות לו הנשיא ניקסון היה בוחר להרחיב את בית המשפט עם אנשי שלומו בפרשת ווטרגייט שסיבכה אותו.

"ארה"ב העניקה לישראל כמויות יוצאות דופן של סיוע כלכלי, מודיעין רגיש, הנשק המתקדם ביותר שלנו וגיבוי כמעט אוטומטי נגד החלטות מוטות באו"ם. אני תומך בזה." הוסיף פרידמן.

"לא להיות שעיר לעזאזל"

בהמשך כתב מה לדעתו אמור הנשיא ביידן לומר לנתניהו ואומר - "ביידן צריך לומר - "ביבי, אתה רומס בגסות על האינטרסים והערכים האמריקאים.

אני צריך לדעת ממך כמה דברים עכשיו - ואתה צריך לדעת כמה דברים ממני. אני צריך לדעת: האם שליטתה של ישראל בגדה המערבית היא עניין של כיבוש זמני או של סיפוח מתהווה, כפי שחברי הקואליציה שלכם תומכים? כי אני לא אהיה שעיר לעזאזל בשביל זה. אני צריך לדעת אם אתה באמת מתכוון לשים את בתי המשפט שלך תחת סמכותך הפוליטית באופן שיהפוך את ישראל לדומה יותר לטורקיה ולהונגריה, כי אני לא אהיה שעיר לעזאזל גם על זה.

אני צריך לדעת אם השרים הקיצוניים שלכם ישנו את הסטטוס קוו בהר הבית. כי זה עלול לערער את היציבות בירדן, ברשות הפלסטינית ובהסכמי אברהם - מה שבאמת יפגע באינטרסים של ארה"ב. אני לא אהיה פטסי בשביל זה."" כתב פרידמן.

את המאמר סיכם כשכתב: "ישראל וארה"ב הן ידידות. אבל כיום, צד אחד בידידות הזאת, ישראל, משנה את אופיו הבסיסי. הנשיא ביידן, בצורה הכי אכפתית אך ברורה שיש, צריך להכריז שהשינויים האלה מפרים את האינטרסים והערכים של אמריקה ושאנחנו לא הולכים להיות האידיוטים השימושיים של נתניהו ופשוט לשבת בשקט."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר