ימי תשובה > בלעדי ל'כיכר השבת'

האדמו"ר שחזר בשאלה מדבר: "אני בוכה כל יום"

זה סיפור בלתי נתפס, יש שיאמרו מוזר, על האדמו"ר מקורסטין, ר' אהרון לייב ברגר, שהשליך את הכיפה מראשו, גילח את הזקן ויצא לתרבות רעה. היום, חודשים ספורים אחרי השינוי הדרמטי בחייו, הוא מכה על חטא ומודה: "עשיתי טעות". ראיון בלעדי (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: ישי כהן)

קוראים לו ר' אהרון לייב ברגר. הוא שימש רב בעיירה קורסטין שבאוקראינה. היה האדמו"ר של הקהילה, מנהיגה הבלתי מעורער.

בחודשים האחרונים נפל דבר בקהילה: האדמו"ר הנערץ נטש את דרך ישראל סבא, גילח את זקנו והוריד את הכיפה.

השינויים הדרמטיים בחייו לא נעצרו גם בשלב הזה. לפני שבועות ספורים, הוא החל שוב להתקרב ליהדות. בימים אלה תוכלו למצוא אותו בישיבת 'מקור חכמה וחיים' בירושלים, שוקד על ספרי הלימוד ואפילו מוסר שיעורים לתלמידי הישיבה.

השבוע פגשנו אותו במהלך לימוד במבנה הישיבה. בראיון בלעדי הוא סיפר מה גרם לו לחזור בשאלה, מה הרגיש כשחילל את קדושת השבת, ודיבר על הרגע שבו החליט לשוב אל חיק היהדות.

בתחילת הוא מדבר על שנותיו הטובות שלפני הנפילה: "שימשתי כאדמו"ר. קירבתי, ב"ה, הרבה יהודים לאבינו שבשמים. אני חלילה לא רוצה לשבח את עצמי, אבל מי שמכיר יודע שבכל העולם יש תלמידים שלנו".

במילים זהירות הוא מתאר את הסיבה שגרמה לו לקשיים, בעקבותיהם עזב את הדת: "היה משבר משפחתי שמאוד העיק עליי. לכל אחד בעולמנו יש את המשברים שלו. הבעיה היתה שלא היה לי למי להסביר את עצמי. ואז היה 'שבירת הכלים'. אי אפשר להסביר את זה בדרך הטבע. זה מאוד קשה להסביר את זה".

"עשיתי טעות"

באומץ רב הוא מכה על חטא: "אני ודאי מבין את הטעות שעשיתי. אני מסתכל כל בוקר במראה ובוכה". מנגד, הוא חש צורך לשוב ולהבהיר כי בתוך תוכו הוא מעולם לא השתנה: "השתניתי במראה החיצוני, במראה הפנימי נשארתי אותו דבר".

(צילום מסך)
עם הרב פינטו. חיבור משמים (צילום מסך)

לדבריו, היו גם רגעים של אור בתוך האפילה: "אפילו כשלצערי הייתי בתוך מועדונים בשבת קודש, הייתי מתחבר עם בחורים יהודים נוספים שסרו מן הדרך והיינו מחזיקים ידיים יחד. הייתי אומר להם באידיש "יש ה' בעולם". ההורים שלנו יושבים בבית עכשיו ושרים זמירות שבת, ואנחנו כאן במועדנים עם הסיגריה בפה. לכולנו ירדו אז דמעות. היו כל הזמן געגועים, היה הרגשה שמשהו חסר".

לדעתך, אחרי מה שעשית אתה כבר ראוי לשוב ולהנהיג קהילה?

"גם כשהייתי בשיא הטומאה גרמתי להרבה אנשים להניח תפילין. הפנימיות שלי נשארה אמיתית. כשהייתי במצב קשה הייתי מזהיר בחורים צעירים שלא להסתובב סביבי, כי אז ידעתי שאני עובר דברים שאסור שישפיעו על אחרים. זה לא בשבילם. אבל עכשיו חזרתי בתשובה".

הוא מנצל את הבמה בכדי להעביר מסר לתלמידיו שראו בו את מנהיגם: "קודם כל, שיידעו שאני מביע חרטה גמורה. שיבינו אותו כי הרי אין צדיק בארץ שלא יחטא. כל אחד יכול ליפול. אני לא מאחל לאף אחד לעבור את מה שעברתי, אבל אנשים צריכים לגלות הבנה שעברתי דברים קשים וזה גרם לי לנפילה הגדולה. אבל עכשיו אני מתחזק ועולה למעלה ב"ה".

בימים אלו לומד ברגר בישיבת "מקור חכמה וחיים". הרב ישראל פינטו, ראש הישיבה, מתאר את הסוגיה מנקודת מבטו: "הרב ברגר כבר שלושה שבועות בישיבה וגילינו נשמה שבוערת לה'. זהו יהודי שעבר את מה שעבר, אבל עכשיו רואים שהוא לא רק מתחזק בעצמו אלא אף מחזק כאן את כל האווירה ומוסר שיעורים לבחורים".

הרב פינטו מגלה ביטחון ברב ברגר ומביע בו אמון מוחלט: "אפשר לזהות נקודות אמיתיות. ברב ברגר רואים מיד שהוא מחבר לנקודות האמיתיות. אני חושב בהחלט שהוא יהודי מוכשר ונעלה והוא חייב לחזור, להנהיג ולקרב יהודים".

(בעריכת הכתבה השתתף מענדל גרוזמן)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר