בחירות 2013

דגל, ש"ס או חיים אמסלם: דילמת החרדים החדשים

שלוש מפלגות נאבקות על קולם של החרדים החדשים: דגל התורה, מפלגת האם של אנשי החולצות הכחולות, מבקשת לקרוץ לקהל המצביעים שהפך ל'מוקצה', וגם ש"ס ומפלגתו של הרב חיים אמסלם בתמונה. מי יגרוף את כל הקופה? הכל על המאבק הפנים-חרדי (חדשות, פוליטי)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

בזמן שאנשי הפלג הירושלמי עושים שרירים, ב'דגל התורה' לא שוקטים על השמרים ומנסים לקרוץ גם לקהל היעד בקצה השני של הסקאלה - החרדים העובדים.

בקרב החרדים העובדים התגבשה בשבועות האחרונים קבוצה שמגדירה את עצמה כ"בני תורה העמלים לפרנסתם". הם מכוונים על ידי כמה רבנים המוכרים היטב בקרב קהילות החרדים, ואנשיה מסבירים שרעיונית הם אולי מסכימים עם עקרונות רבים של סיעת 'טוב', אבל הם אינם מסוגלים לתמוך בה אידיאולוגית בשל יחס גדולי התורה אליה וגם בשל העובדה של'טוב' אין תשתית מפלגתית להתמודדות בבחירות לכנסת.

"חוץ מהקושי האמוני שלנו לתמוך במפלגה שגדולי התורה אינם תומכים בה, המודל שעומד לנגד עינינו הוא הליכוד בשנים האחרונות", אומר ל'כיכר השבת' אחד הגורמים בקבוצה.

"לאיחוד הלאומי יש אמנם ארבעה מנדטים בכנסת, אבל הם לא עשו כלום למען האינטרסים ששלחו אותם. אפילו הבית היהודי שנמצאים בקואליציה לא עשו רבע ממה שדני דנון וציפי חוטובלי עשו בליכוד למען המתנחלים", הוא אומר. "מה הסוד שלהם? הם הבינו שכדי להשפיע הם צריכים להיות במפלגת השלטון, להשפיע מבפנים זאת הדרך היחידה. הרי לא לחינם פייגלין ונוער הגבעות שולחים נציגים דרך הליכוד. זאת הדרך להשפיע".

על מנת לייצג את האינטרסים של החרדים העובדים, מסבירים בקבוצה, הם חייבים להיות חלק מהמערכת הקיימת ולהשפיע מבפנים. "אין לנו שאיפות פוליטיות עצמאיות. אנחנו רק רוצים שידאגו לנו", מוסיף הגורם.

בשבועות האחרונים, לנוכח ההערכה ב'נצח' שדגל התורה עומדת לפנות לקהל החרדים העובדים, הם החלו בבנייתו של קמפיין המצייר את דגל התורה כמתונים ואילו הם "שומרי הגחלת הטהורה".

נכון לעכשיו המגעים בין קבוצות החרדים העובדים לדגל התורה עלה על שרטון בתואנות שונות, אך בקרב החרדים העובדים יש החוששים כי המו"מ הופסק בשל הרמזים ששיגרו בנושא אנשי הפלג הירושלמי.

"אנחנו מייצגים קבוצה גדולה של כעשרת אלפים בתי אב", אומרים הגורמים בקרב החרדים העובדים. "נעדיף לתמוך כמובן במפלגה הנאמנה לגדולי התורה, אבל איננו פוסלים כל תמיכה במפלגה אחרת שתקדם את האינטרסים שלנו או לקרוא לכלל הציבור שלא להצביע כלל כאות מחאה על ההתעלמות מאיתנו".בסוף דגל התורה תפסיד גם את ציבור החרדים העובדים וגם את הפלג הירושלמי, אומרים אותם גורמים.

יצויין לדברי פרשנים, מתחרות שלוש מפלגות על קולות החרדים החדשים - מלבד סיעת טוב שעדיין לא הודיעה על ריצה עצמאית: דגל התורה שמדובר בקהל המצביעים הלכאורה טבעי שלה, מפלגת עם שלם בראשות חיים אמסלם, וש"ס הקורצת לקהל המצביעים הזה.

הבוקר מצטט יאיר אטינגר, כתב 'הארץ', גורמים בסביבת דרעי הטוענים כי סך כלל החרדים החדשים שווים מנדט שלם, דרעי עצמו מעריך שיגיע לבסוף למפלגת ש"ס במערכת הבחירות הנוכחית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר