הצעירים נוטשים את 'יהדות התורה'

הנתונים נחשפים: הציבור החרדי גדל, המנדטים לא

מבדיקה מקיפה שהגיעה לידי 'כיכר השבת' עולה כי בשנת 2009 עמד הקול החרדי - אשכנזי על 310,000 קולות, בקלפי זכתה יהדות התורה רק ב-147,852 קולות. בנוסף, בין מערכת הבחירות ב-2006, לזו שב -2009, גדל הציבור ב-27,000 קולות, למרות זאת, הגדילה בקלפי התבטאה במאות קולות בלבד (בחירות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

אמש הבאנו כאן ב'כיכר השבת' את קולות המירמור הנשמעים מתוככי הציבור החרדי כלפי הפוליטיקאים והעסקנים שאינם דואגים מספיק לחלק מהאזרחים החרדים המרגישים "מנותקים" וחשים כי היחס אליהם הינו רק בתקופת הבחירות.

הערב מפרסם 'כיכר השבת' מחקר מקיף שנעשה לאחרונה ומתבסס על נתונים מהימנים, ממנו עולה, כי פוטנציאל המצביעים האמיתי של מפלגת יהדות התורה הינו גבוה בהרבה מסך המנדטים להם זוכה המפלגה מידי מערכת בחירות דבר המלמד לדברי פרשנים פוליטים על "נטישת מצביעים" מסיבות שונות ומגוונות.

מחקר העומק של הלמ"ס משנת 2011 בהשתתפות תשעה חוקרים חקר ובחן לעומק ונתן אומדן של גודל האוכלוסיה החרדית בישראל וזאת בעזרת ארבע שיטות מחקר שונות. יצויין כי למרות הקשיים בנתינת הערכות מדוייקות בשל הקושי להגדיר "חרדי", בשל ריבוי תתי-מגזר, בשל תפרוסת גיאוגרפית רחבה ואתגרים נוספים, בכל זאת, הצלבת הנתונים הביאה לאומדן הקרוב ביותר למציאות.

,הנתונים שעולים מבדיקתו של יעקב לבי (צילום: כיכר השב)

ואכן, בשקלול נתונים ובהערכות זהירות (ביניהם ניכוי נפטרים, חילוץ מצביעי ש"ס מהאומדן ועוד) עולה כי בתחילת שנת 2009 מנה הכוח האלקטורלי החרדי האשכנזי כ310,000 קולות . בקלפי לעומת זאת נספרו ליהדות התורה 147,852 קולות בלבד! להיכן נעלמו יותר ממחצית מן הקולות?

איך יתכן שלמרות שבין מערכת הבחירות של שנת 2006 לבין זו של שנת 2009 האוכלוסיה החרדית שמעל גיל 18 גדלה בכ27,000 קולות (בניכוי נפטרים) ולעומת זאת הגידול בקלפי היה רק בפחות מ-900 קולות?

איך יתכן שבשנת 88' היהדות החרדית הצליחה להגיע ל7 מנדטים ולכמעט 137,000 קולות, ואילו לאחר יותר מ-24 שנים וגידול דמוגרפי מטאורי של הציבור החרדי, הגידול בקלפי היה של כעשרת אלפים קולות.

"הציבור החרדי מצביע ברגליים"

יעקב לבי, חרדי תושב בית שמש ופעיל חברתי שחקר את העניין וניתח את הנתונים, אומר הערב ל'כיכר השבת': "לצערנו אנו רואים כי במהלך עשרים השנים האחרונות, יהדות התורה מצטיינת בעיקר בהשחתה אלקטוראלית שיטתית עד כדי איבוד יותר ממחצית מקהל בוחריה הפוטנציאלי".

"הורגלנו שלכל מערכת בחירות תירוצים משלה לאי ההצלחה, אבל השורה התחתונה חזקה מכל תירוץ: הציבור החרדי מצביע ברגליים".

במערכת הבחירות הנוכחיות של תחילת 2013 האלקטורט החרדי עומד על בין 350,000 בהערכות זהירות ושמרניות מאד. אם נניח שהמדד למנדט יהיה סביב 29,500 (הערכה נדיבה מאד, בשל הצפי לאחוזי הצבעה גבוהים מהרגיל במגזר הכללי) ואילו אחוזי ההצבעה של הציבור החרדי יהיו סביב 85%, הרי שיהדות התורה עשוייה להגיע ליותר מעשרה מנדטים (!).

היכן המנדט השביעי? והשמיני?

"בעוד הפוליטיקאים החרדים מתכתשים ביניהם על זהותו של הח"כ שיאייש את המנדט השישי שספק אם יושג, עלינו לדרוש מהעסקונה תשובות לשאלות: היכן המנדט השביעי? והשמיני? והתשיעי? והעשירי?" אומר לבי.

כהמשך לעובדות ולהערכות שהציג, מעלה יעקב לבי טיעונים והסברים למצבה של יהדות התורה, הנוגעים לדבריו לכאבם ואכזבתם של רבים מחבריו:

"אנו בשר מבשרה של היהדות החרדית. מאז ומתמיד היינו מצביעים נאמנים ליהדות התורה גם אם זה כרוך בתחושת קבס וגועל מהפוליטיקה הקטנונית והעסקונה האנוכית וצרת האופקים. בשנים האחרונות הגדשתם את הסאה. עשרות אלפים רבים של יראי שמיים ומקפידים על קלה כבחמורה מרגישים מנודים ודחויים. אנו עובדים לפרנסתנו וקובעים עיתים לתורה. משתדלים להחזיק מכספנו את שכננו האברכים, על תרומותינו נשען עולם התורה, אנו ה"זבולון", וזה עצוב שדווקא אלו שמייצגים את עצמם כ"יששכר"בועטים בנו שוב ושוב".

"יהדות התורה רואה בנו חלק? נלך יד ביד, ולא - לא"

"עברו הימים שבהם הפחדות ואיומים מסוג "אם יהיה נציג אחד פחות ליהדות התורה, ייחרבו כל הישיבות" נלקחים ברצינות. עוד אייכלר או פחות מוזס לא יועילו ולא ישפיעו על ההבטחה של "כי לא תשכח מפי זרעו". הגיע הזמן להסתכל פנימה באומץ ולהחליט: אם אכן יהדות התורה רואה בנו חלק ממנה, הרי שאנחנו נמשיך ללכת יד ביד. אבל במידה והמצב בו מוקיעים אותנו יום יום, שופכים את דמנו ולא פועלים במאומה למעננו ימשיך כמו עד עתה, איש לא יוכל לבוא בטורניה אל אותם עשרות אלפי אנשים שיהרהרו שוב האם חיזוק כוחה של יהדות התורה אינו בעצם הגשת הלחי השניה למכים".

,פעילי 'יהדות התורה' (צילום: פלאש 90)

"הגיע הזמן לחשיבה מחדש. להפסקת מסורת השנאה ופלגנות, המגזריות והקטנוניות. איננו שייכים חלילה לאותם "השמחים לאיד", ולא לאותם המעוניינים "להוריד את יהדות התורה על ארבע" תרתי משמע, אנו זועקים בשם האחריות לקיום היהדות החרדית. אנו מביעים ביקורת נוקבת במטרה שיתוקנו הדברים. אין לנו עניין להעניש ולא לשמור טינה. אנו דורשים תיקון ומיד".

"תהיו מוכרחים לפעול אחרת"

גורם פוליטי בכיר עימו שוחחנו הערב אומר כי "עסקנים ומקורבים שמעוניינים לשמר את כוחם ומתפרנסים מהסתה ושנאה, מוציאים דיבה רעה על עשרות אלפי משפחות כשרות הן מעל גבי העיתונות והן בלחישות קבועות על אזניהם של גדולי הדור שליט"א שלאורם גם "החרדים העובדים" רוצים ללכת".

"כל המצקצקים בלשונם והמנפנפים ב"חוב הקדוש להתגייס למען המפלגה הקדושה" רק כאשר זה משרת את האינטרסים שלהם. אני יכול להציב מולם את החילול השם והלשון הרע, את הפירוד והשנאה והמחלוקת שהם מפיצים, אז אנא, טלו קורה מבין עיניכם. ביום שיובאו דברינו בפני גדולי ישראל שבשונה מכם, אוהבים כל אדם מישראל, תהיו מוכרחים לפעול אחרת במידה ותסכימו לשמוע להם- מה שבכלל איננו מובן מאיליו" .

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר