הביטאונים מציגים

סאגת ה'קול קורא': אותן חתימות, רק הסדר שונה

במשך ימים ארוכים עמלו ב'יהדות התורה' להחתים את גדולי ישראל על כרוז ה"קול קורא" המסורתי עבור הרשימה. בשעות הלילה, התחוללה מהומה במערכות הביטאונים בשאלה הרת הגורל - כיצד לסדר את חתימות הרבנים והאדמו"רים. התוצאה, הבוקר בעיתונים בהם סדר החתימות שונה מעיתון לעיתון (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
עיבוד מחשב (צילום: כיכר השבת)

שבוע בלבד לפני הבחירות לכנסת ה-19, ובמפלגת 'יהדות התורה' מפרסמים הבוקר (שלישי) בבטאונים המפלגתיים את ה"קול קורא" המסורתי, אותה קריאת קודש מפורסמת בה קוראים מרנן ורבנן גדולי ישראל לציבור החרדים בני התורה להצביע ולפעול למען רשימת המפלגה לכנסת בבחירות הקרובות.

נוסח ה"קול קורא", פורסם אמש לראשונה ב"כיכר השבת", אך עיקר הנושא סביבו לא היה נוסח הדברים אלא המשימה להחתים את גלריית האדמו"רים, הרבנים וראשי הישיבות.

לאחר שהושגו החתימות של כל גדולי ישראל, התקשו העיתונים היומיים המהווים "שופר מטעם" של כל מפלגה ומפלגה להתעלות מעל הפוליטיקה הבזויה ושיקולי הדעות הקטנוניים, וכך נחשף הבוקר הציבור הרחב לשלוש סדרי חתימות שונים של גדולי הדור, איש איש ועיתונו, איש איש והשתייכותו הפוליטית הפנימית.

אולי מדובר בהמשך ישיר לכל אותם מחלוקות וויכוחים פנימיים שהקשו בתחילת הדרך על היציאה למערכת הגורלית או שלא, אך המציאות העגומה מופיעה הבוקר שחור על-גבי לבן, כאשר ה"קול קורא" של עיתון 'המודיע', הוא לא כמו של 'המבשר' ושל שניהם שונה מזה של 'יתד נאמן'.

אמנם בכל הנוסחאות מופיעה כצפוי חתימתו של מרן ראש הישבה הגראי"ל שטיינמן בראש הקריאת קודש אך משם ואילך הדבר נתון היה למאבקים יצריים ונסתרים מאחורי הקלעים שהשפיעו על הסדר הסופי.

כך לדוגמא בעיתון 'המודיע' החסידי מופיע במקום השלישי כ"ק האדמו"ר מבעלזא מיד לאחר מרנן הגראי"ל וכ"ק האדמו"ר מגור אך לפני חתימת הגאב"ד הגר"נ קרליץ, ואילו ב'יתד נאמן' הליטאי הסדר הפוך וחתימתו של הגר"נ קרליץ מופיעה לפני הרבי מבעלזא.

או לחילופין ב'המודיע' מופיעה חתימתו של הגאון רבי יצחק שיינר בשורה הראשונה הנכבדה וזאת לפני חתימתו של הגאון רבי גרשון אדלשטיין הנמצאת רק בשורה השנייה ואילו ב'יתד נאמן' המצב הפוך לגמרי ודווקא חתימת ראש ישיבת פוניבז' נמצאת בשורה הראשונה.

גם בהמשך המודעה מקפידים 'המודיע' ו'יתד נאמן' כל אחד לשיטתו לשנות את המיקומים ברשימה לפי ההשתייכות החסידית או הליטאית בהתאמה.

יצויין כי גורמים המעורבים בסדר החתימות ב'יתד נאמן' אומרים ל"כיכר השבת" כי הנוסחה הבסיסית הינה ראשית כל חברי מועצת גדולי התורה "הותיקה" של דגל התורה ולאחריהם חברי המועצת ה"חדשה" וזאת גם בהתחשבות בגיל ובמעמד.

עיתון 'המבשר' ניסה להימלט מהבלאגן שנוצר והעדיף לסדר את החתימות על פי סדר אותיות הא' ב', אלא שגם שם נוצרו אי אלו אי הבנות וזאת משום שהעיתון בחר לסדר את החתימות בשלושה שורות נפרדות וכך לא ברור מי "זכה" להיכנס לשורה העליונה ומדוע, ומי "נפל" ו"ירד" לשורות התחתונות יותר.

בשל הסדר המיוחד של העיתון "נדחק" כ"ק האדמו"ר מגור, המופיע ב'המודיע' וב'יתד נאמן' במקום השני, אל המקום החמישי בשורה הראשונה ואילו כ"ק האדמו"ר מויז'ניץ מופיע בכלל בשורה השנייה וזאת בניגוד ל'המודיע' ול'המבשר' שם הוא נמצא בשורה הראשונה.

נקודה מעניינת נוספת הינה שלראשונה מופיע כ"ק האדמו"ר מסערט ויזניץ בסדר החתימות לפני האדמו"ר מויז'ניץ. ל'כיכר השבת' נודע כי בהוראת האדמו"ר לא ביקשו לשנות את סדר החתימות וזאת על פי התבטאותו כי אין הדבר חשוב.

המודיע
יתד נאמן
המבשר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר