מתווה חדש לשוויון בנטל

מתווה הגיוס: הגראי"ל לא שלל, הרב אוירבעך התנגד

סוגיית השוויון בנטל מעסיקה את צוותי המשא ומתן הקואליציוני. הליכוד יציג היום מתווה משלו, אותו הכין פרופ' יוג'ין קנדל. במקביל, מדווח 'הארץ', כי פרופ' ידידיה שטרן הכין מתווה משלו, שלא נשלל על-ידי מרן הגראי"ל שטיינמן, אך זכה להתנגדות נחרצת של הרב שמואל אויערבך (חדשות, חרדים)

הגראי"ל שטיינמן והגר"ש אוירבך (צילום: כיכר השבת)

המשא-ומתן הקואליציוני בין 'הליכוד ביתנו' שלאר המפלגות נמשך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום (שני) עם יו"ר 'הבית היהודי' נפתל בנט לאחר מספר שנים מתוחות ביניהם.

צוות המשא-ומתן של הליכוד-ביתנו צפו להגיש היום ל'יש עתיד' תוכנית חדשה לשוויון בנטל, אותה הכין פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכה וחברה במשרד ראש הממשלה.

"המודל שמציע קנדל יוביל להגדלה משמעותית של השוויון בנטל. המודל שמציגה יש עתיד הוא מודל שאי אפשר ליישם אותו בהסכמה ובלי לכפות אותו על הציבור החרדי ולכן לא נוכל לאמץ אותו. בניגוד למודל של יש עתיד, המתווה של קנדל הוא מתווה ישים ואפשר יהיה להתקדם אתו עם הסיעות השונות", אמר בכיר בצוות המו"מ של הליכוד.

המתווה של קנדל, לפי הדיווח ב'הארץ', בהתבסס על דברים שאמר בפני הוועדה לקידום השוויון בנטל, רחוק משמעותית מההצעה של לפיד. קנדל לא תומך בהטלת מכסות על מספר בחורי הישיבות והאברכים ותומך במתן תמריצים כלכליים, חיוביים ושליליים, שיביאו את האברכים להתגייס לצבא.

לפי ההצעה של קנדל, הצבא ייקבע את יעדי הגיוס של הבחורים והאברכים לפי צרכיו. לאחר תקופה של דחיית שירות אוטומטית עד גיל מסוים שייקבע בחוק, כל גבר חרדי ייקרא לשירות התנדבותי והנטל יהיה על הצבא לשכנע צעירים שאינם לומדים או אינם מעוניינים ללמוד להתגייס בתמורה לתמריצים שונים.

במידה והיעדים לא ימומשו, תקציב הישיבות הכולל ייפגע בשיעור הסטייה מיעד הגיוס שייקבע על-ידי הצבא. כך שאם תקציב הישיבות הוא כמיליארד שקל, והצבא יצליח לגייס רק 85 אחוזים, הרי שתקציב הישיבות יעמוד על 850 מיליון שקל. קנדל אף הציע להתקין זיהוי ביומטרי בישיבות בו יצטרכו הבחורים והאברכים להזדהות כדי להגביר את הפיקוח נגד אלו שלא לומדים.

המערכת הפוליטית מעריכים כי זו לא תהיה ההצעה הרצינית האחרונה אבל זו קריאת הכיוון של נתניהו, שמתנגד להטלת מכסות על מספר הלומדים.

יאיר אטינגר מוסיף ומדווח ב'הארץ', כי ישנה הצעה נוספת שעלתה על השולחן, שנכתבה על-ידי פרופסור ידידיה שטרן, סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, הפועל יחד עם עו"ד חיים זיכרמן, אף הוא עמית מחקר במכון. שניהם היו חברים בוועדת פלסנר, והתנגדו לדו"ח הסופי שהוגש. כאשר במקביל צפוי המכון לפרסם הצעה שונה לגמרי של פרופסור מרדכי קרמניצר ופרופסור אבי בן בסט הכוללת עקרונות נוקשים כלפי תורתו אומנותו.

לפי הדיווח, שטרן מנסה לשכנע את הליכוד, הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה, לתמוך במתווה שלו. אתמול נועד בפעם השנייה עם נפתלי בנט. ההערכה היא שיאיר לפיד לא יוכל לתמוך בהצעתו.

אטינגר מדווח כי עיקרי התוכנית של שטרן הוצגו למרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן, שלא דחה את ההצעה על הסף, אך בשל התנגדות הקנאים בציבור הליטאי, סיוכיי התוכנית להתקבל קלושים.

הרב ברוך וייסבקר, ראש ישיבת "בית מתתיהו", נועד בנושא בערב הבחירות עם עו"ד זיכרמן, באישורו של הגראי"ל שטיינמן. כאשר הציג בפני ראש הישיבה את המתווה, ביקר הרב שטיינמן לשמוע את חוות דעתו של הרב שמואל אויערבך, מנהיג הפלג הירושלמי.

רבי ברוך וייסבקר נשלח יחד עם הרב משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקא וחבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' אל הרב אויערבך, שהשמיע באוזניהם דברים חריפים נגד המתווה.

וכך, שלושה ימים לאחר הבחירות הופיע בביטאון 'הפלס' מאמר חריף נגד "המשפטן הד"לי פרופ' ידידיה שטרן". עוד נכתב, כי "כל אלה המעלים רעיונות עוועים של יצירת פיתויים לעקירת לומדים מתלמודם ולפגיעה בעקרון של הקדשת החיים לתורה, בהציגם יוזמות שמיועדות לגבש דרכים שקטות ועדינות לכרסום חומות מבצרי התורה - מאיימים על קיום התורה כמסירתה לא פחות מאותם אנטי-דתיים המאיימים בגיוס בכפייה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר