התקפה חריפה מ"בית"

רבנים ד"לים נגד "הברית החדשה": תטיל אסון גדול

בעוד שלמראית עין נראה כי הרבנים הדתיים תומכים בצעדיו של נפתלי בנט נגד הציבור החרדי, מתברר כי חילוקי הדעות הפנימיים גוברים. רבנים דתיים לאומיים בכירים מזהירים כי "עם הזמן עשוי להתברר האסון הגדול שהברית החדשה הזו המיטה על הציבור האמוני". ומדוע הם מפחדים להיחשף? (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הבית החדשה. בנט ולפיד (צילום: פלאש 90)

התקפה חריפה מ"בית": בעוד שלמראית עין נראה כי רבני הציונות הדתית כולם תומכים בצעדיו של יו"ר 'הבית היהודי' נפתלי בנט נגד הציבור החרדי, מתברר כי חילוקי הדעות הפנימיים, בעיקר בקרב הרבנם הדתיים, מתגברים והולכים.

על פניו נדמה לכולם כי לכאורה "אחיזתו" של מנהיגה החדש של מפלגת הבית היהודי מתהדקת וכי בשלב הנוכחי הינה איתנה וגם בכירי רבני הציונות הדתית נותנים אמון בלתי מסוייג וגיבוי מלא לכל פעולותיו ולראייה יוכיח המכתב מאמש של רבני "תקומה" בראשות הרב דב ליאור המעניקים תמיכה חד משמעית לברית עם מפלגת יש עתיד בראשות יאיר לפיד.

אך מתברר כי מאחורי הקלעים צוברים חילוקי הדעות הפנימיים בין הרבנים תאוצה של ממש, ואפשר לומר כי לא כולם תמימי דעים בנוגע להתנהלות "הבעייתית" של המנהיג החדש.

רבנים דתיים לאומיים בכירים מזהירים בימים האחרונים בשיחות שלא לציטוט כי הציר של לפיד ובנט הינו "הרסני", כהגדרתם, לעולם התורה וליישוב ארץ ישראל.

"כרגע כולם מסונוורים מהמטאור הפוליטי ומה'כוכב' החדש ונוהים אחריו בעיניים עצומות, אחרי 'עגל הזהב', אולם להערכתינו עם הזמן עשוי להתברר האסון הגדול שהברית החדשה הזו המיטה על הציבור האמוני ועל מצוות יישוב ארץ ישראל", הם אומרים בכעס.

"כיכר השבת" שוחח עם מספר רבנים, אך גילה כי החשש מהעוצמה הפוליטית שמרכז בשלב זה בנט בידיו גורמת להם לחשש גדול מהתבטאויות פנימיות שעלולות להסב להם נזק ציבורי.

"אני פשוט פוחד לדבר", אומר הבוקר אחד הר"מים הידועים בציונות הדתית, המכהן בתפקיד תורני נחשב בישיבת הסדר במרכז הארץ, "אתם צריכים להבין שכולם אצלינו 'מסונדלים', הכוח לא נמצא אצלינו אלא אצלו וכל אחד חושש לעורו".

"הישיבה עלולה להינזק אם אדבר בקול", אומר הר"מ בחשש ומוסיף כי להערכתו הכל תלוי מה יקרה בשלב הבא. "אם הקואליציה של ביבי-לפיד-בנט תחזיק מעמד, הרי שכולם יבלעו את 'הגלולה המרה' והם יצליחו להשתיק את הקולות הסוררים בציונות הדתית".

"אולם אם יתגלו קשיים והעסק לא יזרום על מי מנוחות ולהערכתי", אומר הרב, "כך יקרה, הרי שבתוך כמה חודשים גג חצי שנה הסכינים והחרבות יישלפו ובנט יימצא את עצמו במצב אחר לחלוטין".

רב בכיר נוסף, המכהן כמשגיח בישיבה ידועה, מסביר מנקודת מבטו כי הקשר בין לפיד לבנט הוא בעייתי מכל הבחינות. "ייתכן ויש רבנים שחולקים עליי וסוברים שהקשר רק פוליטי ונועד להחזיר אותנו, את הדתיים לאומים, לעמדות הכוח וההשפעה במדינה", אומר המשגיח, "גם אם הם צודקים הרי שאני חושב שהמטרה לא מקדשת את האמצעים ולא שווה 'להקריב' את הברית ההיסטורית עם המפלגות החרדיות שהיא וותיקה והם יישארו כאן לעד ולהמירה בברית זמנית עם מפלגת טרנד שכולה אוירה חלולה".

"אך להערכתי", מסביר הרב המשגיח, "הבעיה עמוקה ושורשית יותר ומתחילה ברמה הרוחנית של הויכוח, לאן הציונות הדתית שייכת, עם מי היא מזדהה, מה האידיאלים והעקרונות שלה, החיבור הזה יוביל לנזק גדול לכולנו. זה אסון, בעייה חמורה שמתחילה ברמה הרוחנית, זה יוביל לנזק גדול לכולנו".

גורם פוליטי במפלגה המזוהה עם הזרם החרד"לי מצטרף להערכת הרבנים ואומר כי להערכתו בתוך תקופה ישובו הלחצים מארה"ב ומאירופה על הקפאת התנחלויות ואולי גם עקירת יישובים ואז יתברר לציונות הדתית כי נשארנו קרחים מכאן ומכאן.

"לפיד יעזוב אותנו והחרדים כבר לא יהיו איתנו ונאבק לבדינו על הנושאים החשובים לנו. לבנט וחבריו יש נחיתות מהאליטות החילוניות וכשבאותן אליטות מסכימים פתאום לחבק וללטף אותם הרי שהם רצים וזונחים את החיבור עם האליטות החרדיות שלדעתי הוא יותר חשוב ועקרוני לנו", מוסיף הגורם הפוליטי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר